انتقاد سفیر پیشین کانادا از تعطیلی سفارت در تهران

ماندي که هم اکنون در مرکز مطالعات سياسي بين‌المللي دانشگاه اوتاوا مشغول فعاليت است، در اين مطلب نوشت: "دولت بايد توضيح دهد، در حالي که ادامه ديپلماسي در قبال ايران را بي‌ثمر مي‌داند، چگونه از راه حل صلح‌آميز براي موضوع انرژي اتمي ايران سخن به ميان مي‌آورد."

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دلایل کانادا برای این اقدام ناگهانی قانع کننده نیست. ایران نیز به مانند دیگر کشورها از این اقدام ما متعجب شده است. در نبود اطلاعات واقعی، این سوال بی پاسخ باقی می‌ماند که چرا ما این اقدام سختگیرانه را انجام دادیم و به ویژه این که چرا اکنون؟»

جان ماندي آخرين سفير کانادا در تهران، به خاطر قطع ناگهاني روابط با جمهوري اسلامي، به شدت از دولتش انتقاد کرده است.  ماندي در مطلبي که روز دوشنبه (۲۰ شهريور) در گلوب اند ميل منتشر شد، گفت: «اقدام کانادا حضورمان در ايران را به صفر مي‌رساند. ما ديگر توانايي داشتن ارتباط مستقيم با دولت ايران در اين کشور را نخواهيم داشت.»
 
کانادا روز جمعه اعلام کرد که اوتاوا سفارت خانه‌اش در تهران را تعطيل کرده و از ديپلمات‌هاي ايراني خواسته است تا در مدت ۵ روز خاک کانادا را ترک کنند.
 
دولت اوتاوا همچنين حساب بانکي شمار زيادي از اتباع ايراني را که در کانادا زندگي مي‌کنند، مسدود و انتقال دارايي به ايران را ممنوع کرده است.
 
ماندي که از سال ۲۰۰۷ به عنوان سفير کانادا در تهران فعاليت مي‌کرد، از دولت استپن هارپر، نخست وزير کانادا به خاطر ارائه نکردن دلايل قانع کننده براي تعطيلي سفارت‌خانه اين کشور در تهران، انتقاد کرده است.
 
ماندي گفت: «دلايل کانادا براي اين اقدام ناگهاني قانع کننده نيست. ايران نيز به مانند ديگر کشورها از اين اقدام ما متعجب شده است. در نبود اطلاعات واقعي، اين سوال بي‌پاسخ باقي مي‌ماند که چرا ما اين اقدام سختگيرانه را انجام داديم و به ويژه اين که چرا اکنون؟»
 
اين ديپلمات پيشين از پارلمان کانادا خواست تا اين موضوع را به بحث گذارد. «احزاب مخالف ما بايد موضوع سياست خارجي را فورا در پارلمان به بحث گذارند تا اين که مردم کانادا بدانند که دولت ما را به کجا مي‌برد.»
 
به گزارش پرس تی وی، ماندي که هم اکنون در مرکز مطالعات سياسي بين‌المللي دانشگاه اوتاوا مشغول فعاليت است، در اين مطلب نوشت: «دولت بايد توضيح دهد، در حالي که ادامه ديپلماسي در قبال ايران را بي‌ثمر مي‌داند، چگونه از راه حل صلح‌آميز براي موضوع انرژي اتمي ايران سخن به ميان مي‌آورد. درباره سياست ما در قبال ايران بايد گفت که اين اولين بار است که در چند دهه اخير، نخست وزير کانادا در جهت کاهش فرصت‌هاي ديپلماتيک براي برقراري صلح در خلال بحران اقدام کرده است.»
 
ماندي همچنين از امکان تعهد دولت هارپر به اسرائيل در قبال تهديدها مبني بر حمله نظامي به ايران خبر داد. وي گفت: «آيا دولت کانادا تصميم دارد اين گونه از اسرائيل حمايت کند و با ديدن خطر براي ديپلمات‌هايمان، آن‌ها را از محل خطرناک بيرون آورد؟ ... پارلمان بايد بداند که دولت کانادا تا چه اندازه به اسرائيل متعهد است، به ويژه درباره اقدامات نظامي (احتمالي) اسرائيل.»

برچسب ها: سفارت ، کانادا ، حزب ، سفیر ، تعطیلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار