مهمانپرست در پاسخ به باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

تلاش و رايزني ايران براي اجرايي شدن طرح "بشار اسد"/باقري و اشميت درباره زمان مذاکرات به توافق رسيدند

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران در راستاي طرح شش ماده‌اي خود و طرح بشار اسد در حال تلاش و رايزني با کشورهاي مختلف و تاثير گذار است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران رامين مهمانپرست سخنگوي دستگاه ديپلماسي صبح امروز در جلسه سخنگويي که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه جمهوري اسلامي ايران براي اجرايي شدن طرح "بشار اسد" چه اقدامات عملي انجام داده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا تمام توان خود را براي حل بحران سوريه به کار گرفته است و ما معتقديم براي حفظ جان ملت بي‌گناه اين کشور درگيري‌ها بايد متوقف شود چرا که اين درگيري ها به جان مردم آسيب مي‌زند و تمام منطقه را دچار بحران مي‌کند.

وي تصريح کرد: رايزني‌هاي کشورمان براي توقف درگيري‌ها ادامه دارد و کشورهايي که از گروهک تروريستي سياسي حمايت مي‌کنند بايد به اين نتيجه برسند که اين حمايت‌ها نتيجه‌اي نخواهد داشت و احترام به ملت سوريه بايد از طريق برگزاري انتخابات آزاد صورت گيرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي ايران در حال رايزني است تا طرح بشار اسد اجرايي شود چرا که يکي از طرح‌هاي بشار اسد عفو عمومي بود و اميدواريم با اجرايي شدن اين طرح زمينه بازگشت آرامش به سوريه فراهم شود تا جلوي مداخلات خارجي گرفته شود.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد اقدامات تروريستي عليه شيعيان پاکستان گفت: متاسفانه اقدامات تروريستي در کشورهاي منطقه جان مردم بي‌گناه را به خطر انداخته است و ما از دولت پاکستان انتظار داريم تلاش‌هاي بيشتري براي جلوگيري از اين گونه اقدامات به خرج دهد و همه کشورهاي منطقه بايد کمک کنند تا ريشه اين پديده شوم از بين برود.


* سازمان همکاري‌هاي اسلامي نقش جدي براي ساقط کردن پديده تروريست داشته باشد


وي ادامه داد: سازمان همکاري‌هاي اسلامي نقش جدي مي‌تواند براي ساقط کردن پديده تروريسم داشته باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي و اظهارات آمانو در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران افزود: قرار است فردا مذاکرات بعدي بين ايران و نمايندگان آژانس در تهران صورت بگيرد که اين مذاکرات بايد در چارچوب فني و حقوقي خود دنبال شود لذا اميدواريم در اين نشست تفاهم کامل حاصل شود.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه معاون آمانو از نشست قبلي اظهار اميدواري کرده است اميدواريم اين نشست به نتيجه خوبي برسد و به رسميت شناختن حقوق هسته‌اي ما از نتايج خوب اين مذاکرات باشد.


*دعوت مرسي از رئيس جمهور براي شرکت در اجلاس سران کشورهاي اسلامي


وي در مورد سفر وزير امور خارجه کشورمان به قاهره افزود: اين سفر به دعوت وزير امور خارجه مصر صورت گرفته بود و همينطور از رئيس جمهور کشورمان دعوت شد تا رئيس جمهور مصر در آينده‌اي نزديک سفري به ايران داشته باشد و متقابلا نيز مرسي از رئيس جمهور کشورمان براي اجلاس سران کشورهاي اسلامي که در بهمن ماه برگزار مي‌شد، دعوت کرده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: ما فکر مي‌کنيم رايزني‌هاي بين ايران و مصر مي‌تواند به گسترش روابط ميان اين دو کشور و حل بحران‌هاي منطقه‌اي کمک کند چرا که برخي از کشورها از نزديکي روابط ايران و مصر نگران هستند.

مهمانپرست همچنين در مورد مذاکرات ايران و آژانس افزود: پايبندي کشورمان به تعهدات خود مسئله‌اي است که کشورهاي غربي بايد به آن احترام بگذارند و ما مخالفت خودمان را بارها در اينباره اعلام کرديم در نتيجه فکر مي‌کنيم کشورهايي که داراي سلاح هاي هسته‌اي هستند بايد به تعهدات خود عمل کرده و به معاهده NPT متعهد باشند.


*اميدواريم فتواي مقام معظم رهبري به عنوان سند بين المللي به ثبت برسد


مهمانپرست در مورد فتواي مقام معظم رهبري در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ادامه داد: هيچ چيزي بالاتر از فتواي مقام معظم رهبري وجود ندارد و وقتي که بالاترين شخصيت کشور نقطه نظر خود را اعلام مي‌کند بايد دستورالعمل ما عملکرد به اين موضوع باشد.

وي خاطر نشان کرد: اين فتوا جنبه رسمي دارد و غرب شناخت دقيقي از اسلام و فتواي علماي بزرگ ندارند و براي جلوگيري از به کار گيري سلاح‌هاي کشتار جمعي اميدواريم فتواي مقام معظم رهبري به عنوان سند بين المللي به ثبت برسد.


*برگزاري کنفرانس وحدت ريشه اختلافات منطقه‌اي را ساقط خواهد کرد


سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد طرح آيت الله سيستاني در مورد تحولات اخير عراق افزود: ما فکر مي‌کنيم مجموعه گروه‌ها و شخصيت‌ها حتما بهترين راه حل را براي احترام به حقوق اين کشور را دنبال خواهند کرد چرا که دشمنان خاورميانه خواهان وحدت استوار در منطقه نيستند و به دنبال اختلاف افکني در ميان کشورهاي منطقه هستند.

وي در رابطه با برگزاري کنفرانس وحدت ادامه داد: اين اجلاس براي وحدت جهان اسلام پايه ريزي شده و بيشترين تلاش ايران براي برگزاري اين اجلاس کنار گذاشتن دشمني‌هاي منطقه‌اي بوده و ما بايد بدانيم دامن زدن به اختلافات مذهبي توطئه‌اي است که مي‌تواند استعداد کشورهاي اسلامي را از بين ببرد.

مهمانپرست در مورد سفر صالحي به قاهره و برگزاري نشست ضد ايراني همزمان با اين سفر افزود: کاملا مشخص است چه کشورهايي از اين سفر ابراز خوشحالي و چه کشورهاي ابراز نگراني کرده‌اند را که بسياري از کشورها از روابط ايران و مصر خوشحال نيستند ولي بايد بدانند اين گونه اقدامات هيچ تاثيري در روابط ايران و مصر نخواهد گذاشت.

وي ادامه داد: بلافاصله بعد از تشکيل اين جلسه اين موضوع پيگيري شد و خبرهايي شنيده شده بود که از طرف الاطهر هم در اين جلسه شرکت خواهند کرد که آنها شرکت نکرده‌اند.


*نخست وزير سوريه به منظور توسعه روابط دو جانبه خواهد بود


سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفر نخست وزير سوريه به ايران افزود: امروز شاهد سفر نخست وزير سوريه به ايران خواهيم بود که اين سفر در راستاي توسعه دو جانبه در بخش‌هاي مختلف صورت خواهد گرفت که زير نظر وزير امور خارجه برگزار مي‌شود و براي توسعه روابط ميان دو کشور بسيار سفر مهمي است.

وي در مورد سفر امير عبدالهيان به پکن گفت: اين سفر به منظور رايزني با کشورهاي منطقه صورت مي‌گيرد و کشور چين بسيار کشور مهم و حساسي است و سفر معاون وزير خارجه به اين کشور به منظور رايزني و تبادل نظر در مورد تولات منطقه‌اي  است.


*پارچين منطقه نظامي بوده و ربطي به فعاليت‌هاي هسته‌اي ندارد


مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر فعاليت‌هاي سايت پارچين و ادعاهاي غربي‌ها در اينباره گفت: ما براي همکاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي بيشترين تلاش‌ها را انجام داده‌ايم و مذاکرات ما و آژانس بايد چارچوب حقوقي و فني داشته باشد و ما انتظاري که از آژانس داريم اين است که حقوق کشور ما را به رسميت بشناسند چرا که بارها اعلام کرده‌ايم که اگر آنها به توافقي در خصوص مسائل هسته اي برسند ما نيز به نگراني هاي آنها پاسخ خواهيم داد چرا که پرونده هسته‌اي ما بايد روال طبيعي خود را طي کند.

وي ادامه داد: در وهله اول به سوالات آژانس پاسخ داديم و به توافقات خود عمل کرديم ولي آژانس ادعاهاي غير مستند از سوي آمريکاهايي مطرح کرد که هيچ وقت اسناد اين ادعاها را به ايران تحويل نداد و آنها بايد بدانند پارچين منطقه نظامي است و فعاليت‌هاي خود را ادامه مي‌دهد و هيچ ربطي به فعاليت هاي هسته‌اي ندارد.


*باقري و اشميت در تماس تلفني بر سر زمان مذاکرات به توافق رسيدند


سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد مذاکرات ايران و 1+5 افزود: هفته گذشته جمهوري اسلامي ايران پيشنهادات خود را به طرف غربي اعلام کرد و شب گذشته خانم اشميت در تماس تلفني با باقري بر سر زمان مذاکرات به توافق رسيدند و همانطور که در مذاکرات مسکو پيشنهادات خود را مطرح کرديم اين پيشنهادات بسيار جامع و سازنده بود آنها بعد از شش ماه هنوز در اين خصوص به نتيجه نرسيده‌اند.

 سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي در مورد طرح تدوين تاريخ مشترک ايران و آذربايجان اظهار داشت: کشور ايران و آذربايجان داراي مشترکات فراواني است و ما حتما آمادگي لازم براي تدوين تاريخ آنها را داريم.

وي در مورد رفت و آمد بين دو کشور افزود: هرچه موانع براي رفت و آمد مردم کمتر باشد به نفع دو کشور خواهد بود و باعث روابط بيشتر اين دو کشور خواهد شد؛ ما حتي با برخي از کشورها بحث لغو رواديد يک طرفه را نيز مطرح کرده‌ايم و ايران و آذربايحان نيز از همسايگان خوب يکديگر هستند.

مهمانپرست افزود: بحران‌هاي منطقه‌اي بايد از طريق کشورهاي منطقه لغو شود. در داخل افغانستان نيز اين آمادگي وجود دارد که براي برقراري آرامش از نيروهاي افغاني استفاده شود و همه کشورهاي منطقه بايد در کنار افغانستان باشند تا مسائل اين کشور هرچه سريعتر حل و فصل شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر طرح دبير کل اتحاديه عرب پيرامون اينکه کشور سوريه بايد در بند 7 سازمان ملل قرار بگيرد، افزود: ما معتقديم دو رويکرد در داخل سوريه وجود دارد که يک رويکرد توقف خشونت‌ها در سوريه و احترام به مردم و ايجاد فضاي مناسب بوده که کشورهاي بزرگ و موثر از آن حمايت مي‌کنند و رويکرد دوم افزايش درگيري‌ها و ارسال سلاح و توجه نداشتن به خواست ملت سوريه است بنابراين بين اين دو رويکرد اختلاف نظر وجود دارد.

وي تصريح کر: هر چقدر با برگزاري انتخابات در سوريه مخالفت شود ترديدها نسبت به اينکه گروه‌هاي تروريستي تنها به دنبال اهداف کشورهاي غربي در اين کشور هستند بيشتر خواهد شد.

مهمانپرست در مورد ادعاهاي وزير خارجه انگليس عليه ايران خاطر نشان کرد: ما به کارگيري زبان تهديد و زور را بين کشورها غير قانوني مي‌دانيم و توصيه ما به همه راه حل مسالمت آميز است.

وي در مورد اظهارات سفير آمريکا در يمن عليه کشورمان ادامه داد: اين گونه اظهارات پايه و اساسي ندارد و بايد به سفير آمريکا در يمن يادآوري کنيم که در سياست‌هاي داخلي منطقه دخالت نکند و مقامات کشورهاي منطقه بايد با هوشمندي کامل مسائل منطقه را دنبال کنند.

وي در رابطه با دو مهندس ايراني ربوده شده در سوريه افزود: تلاش‌ها در مورد مهندسين ربوده شده در سوريه ادامه دارد و همه ظرفيت‌ها براي آزادي اين دو مهندس به کار گرفته خواهد شد.

مهمانپرست در مورد مذاکرات ايران و آژانس و سفر نمايندگان آژانس به کشورمان خاطر نشان کرد: در مورد مذاکرات ايران و آژانس توضيحات لازم را داده‌ايم و بايد حقوق هسته‌اي کشورمان به رسميت شناخته شود و اگر به لحاظ فني و حقوقي ابهاماتي وجود دارد بايد اين ابهامات برطرف شود چرا که فعاليت‌هاي هسته‌اي ايد در چارچوب فعاليت‌هاي آژانس انرژي اتمي صورت گيرد و اگر ابهامات برطرف شود حق همه کشورهاست تا از فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي بهره‌مند شوند.

سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالي در مورد ناپديد شدن مامور آمريکايي در ايران خاطر نشان کرد: اين ادعاها چند سال است که مطرح است و ما اعلام کرده‌ايم که هيچ اطلاعاتي در اين زمينه نداريم.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار