از بین رفتن آلرژی درصد زیادی از کودکان تا 5 سال

درصد زیادی از نوزادانی که آلرژی به مواد غذایی دارند تا 5 سالگی آلرژیشان به طور کامل از بین می رود.

دکتر محمد حسین سلطان زاده متخصص کودکان و نوزادان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: آلرژی کودکان به مواد غذایی مثل گندم، تخم مرغ، شیر گاو، بادام زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان و توت فرنگی در سن پایین شایع است و با بالا رفتن سن بهبود پیدا می کند .
 
وی با اشاره به این که درصد زیادی از کودکانی که آلرژی به مواد غذایی دارند بعد از 5 سالگی آلرژیشان برطرف می شود گفت: به تدريج تحمل بدن نسبت به اين آلرژی ها زیادی می شود، ولی باید توجه داشت که آلرژی به بادام زمینی ممکن است تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا کند و در مواردی آن قدر تشدید شود که منجر به مرگ فرد شود.
 
وی ادامه داد: با حذف مواد حساسیت زا از کودک یک مقاومت و تحمل بوجود می آید که مصرف آن ماده به خصوص، مشکلی را برایش بوجود نمی آورد.
 
سلطان زاده در خصوص علائم آلرژی عنوان کرد: عدم رشد کودک، آب ریزش بینی، قرمزی و خارش چشم از تظاهرات آلرژی به برخی از مواد غذایی هستند. همچنین گل بوسه نیز از نشانه های اگزمای دوران شیرخواری است در واقع این ضایعه ناشی از تغذیه با پروتئین شیر گاو است که می تواند در شیر خشک وجود داشته باشد نوزادانی که علائم شدید آلرژیک دارند حتی اگر مادر از شیر گاو تغذیه کند مواد حساسیت زا از طریق شیر مادر به بدن او منتقل می شود که در این شرایط بدترین اقدام در حق کودک قطع کردن شیر مادر است.
 
این متخصص کودکان اظهار داشت: در این شرایط مادر باید شیر دادن را ادامه دهد و به مادر رژیم غذایی مناسب داده شود به عنوان مثال جای گوشت گوساله ، گوشت گوسفند و به جای شیر و لبنیات گاوی، قرص کلسیم و ویتامین D داده شود و پروتئین مادر از راهی دیگر که آلرژی زائی کمتری دارد تامین شود.
 
وی خاطر نشان کرد: آلرژی با ژن منتقل می شود و شدت آن قابل پیش بینی نیست بنابراین می تواند از پیدایش چندین دانه کوچک روی پوست شروع و به آسم ختم شود. بنابراین رعایت تغذیه در دوران بارداری می تواند در مستعد بودن یا نبودن کودک به آلرژی اثر گذار باشد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار