از صنایعی که بطور زیاد آزبست تولید می‌کنند، دوری کنید

محققان تا به حال 2 الی 3 بار مطالعه انجام داده‌اند که نشان داد؛ که بیشترین ذرات‌‌ ریزی که روی ماشین‌ها نشسته‌ است، آزبست‌ها هستند.

عباس نعمتی متخصص داخلی، فوق تخصصی بیماری‌های ریوی و ICU در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آزبست یک ماده‌ی صنعتی است که در کارخانه‌های کاشی‌سازی، لنت و ترمزسازی بکار می‌رود و گردوغبار آن‌ها که در واقع ذرات ریزی در هوا معلق هستند، استنشاق می‌شود و باعث ابتلای فرد به بیماری آزبست هستند.

وی افزود: برای پیشگیری در اولین مرحله که تمامی کشور آن را انجام داده‌اند استفاده از لنت ترمز فاقد آزبست در کارخانه‌ها است، که متأسفانه در ایران بسیاری از کارخانه‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. این بیماری در خانواده‌ها هم مشاهده شده است بطور مثال خانم‌هایی که در خانه لباس همسرانشان را که شغل‌شان با آزبست مربوط است می‌شویند و در این حالت خانم خانواده هم به بیماری آزبست مبتلا می‌شود.

وی اظهار داشت: در تهران محققان 2 الی 3 مطالعه انجام داده‌اند، نشان داد گردوغباری که روی ماشین‌ها نشسته شده است را آزمایش کرده‌اند و متوجه‌ی ذرات ریز آزبست شده‌اند.

عباس نعمتی تأکید کرد: صنایعی که بطور خیلی زیاد آزبست تولید می‌کنند را باید بطور حتم جمع‌آوری کنند.

متخصص داخلی اذعان داشت: مهم‌ترین بیماری که آزبست درست می‌کند آزبستوزاست و می‌تواند باعث آب آوردن، تأثیر روی تارها، التهاب بافت هم بند و سرطان ریه شود.

وی در پایان تصریح کرد: بیماری آزبستوز به هیچ عنوان درمانی ندارد و فقط فرد باید ارتباط خود را با وسایلی که آزبست تولید می‌کند، قطع کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار