همراه با بهار طبیعت نگاهی تفسیری به سوره "قیامت" در «تفسیر جوان»از رادیو قرآن

برنامه رادیویی "تفسیر جوان" در بهار سال جدید با محوریت سوره قیامت از 26 اسفندماه تا 16 فروردین ماه برروی آنتن شبکه رادیویی قرآن می رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در بهار طبیعت و فرارسیدن نوروز و سال 1392  برنامه "تفسیر جوان" به بررسی تفسیری سوره قیامت، مفهوم قسم وقیامت می پردازد.

بررسی مباحثی چون نفس لوامه، رستاخیز و تجسم اعمال باتوجه به تناظر آن با نوروز از دیگر مباحث مورد بررسی در کارگاه تفسیری برنامه"تفسیر جوان" است.

در این برنامه که به صورت کارگاهی و با حضور دانشجویان و فرهیختگان به همراه استاد قرآنی "کریم دولتی" برگزار می شود هفتاد و پنجمین سوره قرآن كریم است كه در مكه مكرمه نازل شده و دارای 40 آیه می باشد یعنی سوره قیامت مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

این‌ سوره‌ بدین‌ سبب‌ «قیامت‌»  نامیده‌ شده‌ كه‌ با سوگند الهی‌ به ‌قیامت‌ آغاز گردیده‌ است‌ تا شأن‌ آن‌ را بزرگ‌ نموده‌ و بر وقوع‌ حتمی‌ و رد بر منكران‌ آن‌ تأكید گذاشته‌ باشد .

این سوره همان گونه که از نامش پیداست‌، آیات آن بر محور مسائل مربوط به معاد و روز قیامت دور می‌زند، جز چند آیه که درباره "قرآن مجید" و تکذیب کنندگان آن سخن می‌گوید؛ مهمترین مسائلی که در این سوره دربارة قیامت آمده عبارتند از:حوادث عجیب و وحشتناکی که در پایان این دنیا و آغاز قیامت روی می‌دهد؛ مانند بی نور شدن ماه و متلاشی شدن نظام این دنیا, وضعیت نیکوکاران و بدکاران در آن روز، مسائل مربوط به لحظات پراضطراب مرگ و انتقال از این جهان به جهان دیگر، مسائل مربوط به هدف آفرینش انسان و ارتباط آن با مسأله معاد که در این کارگاه هر جلسه مبحثی از مباحث مربوط به این سوره به بحث گذاشته می شود.

رسول خدا (ص)در فضیلت این سوره فرمودند: هر كس سوره قیامت را قرائت كند در روز قیامت من و جبرئیل شهادت می دهیم كه او به قیامت ایمان داشته است و در حالی وارد محشر می شود كه چهره اش درخشان تر از دیگر آفریدگان خداست.

همانطور که بیان شد این سوره توصیف قیامت است هر کس بر خواندن این سوره مداومت کند به یقین قیامت و ابعاد آن برایش ملموس تر می شود و در نتیجه بر رفتار خود مواظبت بیشتری خواهد داشت و این همه خیر و برکتی که برای تلاوت این سوره مبارکه وارد شده را معنی می کند به همین سبب در روزهای بهاری وشروع  سال جدید در برنامه "تفسیر جوان"به  این سوره  پرداخته می شود.

"تفسیر جوان" کاری از گروه تفسیر رادیو قرآن است که در نوروز 92 با آغاز برنامه های بهاری این شبکه از 26 اسفندماه هرروز در قالب 20برنامه کارگاهی ساعت 8:30 به مدت 25 دقیقه و با سردبیری فاطمه گنجی و تهیه کنندگی سید محمدرضا میری برروی موج اف ام ردیف 100مگاهرتز از رادیو قرآن پخش می شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار