جایگاه 39 ایران در صادرات محصولات دانش‌بنیان

وزیر صنعت، معدن و تجارت از جایگاه 39 ایران در میان 80 کشور صادرکننده محصولات دانش بنیان خبرداد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری؛ دکتر مهدی غضنفری در مراسم اختتامیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل» که عصر پنج شنبه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که حلقه‌های اتصال اندیشه به عمل و محصول به بازار در حال شکل گیری است و تجربه نشان داده است که برای رسیدن به این هدف مسیر سختی در پیش داریم و نیازمند هماهنگی سازمان ها و نهادهای گوناگون هستیم.

وابستگی 90 درصدی رشد اقتصادی جهان به فناوری در سال 2030

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید ببینیم چرا پرداختن به ایده های نو و فناوری های پیشرفته ضروری است ادامه داد: در سال 1970 میلادی تنها 40 درصد از رشد اقتصادی جهان به فناوری مربوط می شد که این رقم در سال 2010 به 87 درصد رسید که در سال 2030 به 90 درصد افزایش می یابد.

وی افزود: در این میان باید به سهم فناوری های برتر اشاره کنیم در سال 1970 ، 12 درصد ا ز رشد فناوری به فناوری های برتر وابسته بوده که این رقم در سال 2010 به 60 درصد رسیده و در سال 2030 به 78 درصد می رسد. علاوه بر این پیش بینی می شود این رقم در گردش مالی کالاهایی با فناوری برتر در سال 2016 از مرز 3 هزار میلیارد دلار بگذرد.

سال 91 بهترین سال برای توسعه صادرات است

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در دهه آینده بیش از 70 درصد درآمد صنعت به فناوری وابسته خواهد شد و با توجه به نوسان قیمت ارز در بازار می توان گفت سال 91 می تواند بهترین سال برای توسعه صادرات باشد و تولید کنندگان می توانند بخشی از تولیدات خود را متناسب با بازارهای کشورهای منطقه آماده عرضه کنند.

دکتر غضنفری خاطرنشان کرد: در حالی که رشد اقتصاد جهانی در اکثر کشورهای غربی و به خصوص ناحیه یورو منفی یا کم بوده، شاهد هستیم که رشد نرخ صادرات محصولات با فناوری بالا 10 درصد است. هدف از ذکر این ارقام این است که توجه داشته باشیم، جاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از راه های مطمئن رشد اقتصادی و توسعه صادرات در کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به جایگاه ایران در اقتصاد جهانی خاطر نشان کرد: ارزش سرمایه گذاری در صنایع دانش بنیان در کشور طی سال های 75 تا 87 رشد 10 درصدی را تجربه کرده و متوسط نرخ رشد تولیدات صنایع با فناوری بالا در طول سال های 84 تا 89 بالغ بر 20 درصد بوده است.

سهم 45 میلیارد دلاری ایران از بازار جهانی صادرات محصولات با فناوری

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهم ایران در بازارهای جهانی در حوزه فناوری، گفت: در میان 80 کشور در حجم صادرات کالاهای دانش بنیان رتبه 39 به کشور ما تعلق دارد در حالی که ارزش صادرات فناوری بالا از سال 86 تا 89 رشد 22 درصدی داشته و از 2.3 میلیون دلار در سال 75 به یک میلیارد دلار در سال 90 رسیده است.

دکتر غضنفر یخاطرنشان کرد: از کل 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در کشور 3 درصد به فناوری های بالا تعلق دارد.

وی با ارزیابی مثبت از برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل» یادآور شد: حاضران در این جشنواره بیش از اینکه به کمک های مالی دولت نیاز داشته باشند به ایجاد مکانیزم زنده و پویا بین محققان، پژوهشگران و صاحبان سرمایه نیازمند هستند تا بتوانند با پیدا کردن سرمایه گذاران مطمئن به تعداد انبوه محصولات خود را صادر کنند.

رونمایی از سامانه ای برای تعامل پژوهشگران و سرمایه گذاران

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از رونمایی از سامانه ای در وزارت صنعت و معدن و تجارت در روزهای آغازین مهرماه خبر داد که کارکرد آن ایجاد تعامل بین پژوهشگران، حامیان و سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد: در کشور ما پول و ایده کم نیست، فقط این افراد باید بتوانند در چهارچوب ضوابط مشخصی با یکدیگر تعامل داشته باشند. سازمان توسعه و تجارت نهادی دولتی برای کمک صاحبان ایده و شرکت دانش بنیان در صادرات است چرا که ما نیاز داریم محصول ساخته شده در این شرکت ها را به صورت انبوه صادر کنیم و اتصال ایده به متقاضی ایده باید سریع تر صورت گیرد.

دکترغضنفری خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این سامانه را با مشارکت وزارت نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه ها و واسطه های این حوزه و فن بازارها راه‌اندازی کنیم.

سومین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل» با رویكرد نقش شركت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی، 13 شهریور در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران آغاز به كار كرد. این جشنواره كه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با مشاركت 31 استان كشور برگزار شد، پنجشنبه، 16 شهریور، با حضور دکتر نسرین سلطانخوه؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر سید مجتبی خیام‌نکویی، معاون فناوری و نوآوری این معاونت و جمعی از مسئولان و نخبگان کشور به کار خود پایان داد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار