تبریز/

گوشت بوقلمون، جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز

معاون بهبودتولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: گوشت بوقلمون از لحاظ پروتئین با گوشت‌های قرمزو از لحاظ دارا بودن میزان آهن با گوشت گوساله برابری کرده و باتوجه به این که قیمت گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز بسیار پایین‌تر است می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمزدر رژیم غذایی خانوارها باشد.

عبداللهی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،گفت:گوشت بوقلمون به دلیل دارا بودن بافت ویژه، هنگام طبخ حجم خود را ازدست نداده و به جهت داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع شده، كمترین سطح كلسترول وعدم دارا بودن چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و منبع خوبی از ویتامین‌های A،B1،B3 ، B6،B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود.

وی افزود: یكی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، وجود ویتامین هایEوA و نقش آنها در تقویت سیستم ایمنی آن است كه بویژه در فصل سرما، مصرف آن به كودكان و سالمندان توصیه شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از20 هزار قطعه جوجه بوقلمون از طریق ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور (تاتار) در استان عرضه شد، گفت: پرورش بوقلمون، با توجه به زیر ساخت های موجود در بخش تولید گوشت سفید در استان، باید حالت صنعتی به خود بگیرد، زیرا در صورت تحقق آن خواهد توانست سهم بالاتری را در تامین پروتئین انسانی مورد نیاز استان برعهده داشته باشد و این امر، سلامت تغذیه را به نحو موثری بهبود می بخشد.

عبداللهی با اشاره به اینکه افزایش راندمان، بهبود نحوه پرورش صنعتی، استفاده بهینه از منابع غذایی، کاهش هزینه‌های پرورش واستفاده بهینه از منابع انرژی در بخش تولید محصول ماکیان همگی، نیازمند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مختلف هستند، گفت: این امر به صورت عمده در ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور در شهرستان خداآفرین واقع شده و از ایستگاه‌های تابعه مرکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان است، انجام می‌شود و معاونت بهبودتولیدات دامی آمادگی خود را برای حمایت از سرمایه گذاران در تولید این محصول ، در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی اعلام می نماید.

وی با اشاره به افزایش تقاضاي گوشت بوقلمون دربازار مصرف استانی گفت: برنامه ريزيهاي انجام پذيرفته در سازمان بر محور بالابردن توليد کمي وکيفي این محصول استوار و تعامل با تشکل های صنفی در این امر، در حال افزایش است.

ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون واقع درتاتار شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی، در وسعت 116 هکتاری، تنها مرکزتخصصی تحقیقات بوقلمون درکشور به شمار می آید وجهت ايجاد اشتغال با ترويج يافته‌هاي تحقيقاتي برای متقاضایان تولید این محصول درکشور واستان، بویژه درقالب طرح توسعه بخش کشاورزی از قابلیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد/س

 

برچسب ها: گوشت ، بوقلمون ، قرمز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.