به مناسبت روز جهانی کوهستان ؛

یکبار دیگر متفاوت تر به برجهای آب نگاه کنیم

نامگذاری روز جهانی کوهستان پاک فرصتی است تا یکبار دیگر متفاوتی به کوهستان نگاه کنیم کوه هایی که به علت ایفای نقش اساسی در تولید و توزیع حدود 80 درصد آبهای شیرین جهان به برجهای آب لقب گرفته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهجوری کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: این آیین نمادین در ایران از سال 1367روز چهارم مهر روز جهانی کوهستان نامگذاری شده است که این آیین توسط دوستداران طبیعت و کوهنوردان به اجرا در می آید در این روز کوهنوردان و دوستداران به اجرا در می آید در این روز کوهنوردان و دوستداران طبیعت به شکل سمبلیک به جمع آوری زباله و کاشت درختان و پراکندن تخم گلهای منطقه، مستند سازی و برپا داشتن نمایشگاه های عکس و فیلم از تخریب طبیعت به عنوان یک برنامه آموزش چهره به چهره اقدام می کنند.
وی افزود: با هجوم گردشگران و طبیعت گردان و کوهنوردان به کوهپایه ها و کوه های مرتفع و تأثیرات منفی آنها براین منابع عظیم طبیعی،فدراسیون جهانی کوهنوردی در اواخر دهه 80 میلادی یکشنبه آخر سپتامبر هرسال را به عنوان روز جهانی پاکسازی کوهستان ها نامگذاری کرده است.
مهجوری ادامه داد: تغییر در فشار هوا، دما و رطوبت، تفاوت پوشش گیاهی، رنگ ها و سرسبزی تغییر در ارتفاع و ناهمواریها، هوای پاک و مواردی مشابه، جنگلی نشانه هویت خاص کوههاست.
این کارشناس محیط زیست کوه ها را از سالیان دور بستر و زیربنای توسعه دانست و تصریح کرد: کوهها در تأمین غذا، گذراندناوقات فراغت و زیستگاه موجودات نقش مهمی ایفا می کنند اما متأسفانه استفاده از ظروف یکبار مصرف و آزادی در ورود به هرجا، ایجاد آلودگی صوتی، رهاسازی کیسه های پلاستیکی، انجام عملیات احداث جاده های غیرضروری و تخریب کننده که به پوشش گیاهی و جانوری آسیب غیرقابل جبران وارد می کند.
مهجوری با اشاره به اینکه برای حفاظت از این اکوسیستم با ارزش باید اولویت های اجرایی و مدیریتی درنظر گرفت، خاطرنشان کرد: این اولویت ها باید در سیاست های کلان استان ها در نظر مسئولین منطقه واقع شود که شامل تدوین برنامه های آموزشی مناسب، اجرای طرح های مدیریت مواد زائد کوهستان با مشارکت مردم، محدود کردن دسترسی به مناطق کوهستانی در برخی مناطق ساماندهی مسیرهای عبور و مرور، جلوگیری از چرای بی رویه دام به منظور جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی کوهستانی اطلاع رسانی به ساکنین است./ف
گزارش از هراتيان
برچسب ها: کوهستان ، برج ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار