پزشک خانواده نقش بهورز را کم رنگ نمی کند

این تصور غلطی است که پزشک خانواده همان وظایف بهورز را دارد بلکه بهورز نقش بسزایی در گسترش برنامه پزشک خانواده دارد.

دکتر محمد شریعتی مسئول ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشک خانواده در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در شرایط کنونی اگر از مردم وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی را جویا شویم احتمالاً گله مند هستند در واقع  نظام سلامت در شرایط کنونی علی رغم تمام حساسیت ها و فرمایشات نظام رهبری عدالت در سلامت ایجاد نمی کند.

وی گفت: در برخی از زمان ها و مکان از بحث های نه چندان خوشایند فقدان اعتبار لازم را برای بیماران داریم و حتی در مواردی هم با موضوعاتی همچون زیر میزی ها برخورد داریم.

وی ادامه داد: یکی از استراتژی ها که در دنیا برای اصلاح نظام سلامت به کار برده شده برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است، که در غالب این استراتژی و اصلاح در نظام سلامت در کشورهایی که این برنامه را اجرا کرده اند دیده شد.

شریعتی با بیان این که با اجرای این برنامه نا به سامانی های حوزه بهداشت و درمان برطرف شده است اظهار داشت: از سال 84 کارهای اجرایی این برنامه شروع شد که در ابتدا در سه استان به صورت پایلود انجام شد که از سال گذشته در تمام شهرهای بزرگ به نام نسخه 02 آغاز شده است که برخی از استان ها مثل شیراز و مازندران و تهران این کار را در سطح اجرایی شروع کرده اند.

مسئول ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشک خانواده در پاسخ به این سوال که آیا سوال پزشک خانواده نقش بهورز را ایفا خواهد کرد تصریح کرد: این تصورغلطی است و باید به مردم آموزش دهیم که پزشک خانواده جاي مراکز بهداشت و درمان و وظایف بهورز را نمی گیرد بلکه می تواند در پیشرفت و گسترش برنامه پزشک خانواده نقش بسزایی داشته باشند.

بنابراین نباید نقش این مراکز را نادیده گرفت و آن ها را تضعیف کرد بلکه اگر جایی هم مورد تضعیف قرار گرفته شده اند باید آن ها را تقویت کند./ع2
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، بهورز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار