اسماعيلي در واکنش به ارائه تسهيلات به صنايع خودروسازي کشور:

نگاه دولت به صنايع بايد عادلانه و فراگير باشد

عضو کميسيون صنايع مجلس در واکنش به ارائه تسهيلات يک هزار ميليارد توماني دولت به دو شركت خودروسازي سايپا و ايران‌خودرو گفت: نگاه دستگاههاي اجرايي به صنايع بايد يک نگاه عادلانه و فراگير باشد، نه اينکه صنايع ديگر را رها کنيم تا از بين بروند و تنها يک صنعت را در موارد متعدد مورد توجه قرار دهيم.

 داريوش اسماعيلي نماينده مردم سروستان، کربال و کوار در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به ارائه تسهيلات به مجموعه‌هاي صنعت خودروسازي  کشور از سوي دولت گفت: واقعيت امر اين است که هر زمان در کشور صحبت از صنايع شده، تمام صنعت در مجموعه صنايع خودروسازي و از جمله دو شرکت خودروسازي سايپا و ايران‌خودرو خلاصه شده و براي ديگر خودروسازان و باقي صنايع هيچ جايگاهي قائل نشده‌ايم.

وي در ادامه افزود: اگرچه ما نيز اعتقاد داريم که صنعت خودروسازي کشور يکي از مهمترين صنايع کشور است و بايستي نگاه ويژه به آن داشته باشيم و در بين صنايع خودرو نيز دو شرکت بزرگ سايپا و ايران‌خودرو اقدامات خوبي انجام داده‌اند و بايستي تقويت شوند تا روز به روز رشد داشته باشند، اما اينکه به چه شکل و چگونه بايد از آنها حمايت شود نيز خود موضوع مهمي است.

عضو کميسيون صنايع با بيان اينکه تصويب يک هزار ميليارد تومان تسهيلات براي ارائه به خودروسازي سايپا و ايران خودرو از سوي دولت اشکالي ندارد ولي مسئله از اين به بعد است که آنها بعد از اين مي‌خواهند چه کار کنند، اظهار داشت: زماني که يک شرکت خودروسازي به عنوان يک شرکت خصوصي مطرح است و سهام‌داران آن نيز سهام‌داران عام و از دولت جدا هستند، ارائه تسهيلات از سوي دولت سبب شد صداي اعتراض از کانال مجلس گرفته تا دولت بلند شود.

وي با اشاره به سرمايه‌گذاري ايران‌خودرو در يك بانک خصوصي تصريح کرد: در چند ماه گذشته همين شرکت يا شرکت‌ها سود سهام قابل‌توجهي بين سهام‌داران خود توزيع کردند و از آن طرف نيز آن قدر سود و سرمايه داشتند که چيزي حدود 30 درصد بانک مذكور را متعلق به خود کردند لذا با توجه به اين موضوعات فشارها و اعتراضات زيادي نسبت به ارائه تسهيلات به صنعت خودروسازي کشور صورت گرفت.

نماينده مردم سروستان، کربال و کوار در ادامه اظهار داشت: کمک ارائه شده به مجموعه صنعت خودروسازي اشکال ندارد ولي بنا نيست که ما در هر شرايطي يک يا دو شرکت را در کل صنايع در نظر بگيريم و حمايت‌هاي خاص و ويژه از آنها داشته باشيم، اخيرا نيز تقاضاي اين شرکت آن است که ارز مرجع در اختيارشان قرار گيرد، مگر تفاوت آنها با ديگر صنايع چيست که خواهان اختصاص ارز مرجع از سوي دولت هستند؟!

رئيس کميته معادن در  کميسيون صنايع با تاکيد بر لزوم رهايي بودجه کشور از وابستگي به نفت گفت: اگر قرار باشد که از بودجه نفت خلاصي پيدا کنيم بودجه جايگزين ما چه خواهد بود؟ مگر نه اينکه ما از معادن بسيار خوبي برخوردار هستيم. آيا صنايع معدني يا امکاناتي که معدنکاران ما نياز دارند اهميتش کمتر از صنايع خودرو است؟ يا محصولات و توليدات کشاورزي که امروز نيز اولويت ويژه کشور است اهميتي کمتر از صنايع خودرو دارد؟

وي در  ادامه تاکيد کرد: بايستي نگاهمان به صنايع يک نگاه عادلانه و فراگير باشد نه اينکه صنايع ديگر را رها کنيم تا از بين بروند و تنها يک صنعت را در موارد متعدد مورد توجه قرار دهيم.

عضو کميسيون صنايع در ادامه با اشاره به افزايش روز‌افزون قيمت خودرو اظهار داشت:‌ قيمت خودرو نيز بايد متعادل با باقي قيمت‌ها در کشور باشد، لذا مشکل اساسي در صنعت خودرو کشور بحث کيفيت است، با توجه به نام‌گذاري سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري يکي از نکاتي که ايشان به درستي فرمودند اين بود که خريدهايمان را بايد متمرکز بر خريدهاي ايراني کنيم بنابراين نياز است توليد‌کنندگان ما نيز به اين نکته توجه کنند و  کيفيت کالاهاي خود را ا رتقا دهند.

وي تصريح کرد: براي بالا بردن کيفيت کالاها نيز يکي از اساسي‌ترين راه‌ها ارتباط صنعت با مراکز دانش‌بنيان و دانشگاه‌هاست، چرا که اين موضوع تجربه موفق تمام کشورهاي پيشرفته بوده و هر کجا که تعامل و ارتباط مناسبي بين صنعت و دانشگاه وجود داشته ضمن آنکه کيفيت کار بالا رفته قيمت تمام شده پايين‌تر آمده و سرعت پيشرفت نيز افزايش يافته است، لذا با توسل به اين راه‌ها بايد سعي شود از توليد‌کنندگان و از جمله صنايع خودروسازي کشور حمايت کنيم.

نماينده مردم سروستان، کربال و کوار درباره نظارت مجلس بر کيفيت صنايع از جمله صنعت خودروسازي کشور نيز اظهار داشت: از آنجايي که مجلس دو وظيفه قانون‌گذاري و نظارت را بر عهده دارد اعتقادم بر اين است که در بعد نظارت بايد خيلي بيش از گذشته در اين حوزه فعال شويم، لذا در کميسيون صنايع نيز يکي از اولويت‌هايمان نظارت منظم بر مجموعه‌هايي است که ارتباط نسبتا مستقيمي با صنايع مختلف دارند تا بتوانيم ضمن دريافت گزارش از روند پيشرفت کارها به خصوص از لحاظ کيفي به موقع نيز در جريان مشکلات آنها نيز قرار گيريم.

وي تصريح کرد: مجلس نياز دارد خيلي بيش‌تر از پيش بعد نظارتي خود را به صورت کارشناسي دنبال کند.

عضو کميسيون صنايع اظهار داشت: تسهيلاتي که از سوي دولت در اختيار خودروسازان قرار گرفته به صورت قرض است و بانک مرکزي نيز به اين شرط تسهيلات را به خودروسازان از جمله ايران‌خودرو ارائه داده که ايران خودرو سهام خود را در اين بانک خصوصي به فروش بگذارد و تسهيلات ارائه شده را طي يک محدوده زماني به بانک مرکزي برگرداند و اگر اين کار نيز از سوي اين شرکت انجام نشود بانک مرکزي خود اين اقدام را انجام مي‌دهد.

وي با بيان اينکه کمک ارائه شده دولت به صنايع خودروسازي سايپا و ايران خودرو بلاعوض نيست تصريح کرد: کمک به صنعت خودروسازي کشور اقدام خوبي است اما نکته اينجاست که نبايد به اين کار عادت کنيم چرا که يک شرکت خصوصي و با سهام عام و غير دولتي بايد در سود و زيان خود شريک باشد.

انتهاي پيام/س2
 

برچسب ها: تسهیلات ، دولت ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار