همدان/

بهسازی روستای گردشگری سیمین ابروی همدان با قدمت300 ساله

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان از رو به پایان بودن عملیات بهسازی در روستای گردشگری سیمین خبر داد.

اسدالله بیات در گفتگو اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان گفت : 80 درصد ابنیه روستای سیمین ابرو همدان دارای ارزش معماری خاص است و استفاده از مصالح بومی و همچنین نوع خاص معماری مغازه ها و محلات این روستا موجب انتخاب آن به عنوان روستای شاخص شده است.
وی با بیان اینکه عملیات بهسازی این روستا با بیش از یک میلیارد ریال اجرا شده است افزود : سیمین ابرو ازبین روستاهای هدف گردشگری استان انتخاب شده و بسازی آن با توجه به مصالح و درب و پنجره های چوبی و سنتیاجراشده است.
بیات از تکمیل بهسازی این روستا تا سه ماه آینده خبر داد وافزود: موقعیت جغرافیایی تاثیرهای مثبت در بافت روستایی سیمین ابرو داشته و طرح بهسازی این بافت با ارزش به منظور ارتقای توانایی‌های زیست محیطی منطقه، مرمت بافت قدیمی و توسعه و بهسازی روستا درحال اجراست.
وی  با اشاره به اینکه نزدیكی به سد اكباتان و روستای نمونه وركانه از دیگر ویژگی‌های مثبت روستای سیمین ابرو است افزود : استان همدان دارای 11 روستای هدف گردشگری با ظرفیت های طبیعی و بافت با ارزش تاریخی شامل علیصدر، گشانی، خاكو، وركانه و سیمین ابرو است.
این روستا در دهستان ابرو قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۲۳نفر (۷۲خانوار) ‌است این روستا یکی از زیباترین نقاط گردشگری استان همدان است که فاصله ان تا مرکز شهر همدان ۱۲کیلومتر است ودرای جاده‌ای شیبدار وکوهستانی است سراب های این منطقه یکی از بهترین وزیباترین وپرآب ترین سراب های استان محسوب می شوند و بسیار خوش آب وهوا است وجود دره های فراوان و زیبایی مانند دره گلها دره پیپول دره علی عسگر دره جن دره غول دره پشت مزارستان دره یونجه جال دره سرتاف سیمین خرابه و دره گاودانه دره پهنه و دره عرب خان زیبای این منطقه رادو چندان نموده است .
مردم این روستا به زبان ترکی صحبت می‌کنند و۹۰درصد درامدآنها از راه باغداری گردو است وگردو عمل آمده دراین منطقه یکی از بهترین گردوهای ایران محسوب می‌شود. بیشتر  اهالی این منطقه به شهرهای غربی ایران مانند اسلام اباد غرب وبیجار وایوان غرب مهاجرت نموده‌اند وشغل بیشتر انان طلا فروشی است. این روستا در نقطه‌ای کوه پایه‌ای واقع شده و دارای بافت یکپارچه سنگی و معماری پله‌ای، کوچه‌های باریک و تنگ و حمام و خزینه‌است. قبرستان این روستا دارای سنگ بسیار قدیمی از اموات است که بعضی از سنگها بدلیل فرسایش بیش از حد قابل خواندن نیست .
از معادن موجود در این منطقه می‌توان به معدن سنگ گرانیت سیاه و تعداد بسیار زیادی معدن سنگ سفید قابل استفاده در صنایع چینی سازی نام برد. حیات وحش منطقه دارای غنای بسیار زیادی است و شامل خزندگان مانند مارهای سمی وغیر سمی ولاک پشت واتواع مارمولک وبزمجه وپرندگانی شامل کبک ،قرقی ،عقاب،  دال، دلیجه سار، هره زاغچه ،بلبل ،هدهد، دارکوب، جغد و پستاندارانی مانند گرگ ،روباه ،شغال، گراز، خرگوش، کل، بز ،گربه وحشی وانواع موش صحرایی و حشراتی مانند عقرب،رتیل، مانتیس انواع زنبور وعنکبوت است.
مرمت بافت تاریخی روستای گردشگری سیمین ابرو استان همدان با ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار از سال ۱۳۸۵آغاز شده‌است. این روستای گردشگری نخستین روستا در استان همدان است كه طی برنامه چهارم توسعه بهسازی شده است. این استان دارای 17 روستای بافت با ارزش به این معنا است كه تاثیرات اقلیمی ، توپوگرافی ، عوامل اقتصادی و اجتماعی و مصالح بوم آور ( مصالح بومی ) به صورت ارگانیك در بافت روستا تاثیر گذاشته و شكل گیری روستا بر اساس نیاز های طبیعی انسان شكل گرفته است.
روستای سیمین ابرو دارای بافت متراكم و فشرده است كه با آب و هوای كوهستانی استان همدان تطابق دارد در این روستا خانه ها از مصالح سنگی و روبه آفتاب ساخته شده اند و دارای كوچه های تنگ برای جلوگیری از وزش باد است.
این ُروستا در 12 كیلومتری جنوب شرقی همدان در دهستان ابرو از بخش مركزی شهرستان همدان قرار دارد و در سال 82 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
عکس آخری جالبه از ترس زلزله اومده بیرو ن از ساختمون زیر همون ساختمون چادر زده