عرضه و تقاضا در تعيين قيمت مسكن حرف اول را مي زند

اجراي طرح هايي از قبيل اخذ ماليات بر خانه هاي خالي مي تواند به بهبود وضع موجود كمك كند اما تعيين كننده قيمت در بازار مسكن تعادل در عرضه و تقاضا است.

مصطفي مردمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه اخذ ماليات براي كاهش خانه هاي خالي موثر است گفت:‌ نمي توان اين طرح را كه دولت اصرار به اجراي آن است و مجلس نيز آن را تصويب كرده تنها راه حل دانست، اما اين طرح يكي از راه هايي است كه مي تواند تا حدودي به بهبود ركو بازار مسكن كمك كند.

اين كارشناس اقتصادي در خصوص آماري كه بابت خانه هاي خالي با رقم 1.6 ميليون خانه در سطح شهر ارايه شده بود اظهار داشت: با وجود نظارت و كنترل شهرداري بر ساخت و سازهاي ساليانه در سطح شهر و اطلاعات موجود املاك در سامانه ها مي توان به يك آمار تقريبي و درست دست يافت اما با اين حال به نظر مي رسد آمار ارايه شده از خانه هاي خالي با چيزي كه در بازار مي بينيم كمي مغايرت داشته باشد.

مردمي با بيان اينكه عرضه و تقاضا تعيين كننده اصلي قيمت ها در بازار مسكن هستند خاطرنشان كرد: زماني كه شرايط بازار از حالت عادي و منطقي خارج مي شود دولت با اجراي طرح هايي و با هدف كنترل و بازگرداندن به شرايط عادي وارد عمل مي شود، بنابراين بايد كارآمدي اين طرح ها كه از سوي دولت مطرح مي شود را مورد ارزيابي قرار داد.

وي در ادامه افزود: سياست هاي سلبي و ايجابي، بازارمسكن را تا حدودي آرام مي كند و از حباب موجود در بازار مي كاهد اما باز هم تعادل در عرضه و تقاضا اصلي ترين عامل تعيين كننده قيمت در بازار مسكن به حساب مي آيد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار