عباسيان در برنامه دو نيم ساعت:

سیمرغ کریستالی برای جشنواره فیلم فجر طراحی شد

عباسیان دبیر جشنواره فیلم فجر از طراحی سیمرغی کریستالی برای سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته "محمدرضا عباسیان" دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر مهمان برنامه تلویزیونی دو نیم ساعت بود.
محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ابتدای این گفتگو گفت: ما فیلم صد در صد توليد خصوصي در کشور نداریم.مشکلاتی که برای اکران فیلم های سینمایی از ابتدای سال پیش آمد باعث شد تا تعداد تولیدات بخش خصوصی تا میزان قابل توجهی کاهش یابد در نتیجه میزان فیلم های شرکت کننده در این دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش خصوصی نیز کاهش یافته است.
وی در پاسخ به اینکه چه ملاک و معیاری برای انتخاب فیلم های شرکت کننده در جشنواره وجود داشت افزود: هیئت انتخاب الزاما بر مبنای نظرات خود نسبت به فیلم ها، فارغ از اینکه کارگردان و تهیه کننده فیلم چه کسی است و یا اینکه آن اثر در بخش خصوصی و یا دولتی تهیه شده است، فیلم ها را انتخاب و داوری کردند.
عباسیان ادامه داد: سینمای ایران با تمامی مشکلات مالی پیش آمده برای آن نیاز به حمایت تمامی بخش های مختلف دولتی دارد.
دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر همچنین در خصوص کاهش یافتن فیلم های شرکت کننده در بخش سودای سیمرغ بیان کرد: امسال تغییراتی در خصوص فیلم های پذیرفته شده در جشنواره صورت گرفت و آن کاهش فیلم های سینمایی بود، ما تعداد فیلم های جشنواره را کاهش دادیم تا به استانداردهای تخصصی جشنواره های جهانی نزدیک شویم و در این خصوص با هیچ مخالفت جدی از سوی فیلمسازان مبنی بر کاهش سیمرغ ها و یا تعداد فیلم های شرکت کننده در جشنواره شد روبرو نشده ایم.
وی تصریح کرد: در نهایت 26 فیلم به بخش مسابقه سودای سیمرغ و 7 فیلم در بخش بین الملل که در نهایت 33 فیلم در 3 ستون تعریف شدند.
دبیر جشنواره همچنین در خصوص 4 فیلم رزرو شده برای شرکت در بخش سودای سیمرغ گفت: تصمیم بر این شد تا 22  فیلم در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآید و هیئت انتخاب 4 فیلم را به صورت رزرو در نظر گرفتند تا اگر هر کدام از فیلم های بخش مسابقه به هر دلیل فنی برای شرکت در جشنواره آماده نشد، فیلمی جایگزین آنها شود.
عباسیان اظهار داشت: با توجه به فیلم های مشخص برای نمایش در جشنواره هیچ تغییری در جدول نمایش فیلم ها بوجود نخواهد آمد و هیچ فیلمی دیگر امکان وارد شدن و خارج شدن از لیست اکران را ندارد.
عباسیان همچنین در پاسخ به اینکه پس چرا در خصوص فیلم سینمایی "چ" حاتمی کیا، بیان کرده اند تا لحظه های پایانی نیز آنها را می پذیرند، بیان کرد: اعلام ما برای پذیرفتن "چ" در جشنواره حرمت و ادای احترام به کارگران این اثر بود، که دیگر این فیلم با توجه به روند ساخت آن به جشنواره می رسد، اعلام کردیم اگر صاحب اثر رضایت بدهد یک نمایش ویژه برای فیلم در جشنواره در نظر خواهم گرفت گر چه دیگر در بخش مسابقه نمی توانند حضور یابند.
وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر بزرگترین جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و ما اعلام کردیم فیلمی که شأن فجر و انقلاب اسلامی را رعایت نکند جایش در جشنواره نیست.
وی گفت: در جشنواره های 10 روزه که بزرگترین جشن سینمای ایران است باید بهترین آثار موجود را به نمایش گذاریم.
عباسیان در خصوص نپذیرفتن فیلم "تجریش ناتمام" به کارگردانی پویا آذربایجانی گفت: "تجریش ناتمام" فیلم ویدئویی است که پروانه از وزارت ارشاد دریافت نکرده است، در نهایت براساس استعلامی که دبیرخانه جشنواره از این فيلم دریافت کرده باخبر شدیم که فیلم در سال 85 در بخش فیلم اولی ها حضور داشته است و  همانطور که  می دانید يك فیلم نمی تواند دوبار در  جشنواره فیلم فجر شرکت کند
عباسیان به مهم ترین جنبش سینمای کشور اشاره کرد ادامه داد: جشنواره فیلم مهم ترین و قدیمی ترین جشن سینمایی ما است که توسط دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.
وی تاکید کرد:  فرقی نمی کند فیلمی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آید،  در بخش خصوصی ساخته شده و یا دربخش دولتی، مهم این است که از کیفیت محتوا و ساختار قابل توجهی برخوردار باشد.
 عباسیان همچنین در خصوص انتخاب داوری آثار پذیرفته شده اظهارداشت: تمامی فیلم های انتخاب شده در جشنواره را همان 7 نفره هیات داوران انتخاب کردند اگر چه من تمایل داشتم فیلم های دیگری در جشنواره حضور داشته باشند که  هیئت داوران نپذیرفتند و در نهایت من هیچ رای  برای انتخاب فیلم‌ها ندادم.
وی در پاسخ به اینکه  چرا اعضا را هیات داوران  به الزاما کارگردان هستند گفت: زیرا کارگردان تنها رشته تخصصی است که به تمامی جوانب یک فیلم اشراف کامل دارد،  اگر چه سلیقه ها همیشه متفاوت است و  اگر هر گروه دیگری انتخاب می شد،  فیلم های دیگری را انتخاب می کردند.
دبیر جشنواره همچنین در خصوص جوایز جشنواره فجر گفت: تا به همین لحظه من در حال گفتگو با شما هستم متاسفانه اسپانسر جشنواره فیلم های ویدیوئی،  جوایز برگزیدگان را  نداده است، سال گذشته نیز خودرو سازان جوایز برگزیدگان سی امین دوره جشنواره را اهدا نکرده اند.
 عباسیان ادامه داد: همه تلاشمان را کرده ایم که همان خودروها را بدهیم گرچه خود سیمرغ های جشنواره داراي ارزش معنوی بسیاری است.
مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری گفت:  سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال در 10 استان استانهای گیلان، قزوین، قم، مشهد، بوشهر، فارس، همدان، کرمان، رفسنجان، برگزار خواهد شد که 27 فیلم در آنها به نمایش خواهند آمد که تمامی سالن های سینمایی نمایش دهند تا فیلم در استانها به صورت دیجیتال فیلم ها را نمایش می دهند.
 عباسیان همچنین به تنوع محتوای فیلم های شرکت کننده در جشنواره اشاره کرد و گفت: مضمون فیلم های شرکت کننده در جشنواره یاری فیلمسازان به لحاظ موضوعی و جغفرافیایی بسیار متنوع است.
وی ادامه داد: فیلم هایي با موضوع و محوريت کشورهای سومالی،عراق، مضامین  اجتماعی، خانوادگی، مهاجرت دراروپا، شیطان پرستی، در جشنواره شرکت دارند که به هیچ وجه موضوع خیانت در آنها به چشم نمی خورد.
عباسیان همچنین در پاسخ به اینکه  چقدر بودجه جشنواره فیلم فجر تعیین شده است گفت: بودجه جشنواره تا به امروز نصف بودجه سال گذشته بوده که با توجه به شرایط پیش آمده و مشکلات اقتصادی قدری شمرده تر باید گام برداریم و تا به امروز که در حال گفتگو با شما هستم نمی دانم چقدر قرار است بودجه تعیین شود.
وی همچنین به حضور 20 فیلم سه بعدی در جشنواره اشاره کرد و ادامه داد:  20فیلم سینمایی سه بعدی در دو سالن سینما آزادی و ایوان شمس به نمایش در خواهند آمد.
عباسیان در پایان خاطر نشان کرد: سیمرغی جدید برای سی ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر از جنس کریستال طراحی شده که در روز یکشنبه در نشست خبری از آن به همراه پوستر جشنواره رونمایی خواهد شد./ص




برچسب ها: فجر ، طراحی ، شد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار