شاهین فرهت در برنامه "دستان" عنوان کرد:

ملودی سازی مختص ایران است

شاهین فرهت یگانه استاد موسیقی کشورمان در برنامه موسیقی محور "دستان" گفت: ملودی سازی مختص ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران برنامه تلویزیونی "دستان" جمعه 13 اردیبهشت میزبان شاهین فرهت بود.
استاد شاهین فرهت در سال 1326 در تهران متولد شد ومدرک کارشناسی موسیقی را از دانشگاه تهران دریافت کرد او سپس به آمریکا رفت و کارشناسی ارشد خود را در رشته آهنگسازی از دانشگاه نیویورک دریافت کرد و برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد ودکترای آهنگسازی را از دانشگاه "استراس بورگ" فرانسه دریافت کرد.
"فرهت" از سال 55 مشغول تدریس در دانشگاه تهران است مکانی که اکنون ریاست بخش موسیقی آن را برعهده دارد و استاد تمام وقت این دانشگاه است.
این افتخار موسیقی ایران تاکنون سمتهای بسیاری را از جمله استاد آکادمی دولتی سوئد در رشته آهنگسازی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، حضور دائمی در جشنواره های موسیقی فجر در مقام داور و برگزار کننده و کارشناسی وزارت ارشاد را برعهده داشته است.
"شاهین فرهت" بیش از 80 اثر در فرمهای مختلف موسیقایی ساخته که از این میان 11 سمفونی او نمایانگر تبحر وی در زمینه این هنر است که از جمله آنها می‌توان به خلیج فارس، خیام، ایثار و پیامبر اشاره کرد.
"شاهین فرهت" در برنامه "دستان" با اشاره به نقطه آغاز موسیقی کلاسیک گفت: از آنجایی که در موسیقی و ردیف دستگاهی، نوازندگی خیلی مهم است میتوان نوازنده و آهنگساز را با یکدیگر در یک راستا قرار داد.
وی اظهار داشت: برخی از نوازندگان، به تنظیم سازی هم می‌پرداختند که در این مورد می‌توان به زنده یاد مرتضی محجوبی اشاره کرد که تصنیف سازی او باالاتر از نوازندگیش بود.
فرهت تصریح کرد: تار، سنتور، نی وکمانچه سازهای ایرانی است که هر کدام از این سازها هنرمندان شاخصی را داشتیم که به عنوان مثال می توان به جلیل شهناز برای تار، رضا ورزنده سنتور، حسین کسایی نی و اصغر بهاری برای کمانچه اشاره کرد.
خالق سنتی تهران با اشاره به طبقه بندی خود از موسیقی دانان کلاسیک ایرانی تصریح کرد: موسیقی دانان کلاسیک ایرانی در سه دسته نوازنده، تصنیف ساز و خواننده جای می گیرند.
وی ادامه داد: برخی از اساتید هم در رشته تصنیف سازی هم در رشته نوازندگی مهارت داشتند که علی تجویدی و  همایون خرم از این جمله هستند.
فرهت همچنین به اصولی که براساس آن آهنگسازان فعلی تقسیم بندی می شوند افزود: دسته نخست شامل ‌آهنگسازان علمی است که به سبک و شیوه بین المللی می نویسند مانند احمد پژمان
وی اظهار داشت: دسته دوم شامل آهنگسازانی است که پایه و اساس نوشتار آنها جهانی است و به خرم آن طور که به موسیقی فولکلور توجه می کنند دقت ندارند مانند حسین دهلوی.
فرهت خاطرنشان کرد: دسته سوم را هنرمندان ملودی ساز به معنای نواساز تشکیل می دهند که مجید وفادار ، مرتضی محجوبی و همایون خرم از این دسته هستند./ي2
گزارش از بهاره کنجکاوفرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار