حاشیه برنامه سینمایی "هفت"؛

مهرداد غفارزاده: نقد منفی فراستی نسبت به اثر باعث فروش فیلم می شود

نقد منفی فراستی نسبت به یک اثر باعث فروش خوب آن اثر، و برعکس نقد مثبت او نسبت به یک اثر کاهش فروش فیلم را موجب می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تلویزیون باشگاه خبرنگاران،ْ برنامه سینمایی "هفت" روز 6 بهمن از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.
نقد این هفته با حضور مهرداد غفارزاده کارگردان، مسعود فراستی منتقد سینما به نقد و بررسی فیلم سینمایی گیرنده اختصاصی داشت.
مهرداد غفارزاده در ابتدا گفت: یک روز صبح در روزنامه با یک خبر دو خطی مواجه شدم که در یک سفر استانی رئیس جمهور 150 کیلو نامه جمعه شده ذکر نامه مردم با کیلو ذهن من را مشغول کردم و طرح اولیه قصه را نوشتم.
وی افزود: فاصله خبر تا طرحی که شکل اولیه پیدا کرد حدود 7 ساعت طول کشید.
غفارزاده ادامه داد: بعد از اینکه سوژه با ذهن من رسید سعی کردم طراحی اولیه از حواشی سیاسی دور باشد و آنچه مدنظرم بود در فیلم دیده شود.
وی تصریح کرد: پیش از اینکه "گیرنده" به مرحله تولید برسد و در جشنواره سی ام به نمایش در بیاید حرف و حدیث هایی بود که این اثر سیاسی است ولی بعد از دیدن منتقدان که "گیرنده" لبه تیغ حرکت کرده و از شعارزدگی دور بوده است.
فراستی اظهار داشت: زمانی که 150 کیلو در ذهنت جرقه زده کیلو و طنز آن از قصه بیرون کشیده شده و همین به قصه آسیب رسانده قصه خیلی بی بو و بی خاصیت شده نه نامه ها تشخیص نگرفتند و نه همه ماجراهایی که به آن ها مربوط می شود.
وی افزود: در فیلم ما نه با صمد و نه با نامه ها همراه می شویم و این به یک محافظه کاری در نوشتن بر می‌گردد و اصل محافظه کاری شما در این است که این طرح قصه خود سیاسی است.
غفارزاده تصریح کرد: محافظه کاری بوده ولی اینکه به قصه لطمه بزند را قبول ندارم چو ریتم خاص خود را دارد و فضا برای فردی که این مطالب را مطرح کند باز نیست آنچه قابل دیدن گفتن و  نمایش است در فیلم بیاورم.
وی بیان کرد: اگر فیلم این باشد که اسم رئیس جمهور و سایه آن باشد جنبه سیاسی پیدا می کند در برخی استان ها اسم او است ولی سیاسی نیست.
وی ادامه داد: سه گونه سوار با آن حجم رد و بدل می شود و عبور از آن رسیدن به این طرح، ماجرای جالبی برای من داشت که از یک خبر یک خطی فیلم بسازم.
فراستی عنوان کرد: طرحی که تو را به  نوشتن تحریک کرده و به قصه تبدیل نمی شود و تمام افراد قصه و فضای زیستی آنها ارتباطی به قصه و شخصیت پردازی ندارند.
وی تصریح کرد: خرده قصه ها در خدمت فیلم نیستند و ما با سریالی در ارتباط هستیم که خرده قصه ها به داستان کمکی نکرده است.
غفارزاده ادامه داد: در این فیلم می‌طلبید این نوع سوژه را بدین گونه می‌نوشتم و اگر قرار بود غیر از این باشد خرده قصه ها خط اصلی داستان را تحت شعاع قرار می داد و چند پارگی تولید می کرد.

*فراستی: فیلم "گیرنده" نه کمدی و نه سیاسی است
فراستی عنوان کرد: 80 درصد از آدم های فیلم اضافه است و کمک به اثر نمی‌کند تعادل بین آدم های فردی غیر از صمد همه نشان از یک دیالوگ و حضور فیزیکی بی مورد است.
وی افزود: اولین مشکل "گیرنده"، فیلم نامه آن است که به اصل خود هم وفادار نیست اینکه محتوای نامه ها چیست بردن نامه امر شر و یا خوبی است همچنین لحن نامه ها چیست.
وی بیان کرد: مایه اصلی کار یک کارکمدی است یک فیلم شاداب، گرم و کمدی اما نه تو کمدی هستی و نه سعید راد این ویژگی را دارد.
فراستی تصریح کرد: طرح کمدی یا درام اجتماعی گزنده است اما فیلم تو نه سیاسی تیز اجتماعی و نه کمدی است.
غفارزاده عنوان کرد: برنامه "هفت" بسیار خوب است و خیلی خوبه که چنین برنامه ای برای نقد وجود دارد و اینکه مسعود فراستی در این برنامه آثار را مورد نقد قرار می دهد ولی هر زمان که فراستی در مورد اثری نظر منفی دارد آن فیلم فروش خوبی در بر دارد و زمانی که نظر مثبتی نسبت به یک اثر دارد فیلم فروشی نمی کند.
وی اظهار داشت: حجم به آن گونی نامه مسائل مالی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است الان دوره داستان نویسی ایجاز و اختصار است حجم آن تعداد نامه نشان دهنده درد است و اگر دردها عنوان می شد ارزش دردها پایین آورده می شد.
فراستی بیان کرد: در فیلم باید تک تک نامه ها خوانده می شد و به سراغ آن افراد می رفت اما قصه کامل نیست.
گفتنی است، برنامه سینمایی "هفت" با اجرا و سردبیری محمود گبرلو و با تهیه کنندگی علی قانع هر هفته جمعه شب ها از شبکه سه سیما به روی آنتن می رود./ي2

برچسب ها: برنامه ، هفت ، گیرنده ، فراستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.