نياز به آموزش‌هاي حرفه‌اي در عكاسي سينما حس مي‌شود

عكس‌هاي سينمايي ما در دهه‌هاي اخير از هدف اصلي خود كه عكس‌برداري حرفه‌اي و هنري از صحنه‌هاي فيلم است دور شده و نياز به آموزش‌هاي پايه‌اي عكاسي در اين زمينه احساس مي‌شود.

ابراهيم حسيني عكاس تئاتر در خصوص معضلات عكاسي سينما به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عكاسي در سينماي امروز بيش‌تر رابطه‌اي شده و به دليل هزينه‌هاي بالاي آن تهيه‌كنندگان ترجيح مي‌دهند با عكاس‌هاي آشناي خود كار كنند و از طرفي باورود دوربين‌هاي ديجيتال به بازار عكاسان معمولي نيز مي‌ـوانند براحتي در اين حرفه به فعاليت بپردازند.

وي افزود: در ساليان گذشته بازيگران قبل از شروع كار، عكاسان فيلم را انتخاب كرده و به اين مسئله اعتقاد داشتند كه مطرح شدن آن‌ها بواسطه عكس‌هاي منتشر شده از فيلم است.

اين عكاس كشورمان ادامه داد: امروزه عكاسان حرفه‌اي ما ترجيح مي‌دهند به عكاسي تئاتر بپردازند تا عكاسي در سينما زيرا عكاسي تئاتر را هنري از روي علاقه مي‌دانند و دور از نگاه اقتصادي و صنعتي مي‌دانند.

حسيني در خصوص فقدان آموزش عكاسي سينمايي در دانشكده‌هاي هنر اظهار داشت: عكاسي در هيچ جاي دنيا يك رشته بخصوص نيست، در حاليكه بايد به عكاسان هنري آموزش داده شود كه عكاسي تنها يك كار تكنيكي نيست، بلكه انجام كار هنري است كه به اين زمينه از عكاسي اعتبار مي‌بخشد.

وي با بيان اينكه عكاسي سينما بايستي براي ثبت تاريخ سينماي ما تلاش كند، در مورد چگونگي همكاري عوامل فيلم با عكاسان گفت: در اين زمينه عكاسان بايد خود را با صحنه‌ها و بازيگران تطبيق دهند و به دليل كمبود وقت، ممانعت از وجود صداي شاتر و مشكلاتي از اين قبيل شرايط عكاسي در اين عرصه متفاوت است.

حسيني در خصوص عكس‌هاي تبليغاتي گفت: در مطبوعات خارجي تنها يك عكس بخصوص از فيلم در نظر گرفته شده و در سراسر دنيا براي معرفي آن استفاده مي‌شود، در حاليكه در رسانه ما عكس هاي متفاوتي از هر فيلم به عنوان عكس‌هاي تبليغاتي از آن منتشر مي‌شود كه مي‌تواند مشكلاتي براي گروه‌هاي تبليغاتي و يا عوامل فيلم بهمراه داشته باشد.

وي درباره مشكل منع استفاده از فلش در سينما گفت: در واقع استفاده از فلش در تئاتر جنايت محسوب مي‌شود اما در سينما در فضاهاي خارجي مشكل خاصي بوجود نمي‌آورد و همچنين در صحنه‌هاي داخلي دوربين‌هاي جديد ديجيتال اين مشكل را حل كرده است. تبحر عكاس در اين گونه صحنه‌هاي كليدي است كه نمايان مي‌شود زيرا در چنين مواقعي بايد عكس گرفته شود و نه فقط عكاسي شود!

حسيني اظهار داشت: مخاطبان حرفه‌اي فيلم‌ها مي‌توانند در عكس هايي كه به عنوان گزارش تصويري در مجلات چاپ مي‌شوند، به دنبال نقاط مبهمي از فيلم كه ممكن است از لنز دوربين فيلم‌برداري پنهان بماند بگردند.

وي تصريح كرد: به هر حال سينما هنري تكامل يافته است و با اينكه عكس قدرت خاص خود را دارد اما باز هم فيلم هنر هفتم است و عكاس احساس خود را در كار دخيل مي‌كند و در  اصل وظيفه فيلم و عكس متفاوت است و كار عكاسي با حرفه فيلم‌برداري فرق مي‌كند./ي2
برچسب ها: عکاس ، سینما ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار