احياي امپریالیسم آلمان و افزایش تنش‌هاي سياسي مسکو و برلین

پايگاه خبري ورلد سوسياليست در مقاله اي به قلم "كلارا وايس" به بررسي روابط مسكو برلين و فاكتورهاي تاثيرگذار بر افزايش تنش هاي سياسي بين اين دو كشور در سال های اخیر پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است، در سالهاي اخير، رابطه سياسي و اقتصادي این دو کشور روندي متضاد هم داشته اند بطوريكه همزمان با رشد همکاری های اقتصادی، افزايش درگیری های سیاسی بين دو كشور را شاهد بوده ايم. 

یکشنبه هفتم آوريل، پوتین و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به طور مشترک در مراسمي براي افتتاح نمایشگاه صنعتی هانوفر-که در ادامه برنامه هاي گسترش روابط تجاری بین آلمان و روسیه صورت پذيرفت-شركت كردند. 

سال گذشته حجم تبادلات تجاري آلمان و روسیه عبور از رکورد 80 ميليارد يورويي را شاهد بود. عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی(که در تابستان گذشته رقم خورد) همزمان با سياست احياي مجدد روند صنعتي سازي كرملين(سياست هايي كه عمدتا طبقه کارگري روسيه را تحت تاثير خود قرار داده است)،از عواملي بودند كه درها را به روي جذب سرمایه گذاری هاي خارجی، به ویژه آلمان،گشود.

روابط تجاري و بخش انرژی بین دو کشور با گسترش خط لوله شمالی که گاز را به طور مستقیم از روسیه به آلمان منتقل مي كند و همچنين با اجرايي سازي پروژه خطوط لوله جنوب،بيش از اين نيز افزايش خواهد يافت. 

در نمایشگاه صنعتي هانوفر، مرکل روسیه را یک "شریک استراتژیک" براي آلمان نامبرده و خواهان گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور گرديد.

هر چند روابط اقتصادی میان دو کشور شرايط ايده آل خود را تجربه مي كند،اما تنش های سیاسی در هفته های اخیر روابط مسكو و برلين را متشنج ساخته است. 

مرکل در دیدار مشترك با پوتین در تلاش بود با مطرح کردن مسائل مربوط به "حقوق بشر" و "دموکراسی" (داخلي روسيه) روسیه را  تحت فشار قرار دهد ،مسائلي كه به گفته آنها روسيه را در بعد بين المللي منزوي ساخته و در سايه بحران اقتصادي،اين مسائل در داخل روسيه تا حدودي ناديده گرفته شده اند.

قبل از بازدید پوتین، پلیس روسیه دفاتر دو سازمان غیر دولتی آلمانی را در مسكو،اتحادیه محافظه کاران دموکرات مسیحی (CDU) وابسته به بنیاد کنراد و بنیاد سوسیال دموکرات فریدریش ایبرت را مورد بازجويي قرار دادند.
اقدام پليس روسیه بلافاصله از سوي رسانه های آلمانی و سیاستمداران مورد انتقاد شديد قرار گرفت.
دولت مرکل به روسيه در خصوص ارتكاب مجدد اين گونه رفتارها و تاثير سوء آن بر روابط آلمان و روسیه هشدار دادند و سیاستمداران احزاب آلماني از مركل خواستند تا اقدامات جدي را در پيش گيرد. با این حال،پوتين در مصاحبه ای با تلويزيون آلماني ARD ،از اين اقدام پليس دفاع كرد.

مركل در نمایشگاه صنعتي هانوفر و پس از آن در یک کنفرانس مطبوعاتی، در واكنش به اقدامات کرملین،خواستار آزادي عمل سازمان های غیر دولتی و بدون دخالت نهادهاي ديگر روسیه شد. 

حملات اخير پليس به اين دفاتر پس از تصويب قانوني كه ثبت نام سازمان هايي را كه منابع مالي خود را مستقيما از کشورهای خارجی دريافت مي کردند،صورت پذیرفت.

سازمان های غیر دولتی، به ویژه سازمان هاي غير دولتي ایالات متحده، نقش کلیدی در ترویج و دفاع از منافع امپریالیسم غرب در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق بر عهده دارند. 

در اوکراین و گرجستان، آنها نقش مهمی را پياده سازي پروژه "انقلاب های رنگی"(کودتاهاي رنگي) که رژیم های طرفدار غرب را به قدرت رساندند،ايفا كردند،در مورد روسيه نيز اين سازمان ها از جنبش ها و حركت هاي مخالف پوتين نیز حمايت مي كنند.

قانون جدید، پاسخ کرملین به تفاوت های موجود و شرايط فعلي در بين نخبگان حاکم روسیه در سیاست های خارجی و اقتصادی و نیز تنش های موجود با اعضاي ناتو تلقی مي گردد.

دولت هاي آمریکا و آلمان با کمک سازمان های غیر دولتی، سال گذشته از جنبش هاي اعتراضي ضد پوتين در روسيه حمايت كرده اند. 

قانون جدید و اقدامات اخير امنيتي كرملين اين پيام را مي رساند كه پوتين و دولت روسيه به نيروهاي طرفدار غربي هيچ امتيازي نخواهند داد.

یورش پلیس به دفاتر دو سازمان های غیر دولتی آلمانی،تنها چند روز پس از ارائه طرح "نجات" قبرس، که عمدتا منافع مالی و استراتژیک روسیه را مورد هدف قرار داد،صورت پذيرفت.

در مورد همه طرح هاي رياضت اقتصادي اتحادیه اروپا (EU)، دولت آلمان نیروی محرکه و از اعضاي اصلي آن بشمار مي آيد. 

بخش بانکی قبرس ورشكسته و بقیه بخش هاي اقتصاد داخلي آن آسيب جدي ديده اند و حساب هاي بانکی با سپرده گذاري بیش از 100،000 یورو از سوي دولت(به دستور اتحاديه) بسته شده اند.
طرح نجات اقتصادي قبرس كه از سوي اتحادیه اروپا بر اين كشور بحران زده تحميل شده است به شدت از سوي مطبوعات روسیه مورد انتقاد قرار گرفت، اما رهبران سياسي كرملين در اين مورد با احتياط سخن گفتند. 

بسیاری از سرمايه داران روسیه و مدیران ارشد شرکت های دولتی با اجراي اين طرح ديگر قادر به برداشت وجوه خود از قبرس و انتقال آنها به كشورهاي ديگر نيستند. 

بخش بانکی قبرس نقش مهمی در اقتصاد روسیه ایفا می کرد. 

سپرده های بانکی روسیه در قبرس معادل 20 میلیارد تا 35 میلیارد دلار برآورد مي گردد. 

قبرس یک مرکز مهم برای سرمایه گذاری شرکت های روسی تلقي مي شد. 

پوتین در مذاکرات خود با مرکل و در مصاحبه با تلويزيون ARD آلمان، نارضایتی روسیه از سیاست های اتحادیه اروپا در قبرس را اعلام داشت.

با توجه به موقعیت جغرافیایی قبرس در دریای مدیترانه و نزدیکی به خاورمیانه، قبرس در سال های اخیر نقش مهم جغرافیایي سیاسی ایفا و از متحدان نزدیک روسیه بوده است. 

در كنار تنش هاي كرملين با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا،حمایت از دولت قبرس مي توانست منافع ژدوپليتيكي مناسبي را براي روسيه در منطقه داشته باشد. یکی از اهداف دولت آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در اجرای طرح "نجات" اقتصادي قبرس،جلوگیری از نفوذ نظامي روسیه در اين منطقه حساس بوده است. 

در بين مذاکرات کمک مالی برای بانک هاي قبرس، دولت قبرس به کرملین استفاده از یک پایگاه نظامی در لیماسول را پيشنهاد داد. 

در حال حاضر تنها پایگاه نظامی کرملین در دریای مدیترانه ،در طرطوس سوریه واقع شده است.نیروی دریایی روسیه در شهر بندری طرطوس در دریای مدیترانه پایگاهی دریایی را تا سال ۲۰۴۲ میلادی در رهن خود دارد و از آن‌جایی که اگر این پایگاه را از دست بدهد، دریای مدیترانه به یک دریاچه‏ ای عمدتا تحت کنترل پیمان آتلانتیک شمالی تبديل مي شود، از این روی شهر بندری طرطوس در روابط سوریه و روسیه و منطقه اروپا دارای اهمیتی استراتژیک است.

بنابراين روسیه، به همراه چین، با طرح غرب برای تغییر نظام سوریه مخالفت كرده اند.

منافع متضاد در خاورمیانه،منطقه ای كه آلمان به طور کامل در پشت سیاست امپریالیسم آمریکا قرار گرفته است، يكي از عوامل مهم در افزايش تنش هاي سياسي بين مسكو و برلين بوده است. 
تلاش گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان براي میانجیگری بین آمریکا و روسیه در مورد مسئله سوریه بدون نتيجه مانده است.

روسیه و آلمان در حال بررسی جهت گیری های سیاست خارجی خود در منطقه در تعامل با مسائل حساس ناآرامي هاي سوريه و منافع طرفين مي باشند. 

اقتصاد روسیه به شدت به صادرات انرژی به منطقه اروپا، به خصوص آلمان وابسته مي باشد،البته لازم الذكر است كه اتحاديه اروپا نيز به انرژي روسيه متكي مي باشد.

در حال حاضر گسترش روابط تجاري مسكو پكن يكي از موارد مناقشه بين روسيه و امريكا،براي مقابله با نفوذ چين و نجات ارز دلار در تبادلات تجاري جهان شناخته مي گردد،چرا كه چين،روسيه وچندين كشور بزرگ اقتصادي در تلاشند در مبادلات تجاري خود دلار را كنار بگذارند كه وقوع چنين امري براي اقتصاد آمريكا-اقتصاد فروش دلار-بسيار سنگين تمام خواهد شد.

احياي امپریالیسم آلمان و افزايش تنش هاي جغرافیای سیاسی میان قدرت های بزرگ تنها به تشديد اختلافات بین روسیه و بورژوازی آلمان در مورد مسائل مربوط به سیاست خارجی، که بدون شک نقش کلیدی را در انتخابات آتی آلمان دارد،موجب خواهد شد.

نامزد رئیس حزب سوسیال دموکرات، پيئر شتاينبروك، حمایت از روابط نزدیک تر با روسیه را در دستور كار خود قرار داده است. 

او در مصاحبه اخیر خود اعلام داشت: استانداردهای دموکراتیک غربی در مورد روسیه قابل اجرا نمی باشند،و جالب اينكه صدراعظم سابق سوسیال دموكرات آلمان گرهارد شرودر از دوستان و متحدان نزديك پوتین در اروپا بوده است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار