30 درصد هزینه ها به دلیل عوامل محیطی رخ می دهد/ آلودگی هوا بزرگ ترین معضل زیست محیطی در تهران

30 درصد سرطان ها به دلیل عوامل محیطی بروز پیدا می کند که افزایش آلاینده های زیست محیطی یکی از عوامل موثر در بروز سرطان به شمار می رود .

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران و دانشیار  ایمنولوژی دانشگاه تربیت مدرس در اولین همایش سرطان و پیشگیری گفت: بر اساس آخرین آمار سرشماری 71.4 درصد مردم ایران در شهرها زندگی می کنند .

وی تصریح کرد: متاسفانه حرکت از روستاها به سمت شهر نشینی همگام با توسعه پایدار رخ نداده است و افزایش شهر نشینی به همراه افزایش آلاینده های محیط زیست و فقر بوده است .

وی افزود: در تهران آلودگی هوا بزرگ ترین معضل زیست محیطی به شمار می رود که البته در شهرهای بزرگ دیگر نیز ما شاهد بروز آلودگی هوا هستیم.

ابتکار عنوان کرد: ذرات ریز کوچک تر از 2.5 میکرون در هوا جز آلاینده ها هستند که بسیار خطرناک بوده و باعث بروز سرطان های مختلف می شود .

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: یکی از مواد موجود در هوای تهران که توسط سازمان بهداشت جهانی شناسایی شده ذرات دیزل است که قطعاً به عنوان عامل ایجاد سرطان به شمار می رود.

وی اظهار داشت: دو عامل مهم دیگر که در لیست آلاینده های هوای شهر تهران شناخته شده بنزن و فیبر آزبست است که بنزن در ایجاد سرطان خون و آزبست در ایجاد سرطان ریه موثر است که متاسفانه برنامه های و اقداماتی که باید برای کاهش این آلاینده صورت می گرفت اتفاق نیفتاد .

وی متذکر شد: آنچه مسلم است علت رشد آمار سرطان در کشور پدیده های ناشناخته نیست بلکه بسیار روشن است و راه حل نیز دارد که با برنامه نویسی و استمرار در برنامه ها و همکاری نهاد های علمی و تقویت اراده ملی قابل اجرا می باشد./ح

 
برچسب ها: آلودگی هوا ، سرطان ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار