10 درصد سهام بزرگترین هلدینگ نفت،گاز و پتروشیمی در بورس عرضه می شود

معاون برنامه ریزی شرکت سرمایه گذاری نفت،گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) سرمایه این شرکت را 29 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: روز دوشنبه 23 اردیبهشت سهام این شرکت واگذار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، افشین فتح اللهی در مراسم معارفه قبل از واگذاری سهام شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه این شرکت را 29 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: حدود 96 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و حدود سه درصد نیز متعلق به سرمایه گذاری صبا تامین است. همچنین سود خالص این شرکت  یک هزار و 267میلیارد تومان می باشد.

وی با بیان این که این شرکت از حیث سرمایه بزرگترین شرکت سرمایه گذاری بورسی کشور است، اظهار داشت: سودآوری این شرکت در سال 1391 ، یک هزار و 267 میلیارد تومان بوده و پیش بینی می شود این رقم در سال 1392 به دو هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یابد.
 
معاون برنامه ریزی هلدینگ تاپیکو، گفت: سود اصلی شرکت در سال 1387 حدود 70 درصد و در سال 1391 حدود 96 درصد بوده که در بخش نفت و گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری شده و استراتژی تاپیکو متمرکز بر صنعت نفت است.
 
فتح اللهی با بیان این که 90 درصد سود هلدینگ از طریق شرکت های بورسی تامین می شود، اظهار کرد: این هلدینگ از شفاف ترین شرکت هاست که در آستانه ورود به بورس قرار دارد.
 
وی با اشاره به اینکه این شرکت 93 درصد در بخش نفت و گاز و 7 درصد در سایر بخش ها سرمایه گذاری کرده است تصریح کرد: این هلدینگ دارای 40 شرکت است که 21 شرکت آن مدیریتی و 19 شرکت غیر مدیریتی است و قرار است 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) توسط شرکت کارگزاری صبا تامین واگذار شود.
 
وی پتروشیمی مارون، پالایشگاه نفت اصفهان، پتروشیمی خارگ، پتروشیمی فناوران را از شرکت های سود آور این هلدینگ اعلام کرد و افزود: 60 درصد سود حاصل از واحدهای با پایه گازی و 40 درصد از محل واحدهای الفینی کسب می شود.
 
معاون برنامه ریزی هلدینگ نفت و گاز در مورد فروش و صادرات این هلدینگ گفت: گروه تامین در سال گذشته 5 میلیارد دلار صادرات داشته که از این میزان یک میلیارد دلار متعلق به هلدینگ است.
 
فتح اللهی سود خالص شرکت اصلی را در سال گذشته یک هزار و 267 میلیارد تومان و شرکت های تلفیقی را یک هزار و 414 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سود هر سهم این شرکت در سال گذشته 43 تومان و در سال جاری 73 تومان است.
 
معاون برنامه ریزی هلدینگ نفت و گاز،  سبد بسیار متنوع محصولات تولیدی، تمرکز پوتفوی (سبد سهام) شرکت به واحدهای پتروشیمی با خوراک گازی، سرمایه گذاری در پروژه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، پتانسیل بالقوه افزایش سودآوری در شرکت های گروه و سهم بالا از تولید را از مزیت های هلدینگ دانست.
 
وی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی، محدودیت های صادراتی و ریسک تسویه تعهدات ارزی با نرخ های مبادلاتی را از چالش های این هلدینگ برشمرد./ر
برچسب ها: سهام ، هلدینگ ، نفت ، گاز ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار