ساري/

خاوری‌نژاد: بانک در انتخاب پیمانکار قانونی عمل نکرد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران درباره حادثه گودبرداری غیر اصولی در ساری که منجر به فوت یک کارگر شد، گفت: کارفرما در انتخاب پیمانکار به تعهدش عمل نکرد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، پنج‌شنبه هفته گذشته در اثر ریزش ساختمانی در مقابل فرمانداری ساری خانواده کارگری داغدار شد و پدر زحمت‌کشی که به امید تامین رزق روزی خانواده‌اش صبح از خانواده خارج شد، به خانه برنگشت.

نان‌آور خانواده‌ای در اثر غفلت، اشتباه، حادثه و یا بی‌احتیاطی در زیر خروارها خاک دفن شد و حتی فرصت نیافت که از خانواده‌اش خداحافظی کند.

حادثه در ساعت 11 و 40 صبح اتفاق افتاد و تا زمان رسیدن نیروهای امدادی به محوطه وقوع حادثه که دقیقا در مرکز شهر بود نیز حدود 20 دقیقه طول کشید.

بگذریم از اینکه شدت حادثه به حدی زیاد بود که کارگر در همان ابتدای وقوع حادثه جان به جهان آفرین تسلیم کرد ولی مدت زمان رسیدن نیروهای امدادی و نجات و بیرون کشیدن جسد نیز جای بحث دارد.

زمان وقوع حادثه حدود 11 و 20 دقیقه بود، حدود 20 دقیقه بعد نیروهای امدادی در صحنه حضور یافتند و در ساعت 15 جسد بی‌جان کارگر از ریر خاک بیرون کشیده می‌شود.

از مدت زمان وقوع حادثه تا بیرون کشیدن جسد دو نکته جدی و آزاردهنده وجود دارد.

نکته اول اینکه کارشناسان محیط کار را به خوبی ایمن نکردند و شناخت دقیقی از محیط خاک‌برداری در دست رس نبود که حادثه رخ داد و نکته دوم مدت زمان بیرون کشیدن جسد از دل خاک این موضوع خود جای بحث دارد.

بحث اول مربوط به عمیق‌بودن حادثه است و بحث دیگر آماده نبودن نیروهای امداد و نجات برای بیرون کشیدن حادثه دیده از دل خاک، مشابه همین حادثه طی سال گذشته در خیابان فرهنگ ساری رخ داد.

در حادثه خیابان فرهنگ ساری کارگری در اثر ریزش زمین، در زیر خاک مدفون شد که برای بیرون کشیدن حادثه دیده از دل خاک حدود 3 یا 4 ساعت زمان برد و این مدت زمان در حالی طول کشید که تقریبا امکانات اولیه برای بیرون کشیدن حادثه دیده در محل وجود داشت.

برای بررسی بیشتر حادثه کارگری در روبه‌‌روی فرمانداری ساری در حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران نیز بحث شد که وی درباره جزئیات دقیق حادثه گفت: پروژه مربوط به بانک توسعه صادرات بود که نقشه اولیه طرح در نظام مهندسی ساختمان مازندران بررسی شد.

مصطفی خاوری‌نژاد خاطرنشان کرد: مطالعه ژئوتکنیک در این زمین انجام شده بود، دو گمانه به عمق 18 متر ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: پروانه کار در نظام مهندسی ساختمان مازندران صادر شد ولی به شرطی که عملیات اجرای این کار نیز توسط پیمانکاران بومی انجام شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران ادامه داد: پیمانکاران و مشاوران این طرح برخلاف تعهد کارفرما از نیروهای غیر بومی انتخاب شد.

وی ادامه داد: طرح‌های ایمن‌سازی که پیمانکار در دفتر نمایندگی برای بررسی طرح آورده بود به صورت خرپایی بود ولی به روش دیگر اجرا کردند.

این مسئول اضافه کرد: روش به کار گرفته شده توسط پیمانکار در این طرح در سه وجه این پروژه جواب داد ولی در وجه محل وقوع حادثه به خاطر متفاوت بودن بافت خاک و عدم قراردادن گمانه مناسب خاک ریزش کرد.

خاوری‌نژاد ادامه داد: در محل وقوع حادثه میزان رطوبت بسیار بالا بود و ممکن است کوتاهی از طرف کسی انجام نشد ولی باید نکات ایمنی را رعایت می‌کردند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران تاکید کرد: پیمانکار پروژه باید نکات ایمنی کار را رعایت می‌کرد.

به گزارش فارس، این حادثه در پنج‌شنبه هفته گذشته در مقابل فرمانداری ساری بنا به گفته شاهدان عینی نیروهای امدادی حدود 20 دقیقه بعد از وقوع حادثه در محل حاضر شدند و عملیات امداد و نجات از ساعت 12 تا ساعت 3 طول کشید.

مشابه این حادثه نیز سال گذشته در خیابان فرهنگ ساری نیز رخ داد که در این پروژه نیز کارگر ساختمانی در اثر ریزش خاک دچار سانحه شد./ج1

برچسب ها: نظام ، پیمانکار ، حادثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.