مهمانپرست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مذاکرات ایران با 1+5 اواخر ژانویه/ دولت سوريه آماده همکاري با مخالفين است

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: مذاکرات ایران با گروه 1+5 در اواخر ژانویه صورت خواهد گرفت و در مورد مکان مذاکرات ما 3 کشور را به طرف غربی پیشنهاد داده‌ایم.


رامين مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران درباره موضع جمهوري اسلامي ايران به انتشار خبري از شبکه العربي عربستان مبني بر بازداشت 20 زائر ايراني توسط مخالفين يا شورشيان سوريه اظهار داشت: تاکنون اخبار رسمي در اين زمينه دريافت نشده است.
 
وي با بيان اينکه برخي شبکه‌ها در منطقه به دنبال فضاسازي عليه کشورمان هستند گفت: از آنجائيکه سابقه اين خبرگزاري‌ها و شبکه‌ها به شکلي است که نمي‌شود روي حرفشان حساب باز کرد لذا اميدواريم که چنين خبري واقعيت نداشته باشد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران  در تلاش است تا ثبات و آرامش به سوريه باز گردد و چنين اقدامات غيرانساني توسط گروه هاي مسلح صورت نگيرد و از انسان‌هاي بي گناه براي رسيدن به مقاصد سياسي استفاده نشود.

* نتیجه تغییر کابینه دولت آمریکا بستگی به عملکرد آنها با ملت ما دارد

مهمانپرست درباره تغییر کابینه سیاست خارجی آمریکا و تاثیرگزاری این موضوع در روابط با ایران گفت: تغييرات اساسی در کابینه دولت آمريکا بر اساس سياست‌هاي داخلي اين کشور تنظيم مي‌شود اما آن چيزي که به کشور ما مربوط خواهد بود اين است که نتيجه تغييرات چه اثري در رفتار و عملکرد مقامات آمريکا نسبت به ملت ما دارد.

وي در ادامه با بيان اينکه هر نوع ارزيابي ايران از ادعاهاي مقامات آمريکایی بر مبناي عملکرد آن‌ها خواهد بود اظهار داشت: تمام ادعاهاي مقامات آمریکایی مبني بر تغييرات اساسي در سياست خارجي و تلاش جهت احياي وجهه اين کشور در ميان ملت‌ها می‌بایست تغییر در عملکرد مقامات آمريکایي نسبت به موضوعات مختلف صورت گیرد.

*مذاکرات ایران با 1+5 اواخر ژانویه

مهمانپرست درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5 افزود: زمان مذاکرات ایران با گروه 1+5 در اواخر ماه ژانويه تعيين شده است ولی در مورد مکان مذاکره، ايران پيشنهاداتي داده و سه کشور را مد نظر قرار داده است.

وي ادامه داد: قرار است نماينده 5+1 پاسخ پيشنهادات ما را اعلام کند و به نظر مي‌رسد در مورد بحث مکان به نتيجه برسيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينکه ايران به دنبال موفقيت آميز بودن مذاکرات با گروه 1+5 است اظهار داشت: دو طرف مذاکره بايد احساس برد و رضايت کنند و شرط آن اين است که مذاکرات در چارچوبی منطقي صورت گیرد.

وي افزود: اين منطق بايد چارچوبي براي به رسميت شناختن حقوق کشورهاي مختلف بر استفاده از دانش صلح‌آميز هسته‌اي داشته باشد و تعهداتي مربوط به عدم انحراف از فعاليت‌هاي صلح آميز مي‌بايست مشخص شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به "معاهده ان پی تی" تصريح کرد: اين معاهده مي تواند ملاک خوبي باشد چراکه در آن هم تعهدات کشورها قيد شده و هم حقوق کشورها تعريف شده است لذا بهتر است مبنای مذاکرات معاهده "ان پي تي" باشد و در اين چارچوب حقوق هسته اي کشورها بر استفاده صلح آميز به رسميت شناخته شود.

مهمانپرست در ادامه بيان کرد: چنانچه طرف مذاکره کننده حقوق کشور ما را به طور کامل به رسميت بشناسد، اگر در برخي موارد ابهام يا نگراني وجود داشته باشد ما نيز آماده‌ايم تا با فرمولي به توافق رسيده و نگراني‌ها را برطرف کنيم.

*معارضین سوریه خواهان ثبات و آرامش به این کشور نیستند

وي در پاسخ به سوالي مبني بر موضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به رفتار دوگانه عفو بين الملل گفت: ما معتقديم در همه کشورها باید از حقوق ملت ها دفاع کرد اما زماني مي‌توان ادعاي حمايت از حقوق مردم را مطرح کرد که درگيري‌ها متوقف و فضایی ايجاد شود که مردم از طريق انتخابات بتوانند راي و نظر خود را بيان کنند.

سخنگوي دستگاه ديپماسي اظهار داشت: دولت سوريه آماده همکاري است اما مخالفين مسلح راضي نيستند که ثبات به کشور سوريه برگردد و انتخابات برگزار شود چراکه نگران نتيجه آراء هستند.

وي با اشاره به عدم حساسيت مجامع بين‌المللي نسبت به نقض حقوق بشر در بحرين، عربستان و سوریه گفت: کشورهاي غربي و مدعي حقوق بشر از واژه دموکراسي براي رسيدن به اهداف سياسي خود استفاده مي‌کنند چرا که آنها به دنبال احقاق حقوق ملت‌ها نبوده و تنها به دنبال اهداف خود در منطقه هستند.

*امريکا همچنان در زندان گوانتانامو  به جنایت‌های خود ادامه می دهد

مهمانپرست با اشاره به جنايات رخ داده در زندان گوانتانامو توسط آمريکا گفت: قرار بود اين زندان به دستور اوباما بسته شود تا جلوي اين رفتارهاي غير انساني گرفته شود اما متأسفانه اين زندان هنوز به فعاليت‌ها و جنايت‌هاي خود ادامه مي دهد.

وي خاطرنشان کرد: ما شاهد جنايات و قتل عام رژيم صهيونيستي در فلسطين و کشتار افراد زيادي در افغانستان توسط آمريکا هستيم و اين تأسف بار است که سربازان آمريکایي با سر کشته شدگان افغاني فوتبال بازي مي‌کنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد:  نشان‌دهنده نقض حقوق بشر توسط کشورهاي غربي است و عاملین استکبار تنها از اين کليد واژه‌ها استفاده ابزاري مي‌کنند و واقعا به دنبال احياي حقوق بشر نيستند چرا که هر روزه شاهد اين گونه تناقضات و تبعيضات رفتاري هستيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به اظهارات احمد شهيد در مورد نقض حقوق بشر در ايران خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ايران با سازمان ملل و دیگر مجموعه‌‌های مربوط به حقوق بشر همکاري دارد و به صورت موضوعي افراد زيادي در ارتباط با موضوعات مختلف با ايران در حال همکاري هستند.

انتهاي پيام/
پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار