در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

زلزله بوشهر و سراوان با یکدیگر مرتبط نبودند/ زلزله به خط لوله صلح هیچ آسیبی وارد نکرده است

زلزله شدید سراوان توسط گسل های نرمال ایجاد شده که در ایران نادر است و در اثر این زلزله یک نفر در دامنه کوه به علت اصابت سنگ کشته شده ، و 12 مجروح بر جای گذاشت که 8 تن به صورت سرپایی درمان شدند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران دکتر انصاری رئيس مركز ملي شبكه لرزه نگاري باند پهن پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در خصوص جزئیات و مختصات این زلزله در گفتگوی ویژه خبری گفت:  مختصات اعلام شده توسط موسسه ژئوفیزیک در طول 62.03 و عرض جغرافیایی 28.04 و بنا بر اعلام  شبكه لرزه نگاري باند پهن مختصات محل وقوع زلزله در عرض جغرافیایی 27.88 و طول 62.03 بوده است.شدت زلزله نیز 7.5 ریشتر گزارش شده است.

وی ادامه  داد : این زلزله توسط گسل های نرمال ایجاد شده که در ایران نادر است و به علت عمق بالای زلزله خسارت های ناشی از آن بسیار اندک بوده است.اگر باور کنیم که در یک کشور زلزله خیز زندگی می کنیم و برای زندگی در کنار زلزله فرهنگ سازی کرده و مقاوم سازی را در دستور کار قرار دهیم دیگر شاهد تلفات نخواهیم بود.کشور ما یک ناحیه زلزله خیز است، در واقه در اکثر نقاط کشور زلزله رخ میدهد.

وی افزود: در گدشته شاهد وقوع زلزله در ناحیه شمال غرب . جنوب غرب بودیم و امسال در جنوب و جنوب شرق ایران شاهذ زلزله ای دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه مهمترین بحث در زلزله فرهنگ زندگی در کنار زلزله است عنوان کرد:رویکرد عاقلانه آن است که به پدیده زلزله بعنوان یک حادثه طبیعی بنگریم و مباحث پیشگیری و آمادگی را در خود تقویت کنیم.

وی در ادامه بابیان مثالی به این مضمون که هنگام وقوع زلزله ما تا چه اندازه آماده مقابله با آن را داریم گفت:ویرایش چهارم آیین نامه های 2800 مقاوم سازی منتشر خواهذ شد.

وی به زلزله بوشهر اشار ه و اضافه کرد:در این شهر ساختمان های که مباحث مقاوم ساری را رعایت کرده بودند دچار آسیب جدی نشدند. بنابراین در این بخش هم ذولت هم مردم باید بایکدیگر کارهای تاثیرگداری انجام دهتد.

وی ادامه داد: دولتمردان در بحث بودجه و برنامه ریزی و مردم در بحث مقاوم سازی و افزایش ضریب ایمنی نسبت به زلزله ،در واقع فرهنگ زنذگی با این پدیده را یاد خواهند گرفت.

وی خاطر نشان کرد: باید زلزله را جدی بگیریم تا به تبع آن مقاوم سازی را در پیش گیریم.

نقاط در معرض خطر شناسایی می شوند

وی با بیان اینکه زلزله هفته گذشته بوشهر هیچ ارتباطی با زلزله امروز در سراوان ندارد گفت: اساسا یک زلزله 6.2 ریشتری در فاصله بیش از 1000 کیلومتر نمی تواند باعث زلزله امروز شده باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: گسل های به وجود آوردنده این زلزله نیز متفاوت بوده اند و گسل زلزله بوشهر در انتهای زاگرس و گسل زلزله سروان در ایران مرکزی واقع است.

انصاری افزود: مرکز ملی پیش بینی نیز در حال کار برای آمار گیری محل و زمان وقوع زلزله ها بوده تا نقاط در معرض خطر را شناسایی کند.

مردم شب را بیرون از خانه سپری می کنند

مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله بحران کشور در ادامه گفت: تنها 12 تن در این حادثه زخمی شده اند و این حادثه تلفات جانی نداشته است و فقط یک مورد تلفات جانی به علت ریزش کوه در شهرستان خاش اعلام شده است.


وی افزود : چهار بالگرد برای پوشش منطقه در حال فعالیت بوده و استاندار سیستان وبلوچستان نیز ضمن تشکیل ستاد بحران در حال خدمت رسانی به مردم زلزله زده هستند.


اکبر پور اضافه کرد: به علت پس لرزه های احتمالی از مردم خواسته شده تا شب را بیرون خانه سپری کنند و برای این منظور تعداد کافی چادر در نظر گرفته شده است. همچنین  با توجه به نیاز کشور برای مقاوم سازی در برابر زلزله ستاد مدیریت بحران و دولت محترم آماده هستند تا با کمک مردم این اقدام مهم را به انجام برسانند.

بازسازی مناطق آسیب دیده از 2 روز دیگر شروع می شود

اکبر پور تصریح کرد: این ستاد تا 15 روز آینده در مناطق زلزله زده مستقر هستند و تیم های مهندسی بنیاد مسکن نیز به استان خواهند آمد تا کار بازسازی و بهسازی را انجام دهند.

وی افزود : کار بازسازی نیز باید با همکاری مردم صورت بگیرد و این بازسازی باید همگام با عادات و فرهنگ های بومی هر منطقه انجام شود.
از آن جهت که کشور ما زلزله خیز است ،اصلی ترین بحث در این بین باور زلزله بعنوان پدیده ای ثابت در کشور میباشد.

وی تصریح کرد:بر این اساس طرحی که دولت و مجلس به مدیریت بحران کشور ابلاغ کرده اند طرحی جهت استقرار شوراهای استانی و شهری جهت بررسی مسائل زلزله با نگاهی به این ساختار که باید بستری فراهم شود تا مردم ارتقای ایمنی را ملاحظه کنند .
 
وی ادامه داد: این طرح نیاز به هماهنگی و مشارکت مردم و دولت در کنار یکدیگر دارد.

اکبرپور ضمن بیان اینکه قطعا مردم از فردا به دنبال مقاوم ساری خانه های خود خواهند بود،عنوان کرد: دولت و همچنین بنیاد مسکن امکاناتی از جمله مصالح صحیح و سایر وسایل مربوطه زا در این خصوص فراهم خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار داشت:زلزله پدیده ای ترسناک نیست بلکه اقدامات غیراصولی و عدم بکارگیری مصالح صحیح و غیراستاندارد ترسناک و مسبب بروز حوادث پس از زلزله میباشد.

فوت یک نفر در دامنه کوه

حاتم نارویی استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگوی تلفنی ،با بیان اینکه پس از وقوع زلزله تمام ارگانها و ادارات مربوطه به منطقه اعزام شدند،گفت:منطقه زلزله زده بدلیل حوزه بیابانی بودن  بین منطقه گشت و مرز پاکستان تاکنون هیچ کشته ای برجای نگداشته است.

وی افزود:تنها یک خانم از خانواذه ای که در کوهستان حضور داشتند بدلیل ریزش سنگ از کوهستان؛جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد:هم چنین 12 مورد مصدوم داشتیم که از این تعداد 8 مورد مرخص و 4 مورد بصورت سرپایی در حال درمان هستند.

ناروییی به نحوه استقرار مردم اشاره و تصریح کرد:مردم میتوانند در اردوگاه های هلال احمر و مدارس حضور یابند، زیرا امکان وقوع پس لرزه در این منطقه وجود دارد.

وی به خسارات وارده نیز اشا ره و اضافه کرد: به دلیل مواجه با تاریکی خسارات فعلا قابل مشاهده نیست و تنها چند دیوار باغ و خانه گلی ریزش کرده است.

خط لوله صلح نیز خوشبختانه آسیبی ندیده است

نارویی عنوان کرد:خط لوله صلح نیز خوشبختانه آسیبی ندیده است.

تمام مراکز آموزشی فردا در سیستان و بلوچستان باز هستند

وی با بیان اینکه آرامش در استان حاکم است گفت: تمام مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه ها فردا مشغول کار هستند./ز2





برچسب ها: زلزله ، گسل ، مجروح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار