عمل هیپوفیز برای افزایش قد تبلیغی بیش نیست

افزایش قد با عمل جراحی روی غده هیپوفیز هیچ گونه تأییدیه علمی ندارد.

دکتر فرازنه روحانی فوق تخصص غدد، متابولیسم ورشد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  افزایش قد تا زمانی امکان پذیر است که صفحات رشد باز است، در واقع اگر بدن از این مرحله گذر کند افزایش قد بسیار سخت وحتی غیر ممکن است.

وی گفت: برای تخصیص بازبودن صفحات رشد رادیوگرافی از دست انجام شود ونتیجه آن با استانداردهای اعلام شده بررسی می شود.

روحانی عنوان کرد: رشد به یک سری عوامل تغذیه ای، ژنتیک و هورمونی وضعیت صفحات رشد بستگی دارد بنابراین اگر بخواهیم کوتاه قدی یک فرد را بررسی می کنیم اورا از نظر تمام موارد فوق چک کنیم تا علت کوتاهی قدرا پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اگر فرد از نظر هوورمونی رشد کمبود داشته باشد می توان با تجویز هورمون رشد و تحت مراقبت گرفتن فرد قد اورا افزایش داد.البته باید توجه داشت که تجویز هورمون رشد زمانی مؤثر می تواند باشد که قبل از بلوغ وبسته شدن صفحات رشد باشد.

روحانی عنوان کرد: تاچند سال پیش کسانی که از نظر ژنتیکی دچار کوتاهی قد بودند را نمیتوانستیم رشد قدی آنها را افزایش دهیم ولی در چند سال اخیر تحقیقات نشان داده که اگر فرد از نظر ژنتیکی دچار کوتاهی قد پاشد تحت درمان توسط یک فوق تخصص غدد وهورمون رشد باشد می توانیم قداورا تا حدی افزایش دهیم.

این فوق تخصص غدد در پاسخ به این سئوال که تبلیغاتی مبنی بر این که با عمل جراحی غده هیپوفیز می توان قد را افزایش دادو رواج پیدا کرده است تصریح کرد: این عمل درهیچ  پایگاه علمی یا  تكسي اعلام نشده و هیچ گونه تأییدیه علمی ندارد.

وی درپایان به والدین توصیه کرد: اگر فرزندتان از لحاظ قد دچار کوتاهی بودند باید قبل از شروع بلوغ، کودک خودرا نزد متخصصان غددبرده تا تحت درمان وبررسی قرار گیرند چراکه اگر کودک وارد سن بلوغ شود حتما می توان به او کمک شایانی کرد./ع2

برچسب ها: هیپوفیز ، قد ، متابولیسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۱ تير ۱۳۹۸
در چند سالگی میتونی قدتو بلند کنی
آخرین اخبار