بيرجند/

صادرات ۴۱ میلیون دلاری کالا از خراسان جنوبی به افغانستان

استاندار خراسان جنوبی گفت: طی ۷ ماه نخست سال جاری ۴۱ میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی میل ۷۸ به کشور افغانستان صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران جنوبی؛ قهرمان رشید در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان، اظهار داشت: ورود کالاهای اساسی با ارز مرجع باید انجام شود و در اختیار موسسات مربوطه استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در کشور کمترین مشکل را در زمینه صادرات و واردات دارد، افزود: این امر برگرفته از همکاری و تعامل بانک های استان در راستای رفع مشکلات صادرات و واردات است.

استاندار خراسان جنوبی بر پرداخت مشوقات صادرکنندگان تاکید کرد و گفت: در خراسان جنوبی با توجه به محرومیت ها و شرایط خاص سرمایه گذاری باید این مشوق ها و پرداختی ها بیشتر از سایر استان ها باشد و حمایت ها و کمکهای جدی تری از سرمایه گذاران شود چرا که در این استان شرایط جذب سرمایه گذار فراهم نیست.

وی با بیان اینکه باید راهکارهای قانونی در راستای فراهم شدن زمینه سرمایه گذاری در استان ایجاد شود، اذعان کرد: باید با همکاری تمامی مسئولان استانی و کشوری عدم وجود جاذبه های سرمایه گذاری جبران شود و زمینه ای فراهم شود تا افراد با علاقه و شوق بیشتری در این استان سرمایه گذاری کنند.

رشید با اشاره به انجام صادرات مدرن و حذف صادرات سنتی در استان، اظهار داشت: باید تلاش کنیم مجموعه کار و صادرات مبناهای درست علمی و پژوهشی داشته باشند و با کیفیت و ارزش افزوده بالایی انجام شوند.

وی بر اجتناب صدور مواد خام در استان تاکید کرد و گفت: باید صادرات در استان موجب پویایی اقتصاد شود.

وی ادامه داد: صادرات محور توسعه است و موجب ایجاد اشتغال و انتقال فرهنگ های استان و کشور به سایر نقاط جهان می شود.

نماینده دولت در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: طی 7 ماه نخست سال جاری 41 میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی میل 78 به کشور افغانستان صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: مجموع صادرات و ماده 210 گمرکی بازارچه میل 78 نیز در 7 ماهه نخست سال جاری که به افغانستان صادر گردیده 160 میلیون دلار بوده است و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث واردات کالا نیز طی 7 ماهه نخست سال جاری 16 هزار دلار کالا ازطریق بازارچه میل 78 وارد شده که نسبت به میزان مشابه سال قبل 84 درصد کاهش داشته که نشان می دهد سیاست های کلی نظام و دولت در جهت حمایت از کار و سرمایه ایرانی به خوبی در استان خراسان جنوبی رعایت شده است.

رشید، وجود 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان را ظرفیتی بزرگ در مباحث اقتصادی استان دانست و یادآور شد: در استان خراسان جنوبی در حال حاضر 4بازارچه مرزی فعال وجود دارد که بازارچه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه با حجم مبادلات بازرگانی 380میلیون دلار در سال گذشته یکی از فعال ترین بازارچه های مرزی در کشور محسوب می شود./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.