معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

فعالیت های پژوهشی باید مطابق نیاز امروز و فردا تنظیم شود

به دنبال تنظیم فعالیت های پژوهشی مطابق با نیاز روز، پیگیر چرخه علم به ثروت هستیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛‌ محمد مهدی نژاد نوري، معاون پژوهشی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایش های وزارت علوم برگزار شد طی سخنرانی گفت: تمرکز و جمع بندی از آثار پژوهشی و فناوری و فعالیت های که در طی سال باید در حوزه پژوهش و فناوری صورت گیرد فلسفه و هدف اصلی هفته پژوهش و فناوری است که باید مولفه های کلان نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ما در حوزه فعالیت های پژوهشی به دنبال این هستیم که مطابق با نیاز امروز و فردا فعالیت ها تنظیم شود و البته چرخه علم به ثروت را برای مربیگری ماهیت اصلی این امر پیگیری می کنیم.

وی به رشد علم و فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به فرمایشات و هدایت های مقام معظم هبری امروزه توانستیم مقام اول منطقه را در  تولید علم و مقام 16 را بدون لحاظ کردن مقالات علمی داخل کشور کسب کنیم تا بتوانیم با این شتاب در سال 2018 مقام چهارم دنیا را کسب کنیم.

مهدی نژاد تصریح کرد: هم اکنون گامهای زیر ساختهای توسعه در کشور برداشته شد، چنانچه برای پیشرفت در این زمینه باید به قوانینی که از سمت وزارت علوم و مقام رهبری رسیده است که از جمله آنها هدفمندی پژوهش ها و کاربردی بودن آن، تکمیل نمودن چرخه ایده تا بازار، ارتباط دانشگاه با صنعت، مرجعیت علمی، مرزشکنی علمی، توسعه کسب و کار دانش بنیان، اصلاح مدیریت همزمان با اعتبارات پژوهشی، تقویت پژوهش بخش غیر دولتی باید مورد توجه قرار گیرد که البته فعالیت های موثری در این زمینه صورت گرفته است.

 ثبت 8 هزار و سه مقاله در کنفرانس بین المللی از طرف پژوهشگران ایرانی صورت گرفته است

مهدی نژاد نوری در ادامه به آمار پیشرفت علمی ایران بر اساس پایگاه های جهانی اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین اطلاعات تولید علم در پایگاه اسکوپوس ایران با ثبت 30 هزار و 714 مقاله رتبه 16 دنیا و رتبه اول منطقه را کسب کرده و بر اساس پایگاه ISI با 21 هزار و 506 مقاله رتبه 19 دنيا و دوم منطقه را کسب کرده چنانچه تا یک هفته پیش ایران توانسته 8 هزار و 3 مقاله را در کنفرانس بین المللی ثبت کند.

وی افزود: آمار تولید علم در سال نسبت به سال 2011 افزایش داشته چنانچه در زمینه نانو در سال 2011 رتبه 8 جهان، انرژی نو در سال 2011 رتبه 12، فناوری اطلاعات در سال 2011 رتبه 13 جهان، آب رتبه 14 جهان، سلول های بنیادی 18 جهان، میکرو الکترونیک 20 جهان و زیست فناوری 32 جهان را کسب کرده است.

مهدی نژاد نوری تصریح کرد: رویکرد ایران روند صعودی داشته است چنانچه در سال 2005 در زمینه زیست فناوری 45 مقاله و نانو 25 مقاله، در زمینه زیست فناوری در سال 2011  32 و در زمینه نانو در سال 2011 رتبه 8 مقاله را کسب کرده ایم، البته پیش بینی ما برای آینده بر اساس آمار تولیدات علمی باز هم گسترده تر است.

وی اظهار داشت: البته آمار تعداد انجمن های علمی و نشریات علمی کشور به شرح زیر است:

                                                      سال 84               سال 91
تعداد انجمن علمی کشور                  159                      280 
تعداد قطب علمی کشور                   84                        142  
موسسات پژوهشی دارای مجوز         366                      640      
نشریات علمی پژوهشی                   181                      682
نشریات علمی ترویجی                      55                        104
پارک های علم  و فناوری                     14                        31 
مراکز رشد                                         42                        115   
شرکت های مستمر                           676                      2700 
تعداد فن آوران                                    3300                    19000              
تعداد اختراعات ثبت شده                     3000                    5000       
اعتبارات پژوهشی                  رشد 8% داشته ایم

هنوز قراردادی در حوزه علوم انسانی مشخص نشده است

مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: در خصوص طرح های کلان ملی باید بگویم که 65 دانشگاه و موسسه درگیر این پروژه ها هستند که البته این هم در راستای همان طرح های کلان ملی هستند.

وی اظهار داشت: در بحث توسعه کسب و کار دانش بنیان آئین نامه اجرایی آن تصویب شده و همچنین در رابطه با ارتباط دانشگاه و صنعت کنسرسیوم مشترک وزارت علوم تشکیل شده است و هم اکنون هيئت امنای ان مشخص شده چنانچه بین وزارت علوم وزارت صنعت 18 پروژه به مبلغ 120 میلیارد تومان و بین محیط زیست و وزارت علوم نیز 120 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های مختلف بسته شده است.

وی  افزود: در بحث حوزه علوم انسانی هنوز قراردادی مشخص نشده اما طراحی زیر ساخت های بنیادی در حال انجام است. چنانچه سندی بین سازمان علمی آموزشی فرهنگی کشورهای اسلامی تصویب شده است.

مهدی نژادی در پایان به بحث اقتصادی مقاومتی اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم هایی که از جانب دشمنان برای کشور ما صورت گرفته هم اکنون کارگروه تخصصی با محوریت رهبر، رئیس دانشگاه تهران تشکیل شده که فعالیت زیادی در این خصوص انجام شده است و عمده کارها بر بستر اطلاعات انجام می شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار