حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

فراستي: ذات سينماي دولتي اشكال دارد/فرح بخش: اعتراض به آثار از سوي نهادها تنها به شارلاتانيزم بودن آنها برمي‌گردد

اعتراض به ساخت برخي آثار از سوي نهادها بدليل دين و آيين مردم نيست بلكه تنها به شارلاتانيزم بودن آنها برمي گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه تلويزيون باشگاه خبرنگاران، برنامه سينمايي "هفت" با موضوع بررسي مسائل سينمايي ايران با اجرا و سردبيري محمود گبرلو و تهيه كننده علي قانع هر هفته جمعه شب ها از شبكه سه  سيما به روي آنتن مي رود.
حسين فرح بخش تهيه كننده و كارگردان و مسعود فراستي منتقد سينما مهمان ميزگرد اين هفته برنامه "هفت" با موضوع مهندسي سينما بودند.
مسعود فراستي در ابتدا گفت: سينما بدون مخاطب عام و مردم سينما نيست و شكل نمي‌گيرد سينما با مردم معنا پيدا مي كند.
وي افزود: سينما تنها مديوم هنري كه نمي‌تواند مخاطب آن را كشف كند مخاطب اگر آن را نبيند مي‌بازد مخاطب به قدري مهم است كه يكي از فيلمسازان هم وقتي فيلمش نفروخت خودكشي كرد.
فرح بخش ادامه داد: فيلم مي‌سازيم كه مردم آن را تماشا كنند سينما از منظر من دو نوع اجتماعي و رويا پردازانه است.
سينماي اجتماعي را كه افرادي مسئول در نهادهاي ديگر اجازه ساخت آن را نمي دهند و اين شارلاتانيزم است و هيچ كدام از آن ها دنبال دين و آيين مردم نيستند و تنها به صرف لج و لجبازي سياسي است و روي آن هب ايمان وجود ندارد.
وي اظهار داشت: مسئولان سينمايي ما به مانند حسيني، شمقدري مقصرند چرا كه اين افراد مقابله نمي‌كنند.
وي تصريح كرد:" من مادر هستم"، يك اثر تاثيرگذار و اسلامي است كه با آن به مخالفت مي‌پردازند.
فراستي بيان كرد: سينما ما شجاع نيست نه شجاع كه مماس با مردم و مسائل مردم باشد و نه شجاع كه انتقاد اجتماعي كند و افرادي كه ادعاي ارزشي دارند به صراحت اعلام مي كنند كه سينماي خنثي مي خواهند.
فراستي موانع ارتباط مردم با سينما را اينگونه عنوان كرد: چون سينماي ما دولتي است حائل بين مردم و فيلم قرار ميگيرد ارتباط بين سينما و مردم از بين مي رود.
وي ادامه داد: سينمايي كه سفارش و خط آن را دولت مي دهد به طور قطع سينماي خنثي خواهد بود ذات سينماي دولتي اشكال دارد.
فرح بخش عنوان كرد: به دليل وجود مميزي هايي كه امسال بر روي فيلم ها صورت گرفت سال آينده سينمايي صد در صد خنثي خواهيم داشت چرا كه پروانه نمايش از زير تيغ مي گذرد در وزارت ارشاد فيلمنامه خوانده مي شود در حالي كه اين مسئله قانوني نيست.
فراستي افزود: سينماي دولتي ذاتاً مشكل دارد چرا كه حمايت در توليد را به حمايت در اكران تبديل مي كند.
وي ادامه داد: سينماگر را هر نظام با مخاطب و فيلم به وجود مي آيد سينماگر در ارتباط با هيچ دولتي به وجود نمي ‌آيد و وقتي سينماگر ما دغدغه اي مخاطب نداشته باشد پالايش نمي كند و اين ارتباط قطع مي شود.
فراستي بيان كرد: مردم ما همان افرادي هستند كه انقلاب كردند پاي آن ايستادند اين مردم نياز به تفريح وسرگرمي دارند هنر بدون سرگرمي معنا ندارد.
وي تصريح كرد: فيلم در عين خوب بودن من را بايد سرگرم كند با بيان حرف هاي خوب و حسابي در كل قصه به روي من تاثير بگذارد.
فرح بخش اظهار داشت: اين افراد ادعا مي كنند كه قصد پياده كردن بند م امام (ره) را دارند اگر فيلمي بد باشد وزارت ارشاد خود به اين مسئله كاملا واقف است نه اينكه 50 نفر جلوي وزارت ارشاد با اعتراض به دنبال مقصد سياسي خود بگردند.
فراستي تاكيد كرد: وقتي مي‌گوييم سينما با مخاطب شكل مي گيرد معني آن ابتذال ما قبل هنر نيست تمام فيلم هاي ساخته شده در جهان هنر نيستند.
وي افزود: تكنيك بخشي از هنر نيست اگر به فرم برسيم از اينجاست كه هنر مطرح مي شود.
فراستي بيان كرد: سينما ابزار نيست بلكه مديوم بياني عصر مدرن و بعد مدرن است.
فرح بخش اظهارداشت: فيلمي كه در جشنواره سي ام نفر اول انتخاب مردم بود بعد دوستان اظهار مي‌كند اين فيلم فاسد است.
فراستي عنوان كرد: سينما ما سينماي ماقبل فرم است و فرم يادگيرفتني نيست بلكه زينتي است.
فراستي خاطرنشان كرد: چگونه حرف زدن در سينما اصل است از ارتباط با مردم آرام آرام به جايي مي‌رسيم كه هم مخاطب عام و هم خاص داشته باشيم. /ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.