بورس انرژی حلقه مفقوده اتصال صنعت با بخش مالی کشور

رییس سازمان بورس اوراق بهادا، بورس انرژی را حلقه مفقوده اتصال صنعت با بخش مالی کشور دانست و گفت: به تدریج شاهد رشد این بازار در اقتصاد ملی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علی صالح آبادی روز شنبه در مراسم افتتاحیه بورس انرژی با اشاره به تاریخچه راه اندازی این بورس و استقبال از پذیره نویسی آن اظهار داشت: پیام مثبت ایجاد بورس جدید انرژی این بود که سایر بورس ها در سال های گذشته موفق بوده اند.

وي تصريح كرد: پس از پذیره نویسی، مراحل راه اندازی بورس انژری انجام و در اوایل سال جاری شرکت به ثبت رسید.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که، همکاری بین دستگاه ها منجر به راه اندازی بورس انرژی شد افزود: راه اندازی بورس انرژی با توجه به پیچیدگی هایی که داشت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به اقدامات شرکت ملی نفت برای حضور در بورس انرژی، گفت: به دلیل وجود مشکلات، این امر به زمان دیگری موکول شد و امیدواریم در مرحله بعدی نفت نیز به این مجموعه اضافه شود.

صالح آبادي افزود: با توجه به این که، سهم نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی ایران 28 درصد است و بر اساس گزارش سازمان بین المللی انرژی حجم ذخایر جهان در سال 2030 میلادی به گونه ای است که انرژی های تجدید پذیر به 6.3 درصد، هسته ای شش درصد، آب 6.8 درصد، ذغال سنگ 27.7 ، گاز 25.9 و نفت 27.2 درصد توجه به بورس انرژی ضروری است.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار، بورس انرِژی را آخرین بورس ایران اعلام کرد و افزود: بورس اوراق بهادار و فرابورس در حوزه اوراق بهادار و بورس کالا و بورس انرژی در حوزه کالایی فعال هستند و قرار است از این پس این بورس ها توسعه یابد و بورس جدیدی راه اندازی نمی شود.

وی با بیان آن که، برای بورس انرژی طراحی های مختلفی همانند سلف، آبشن، نقدی و غیره شده است گفت: این ابزارها به تدریج در بورس انرژی مورد بهره گیری قرار می گیرد.

صالح آبادی، ایجاد ابزارهای پوشش ریسک، توسعه مبادلات انرژی با کشورهای منطقه، کاهش هزینه های مبادلاتی و تامین مالی را از اهداف ایجاد بورس انرژی دانست.

وی در خصوص عملکرد بورس نیز گفت: حجم معاملات بورس تهران از ابتدای سال جاری تا کنون 24 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد داشته که این رقم بیشترین رشد در تاریخ معاملات بوده است.

وی گفت: حجم معاملات فرابورس در سال جاری 12 هزار و 500 میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته 60 درصد رشد داشته است.

صالح آبادی تصریح کرد: حجم معاملات بورس کالا نیز 65 هزار میلیارد تومان است که 200 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، ارزش سه بورس کشور در سال گذشته 56 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم امسال به 101 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده که رشد 80 درصدی داشته است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار