تبریز/

ثبت ملی تابلو فرش هنری شهر سردرود در فهرست آثارملی

رییس شوراي ثبت آثار تاریخی و فرهنگي آذربایجان شرقی در فهرست ملی از ثبت هنر بافت تابلو فرش سردرود در فهرست ميراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد و گفت: حوزه بافت آذربايجان شرقي از ديرباز سرشار از نوآوري و ابداعات فراواني در بافت قالي اصيل بوده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،تراب محمدي افزود: بافت فرش در رج شمارهای بالا و در طرح های هنری با گستردگی طیف رنگ از دیرباز در سطح آذربايجان شرقي مطرح بوده اما در چند دهه اخیر شهر سردرود (سردری) با جامعيت يافتن در تولید تابلوفرش، به عنوان مرکز تولید اين آثار در غرب کشور تبدیل شده است.

محمدي با اشاره به اينكه فرش و تابلوفرش زير مجموعه ای از بافت منسوجات با دار هستند، تشريح كرد: بافت تابلوفرش در آذربايجان شرقي، نخست در تبريز متداول بوده، اما به تدريج با پيچيدگي روزافزون روابط بازار و تجارت و نيز بالا رفتن حجم تقاضا و در نهايت با صنعتي شدن اين هنر، توليدكنندگان نيمه متمركز تبريز كه بافندگان سردرودي نيز در آن كارگاه ها مشغول بودند بيشتر به تجارت تابلو فرش روي ‌آوردند.

وي افزود: بافت تابلوفرش در سردرود كه از نيروي كار مناسب برخوردار بود به صورت دارهاي منفرد در منازل بافنده ها اشاعه پيدا كرد و به تدريج با گذشت چند دهه توليد اين هنر در آذربايجان در شهر سردرود جامعيت يافت.

رئيس شوراي فني صنايع دستي استان تصريح كرد: بافت فرش با طرح هاي تصويري در رج شمارهاي بالا در ابعاد كوچكتر، به تدريج فرش را از حالت زيرانداز خارج و آن را همچون آويزي تزئیني مطرح نموده است.

محمدي با بيان اينكه تابلوفرش آذربايجان شرقي به عنوان زیر مجموعه ای از دست بافته های سنتی با دار در چند دهه اخیر با رشد تصاعدی در امر تولید و فروش روبرو بوده است، يادآور شد: هنري و تكتيكي بودن بافت تابلوفرش سبب شده توليدات آن از دستمزد بيشتري نسبت به بافت فرش برخوردار باشد.

وي خاطرنشان كرد: تولید تابلوفرش علاوه بر رونق بخشیدن به صنعت فرش بافی و کاهش نرخ بیکاری، روند رشد فرهنگي و اجتماعي شهرهاي اقماري تبريز همچون سردرود را سرعت بخشيده كه خود موجب افزايش ارتباطات اجتماعي در سطح منطقه و با بافندگان ديگر استان ها شده است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با تاكيد بر لزوم ثبت ملي تابلو فرش سردرود به منظور جلوگيري از تغيير شكل سنتي آن تصريح كرد: با پيچيدگي هر چه بيشتر و افزايش تقاضا، اين هنردستي به تدريج صنعتي شده و روش هاي سنتي در تهيه مصالح و آماده سازي براي بافت با تغييرات عمده‌اي رو برگشته است.

محمدي يادآور شد: هرچند برخي از اين تغييرات به ارتقاء كيفيت بافت كمك كرده اما ثبت ملي اين اثر در حفظ اصالت طرح ها، نقشه ها، مضامين، رنگ ها و ديگر ابزار مورد استفاده در توليد تابلو فرش سردرود كمك مي كند./س

برچسب ها: ثبت ، ملی ، تابلو فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.