با افزايش صادرات زعفران؛

طلاي سرخ ايراني بازارهاي جهاني را رنگ مي بخشد

رئيس اتحاديه صادرکنندگان و فروشندگان زعفران با اشاره بر رشد صادرات اين محصول درسال جاري، بر حل مشکلات موجود در زمينه توليد و صادرات طلاي سرخ تأکيد کرد.


غلامرضا ميري در گفتگو باخبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينکه آمار دقيقي از توليد زعفران در کشور در دست نيست، گفت: پيش بيني ما اين است که توليد اين محصول درسال جاري نسبت به پارسال تفاوت چنداني نداشته و در حدود همان 220 تن ميزان توليد سال پيش باشد.
وي با بيان اين مطلب که صادرات زعفران در سال 91 نسبت به زمان مشابه سال 90 از 38 درصد رشد برخوردار بوده است، افزود: در 9 ماهه امسال 107 تن و 179 کيلوگرم معادل 281 ميليون دلار زعفران صادر شده است.
ميري با اشاره به اينکه صادرات زعفران به 43 کشور انجام مي گيرد گفت: 92 درصد توليد زعفران دنيا متعلق به ايران است.
وي افزود: عمده ي توليد زعفران متعلق به استان هاي خراسان رضوي و خراسان جنوبي است و 18 استان نيز به شکل متفرقه کشت زعفران را انجام مي دهند.
ميري ادامه داد: ميزان توليد زعفران در اين 18 استان بين 400کيلوگرم تا يک تن متغيير است.
وي با بيان اين که 80 درصد زعفران توليدي کشور صادر مي شود، افزود: ما در زمينه صادرات نيز رتبه اول جهان را داريم.
ميري تصريح کرد: با توجه به اين که 92 درصد توليد زعفران دنيا در اختيار ماست مسئولان بايد به فکر ثبت جهاني اين محصول باشند که اميدواريم وزارت جهاد کشاورزي و ديگر متوليان زودتر براي انجام اين عمل اقدام کنند.
*مشکلات موجود در زمينه ي توليد و صادرات طلاي سرخ
وي با اشاره به مشکلات موجود در زمينه توليد زعفران گفت: با توجه به ميزان زعفران توليدي در کشور، کشاورزان هنگام برداشت اين محصول، بايد هر روز صبح زود 170 هزار شاخه گل را از زمين بچينند.
ميري افزود: بنابراين کشاورز بايد تک تک اين گل ها را بازکند و کلاله قرمز آنها را که شامل 3 شاخه است بيرون بياورد تا به اين ترتيب يک کيلو زعفران توليد شود.
وي با بيان اين که چنين کاري بسيار مشکل و طاقت فرسا است گفت: با توجه به محدوديت زماني برداشت گل زعفران؛ اين محصول به خوبي جمع آوري و فرآوري مي شود.
ميري افزود: با توجه به گراني زعفران و اين موضوع که ما اولين توليدکننده آن در جهان هستيم در چنين شرايطي کيفيتي که مورد نظر ماست، براي زعفران لحاظ نمي شود.
وي ادامه داد: بايد با توليد ماشين آلاتي که کار جداسازي (کلاله قرمز) را انجام مي دهند به کشاورزان کمک کرد تا تنها وظيفه چيدن زعفران برعهده کشاورز باشد.
به گفته ي ميري بدين ترتيب هزينه توليد زعفران کاهش و کيفيت آن ارتقا مي يابد.
ميري با اشاره به اينکه مصرف زعفران در دنيا به صورت صنعتي است، تأکيد کرد: ما بايد اين محصول را در بسته بندي هاي بزرگتر صادر کنيم.
وي افزود: از ابتداي آذرماه دولت بخش نامه اي را به گمرک ابلاغ کرده است که طي آن هر صادرکننده زعفران بايد در ازاي هر صادرات، ارز حاصل از آن را به اتاق مبادلات ارزي تسليم کند.
وي همچنين با اشاره به انجام واردات در مقابل صادرات زعفران ادامه داد: ما براي توليد و صادرات اين محصول به پول احتياج داريم.
ميري با بيان اين مطلب که اگر کساني از انجام قوانين فوق سرپيچي کنند، از صادرات آنها ماليات اخذ مي شود گفت: اين امر سبب شده تا صادرکنندگان با کارت هاي خود زعفران صادر نکنند و از کارت هاي يک بار مصرف به جاي آنها استفاده کنند.
وي تصريح کرد: ما نمي توانيم تعهد بدهيم که زعفران را کيلويي 1200 دلار صادر کنيم و سپس در برابر دولت براي 3300دلار پاسخ گو باشيم.
به گفته ي ميري تعرفه هاي گمرکي 3300دلار است.
وي درپايان افزود: هرکيلو زعفران بين 3 ميليون و 150 تا 700هزار از کشاورزان خريداري مي شود و در بازارهاي جهاني بين هزار تا 1200دلار به فروش مي رسد.
لازم به ذکر است، زعفران بيشتر به کشورهاي اروپايي و کشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شود./ع

برچسب ها: طلای ، سرخ ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار