تلاش امریکا برای ایجاد هراس در میان افکار عمومی از قدرت نظامی ایران

يک تحليل‌گر مسايل سياسي به پرس تي وي گفته، واشنگتن براي پيش‌برد اهداف جنگ‌طلبانه خود عليه تهران، براي رواج ايران هراسي در ميان افکار عمومي امريکا در تلاش است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ؛ اين تحليلگر سياسي مي گويد، امريکا براي دستيابي به اهداف جنگ طلبانه خود عليه ايران،تلاش مي کند تا به مردم امريکا بقبولاند که ايراني‌ها در حال تجاوز و تعدي به امريکا هستند.

اظهارات اين کارشناس پس از آن بيان شد که ، رئيس جمهور امريکا با هدف مقابله با گسترش روابط رو به رشد ايران با کشورهاي امريکاي لاتين قانوني را به امضا رساند.

لايحه «مقابله با نفوذ ايران در نيمکره غربي» که روز جمعه (۸ دي) با امضاي باراک اوباما به قانون مبدل شد از وزارت خارجه امريکا مي‌خواهد ظرف ۱۸۰ روز براي مقابله با آن‌چه که «حضور و فعاليت خصمانه و رو به رشد ايران» در امريکاي لاتين خوانده است راهبردي ارائه کند.

اين مصوبه همچنين تصريح مي کند سياست امريکا بر مقابله با نفوذ ايران مطابق با رهبردي هماهنگ و هدف‌مند با استفاده از تمامي عوامل قدرت ملي از طريق ابزارهاي سياسي و ديپلماتيک استوار است. اين مصوبه همچنين از دولت امريکا مي‌خواهد تا حضور ايران در نيمکره غربي را به دقت زير نظر داشته باشد.

پرس تي وي در اين باره با گلوريا استلا لاريوا، کارشناس مسائل امريکاي لاتين از سانفرانسيسکو گفت و گويي انجام داده است که برگردان آن را در زير مي‌خوانيد:

پرس تي وي به نظر شما چه دليلي دارد کشوري مانند امريکا که دستکم ۹۰۰ پايگاه نظامي و شايد بيشتر در سراسر دنيا دارد، از حضور ايران که چنين پايگاههايي را ندارد، در امريکاي جنوبي ابراز نگراني کند؟ به نظر شما دليل اصلي نگراني امريکا چيست؟


لاريوا: من باور ندارم که اين مساله دليل اصلي نگراني امريکا و امضاي اين قانون جديد باشد. درحقيقت اين ترفندي براي ايجاد هراس در ميان مردم امريکا به نحوي که آن‌ها را به اين باور برساند که ايراني‌ها در مرز کانادا و مکزيک مستقر و آماده ورود به امريکا هستند شگرد بسيار خودخواهانه‌اي است

به عبارتي ديگر من همان طوري که مهمان برنامه ديگر شما عنوان کردند من بر اين باورم که زمان تغيير کرده است، به عنوان نمونه در اجلاس اخير کشورهاي امريکاي لاتين و امريکا که امريکا و کانادا هم حضور داشتند به کوبا اجازه داده نشده بود تا مانند هميشه در اين اجلاس حضور داشته باشد و بسيار از کشورهاي شرکت کننده در اين اجلاس هشدار دادند که اگر به کوبا اجازه مشارکت دراين اجلاس داده نشود اين اجلاس آخرين اجلاس خواهد بود.

امريکا از نظر سياسي در انزواي روز افزون قرار گرفته است و با اين وجود از قدرت اقتصادي و نظامي و نفوذ زيادي برخوردار است و بنابر اين امضاي اين قانون جديد، بخشي از برنامه‌اي فراگير با هدف تجاوز عليه ايران است.

پرس تي وي : شما مي‌گوييد هدف واقعي از اين برنامه خصومت بيشتر است؟ به نظر شما به طور کلي چرا آن‌ها براي ايجاد نگراني از ايراني‌ها و دولت ايران در تلاش هستند؟

لاريوا: خوب ، من معتقدم که اين يک ترفند است، واشنگتن در تلاش است تا به مردم بقبولاند که ايراني‌ها در حال تجاوز و تعدي به امريکا هستند، اما در عين حال آن‌ها قصد دارند تا صدها و ميليون ها دلاري که در زمينه تامين مالي گروه‌هاي مخالف در امريکاي لاتين به ويژه در ونزوئلا و کوبا و بوليوي و نيکاراگوئه هزينه مي‌کنند، توجيه کنند.

اين هنوز مشخص نيست ،متن کامل اين قانون بيشتر آن علني نشده، اما مي توان از زمان ۱۸۰ روزه‌اي که در اين مصوبه به آن اشاره شد به برنامه آن‌ها پي برد.

اما درعين حال نبايد آن چرا که در منطقه خاورميانه درحال وقوع است از نظر دور نگاه داشت، افزايش تحريم‌هاي امريکا و برنامه‌ها براي تحريم‌هاي بيشتر که از فوريه سالي که در پيش است به مرحله اجرا گذاشته مي‌شود و سال ۲۰۱۳ ميلادي قطعا براي مردم امريکا براي درک اين واقعيات سالي حياتي است.

اما چيزي که در حال حاضر در خاورميانه درحال وقوع است، اولويت اول امريکا در حال حاضر مخالفت با سوريه است، ما خطر روز افزون جنگ را شاهد هستيم اما گر واقعا ناتو باشد و شروع حمله ترکيه عليه سوريه، خطر ملموس تر خواهد بود ، خطر نظامي عليه ايران.

پرس تي وي: خانوم لاريوا ،به نظر شما آيا براي کشوري مانند ايران و بسياري از کشورهاي امريکاي لاتين که ديدگاه‌هاي انقلابي ضد امپرياليستي دارند، هم‌کاري و تعامل بيشتر غير ممکن است؟

لاريوا: خوب، به نظر من اين تنها مسير بقاي کشورهاي مانند امريکاي لاتين و کشوي مستقل مانند ايران است. امريکا هر کشوري را که دست نشانده و يا درخدمت منافع امريکا نباشد، ضد امريکايي تلقي مي‌کند و نکته کليدي همين است، به همين دليل است که اين کشور با قطر، بحرين و عربستان سعودي روابط گسترده تري دارد، چون چنين کشورهاي مستبدي کاملا تحت سياست‌هاي امريکا قراردارند.

و ائتلاف آلبا( کشورهاي ائتلاف بوليواري مردم امريکاي ما ) در امريکاي لاتين بي‌سابقه است و ما هرگز قبل از اين در تاريخ امريکاي لاتين چنين اتحادي را در ميان اين کشورها و همچنين نفوذ آن‌ها را بر کشورهاي ديگر مانند آرژانتين و برزيل و شيلي شاهد نبوده‌ايم.

و اين آن چيزي است که امريکا را نگران مي‌کند ،اين که ديگر نتواند بر امريکاي لاتين حکومت کند و بگويد که شما بايد به برنامه بازار آزاد با ما پايبند باشيد و ما مرزهاي شما را خواهيم گشود و بازارهاي شما را رونق خواهيم داد.

و با وجود اين ائتلاف روز افزون، اوضاع ديگر مانند سابق نيست و بر اين باورم که اوضاع براي ايران نيز تغيير کرده است، شاهد هستيم که در خاورميانه شکاف روي داده است و بار ديگر تنها مسير از طريق اتحاد با کشوري از خاورميانه مانند ايران که عضو ناظر آلباست، امکان پذير است.

پرس تي وي : بنابر اين شما براين باوريد که کشورهايي مانند ايران و برخي از کشورهاي خاص در منطقه امريکاي لاتين مي توانند ائتلاف و همکاري نزديک‌‌تري داشته باشند؟

لا ريوا: نه فقط ممکن است، بلکه به نظر من کاملا ضروري است.احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران به کشورهاي امريکاي لاتين سفر کرده است و رئيس جمهور چاوز نيز در دوره‌هاي رياست جمهوري خود به ايران و روسيه و چين و تمامي کشورهايي که از سلطه امريکا خارج هستند سفر و بر تقويت روابط با اين کشورها تاکيد کرده است.

پرس تي وي : خانم لاريوا، به نظر شما آيا ما شاهد يک تغيير نگرش در امريکاي لاتين هستيم به نظر شما آيا امريکا در حال از دست دادن نفوذ خود در امريکاي لاتين است؟

لاريوا: امريکا در حال از دست دادن نفوذ سياسي و اقتصادي‌اش است اما هنوز هم براي از بين بردن پبيشرفت‌ها و دستاوردها و همچنين متزلزل کردن دولت ونزوئلا و دولت کوبا در تلاش است.

مايلم به صحبت درباره ايران باز گردم، ايران کشوري مستقل با ذخائر غني است و بنابر اين هر گونه اقدامي عليه ايران، تحريم‌هاي اقتصادي، حمله به پيشرفت‌هاي هسته‌اي اين کشور صرفا بهانه‌اي براي سرنگوني دولت ايران و تلاش براي روي کار آوردن رژيمي دست نشانده مانند رژيم شاه است و تحريم‌ها نيز درراستاي بخشي ايز اين تلاش‌ها اعمال شده‌اند.

اين‌ها همه مقدمه اي براي راه اندازي جنگ در صورت ناکامي آن‌ها از طريق تحريم‌هاست و ما بايد تمامي اين حملات را به عنوان بهانه‌اي براي هدف نهايي امريکا، برملا کنيم.
برچسب ها: ایران ، امریکا ، دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار