کوثری در جمع خبرنگاران:

اصل "بده و بستان"در آزادی زائران ایرانی در سوریه/ به ترکیه و قطر گفتیم که می دانیم با گروگانگیرها ارتباط دارند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ترکیه و قطر در مراحل اولیه، نقش خود در ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه را انکار می‌کردند اما وقتی ما کدهایی را به آنها ارائه کردیم و متوجه شدند که ما می‌دانیم آنها با گروگان‌گیرها در ارتباط هستند،‌ بر روی مثبت دنبال کردن مذاکرات برای آزادسازی تمرکز کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس امشب (پنجشنبه) پس از ورود 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه که ساعاتی پیش وارد تهران شدند، در جمع خبرنگاران درباره معاوضه 48 زائر ایرانی با تعداد زیادی از افراد دستگیر شده از سوی دولت سوریه که در زندان‌های این کشور به سر می‌برند، گفت: وقتی مذاکره صورت می‌گیرد ‌اصل "بده و بستان" در آن وجود دارد و در نهایت این شد که در قبال 48 ایرانی به گروگان گرفته شده چیزهایی داده شود از جمله برخی افرادی که در اختیار سوریه بودند درخواست داشتند که آزاد شوند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه دولت سوریه آنقدر امکانات و فرصت در اختیار داشت که بتواند این 48 نفر را آزاد کند، افزود: سوریه نسبت به ایرانی‌هایی که به قصد زیارت به این کشور سفر کرده بودند احساس مسئولیت می‌کرد، بنابراین سعی داشت به شکلی مناسب آنها آزاد شوند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود در بین افرادی که از سوی دولت سوریه با این 48 نفر معاوضه شدند چهار خلبان ترک حضور داشته‌اند، تصریح کرد:. ما در آینده می‌توانیم نسبت به تعداد نفراتی که معاوضه شده‌اند صحبت کنیم. به هر حال نفراتی در سوریه بودند که در اختیار دولت این کشور بودند و با این 48 نفر تبادل شدند. این افراد آزاد شده از سوی دولت سوریه مورد علاقه قطر و ترکیه بودند.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود به خاطر نقش منفی ترکیه و قطر، آزاد کردن این گروگان‌ها تاکنون به تاخیر افتاده بود، گفت: همه این موارد در تاخیر در آزاد کردن این افراد دخالت داشته است اما در مراحل اولیه این کشورها نقش خود در این مساله را انکار می‌کردند اما وقتی ما کدهایی را به آنها ارائه کردیم و متوجه شدند که ما می‌دانیم آنها با گروگان‌گیرها در ارتباط هستند،‌ بر روی مثبت دنبال کردن مذاکرات برای آزادسازی تمرکز کردند.
 
کوثری درباره مدارک و کدهایی که نشان دهنده ارتباط این کشورها با گروگان‌گیرها در سوریه بوده است، گفت: خبرهایی به دست ما رسیده بود که گروگان‌گیرها با برخی از مسئولان قطر ارتباط دارند و وقتی اینها را ارائه کردیم پذیرفتند که مذاکرات به طور مثبت برای آزاد کردن این گروگان‌ها انجام شود.
وی همچنین درباره آزادی دو مهندس ایرانی به گروگان گرفته شده در سوریه با بیان اینکه موضوع آنها هم در دست پیگیری است، تاکید کرد: مهندسین ایرانی برای کارهای عمرانی و ساخت و ساز به سوریه رفته بودند، همان‌طورکه 48 ایرانی به قصد زیارت به این کشور سفر کرده بودند.
انتهای پیام

 

برچسب ها: کوثری ، مجلس ، سوریه ، گروگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار