هفته گذشته در بازار آتی سکه چگونه گذشت؟ +جدول

پس از یک هفته رکود و انتظار در بازارهای طلا، سکه و ارز، پیش‌بینی می‌شد هفته گذشته به دلیل وجود خبرهای فراوان اثرگذار بر قیمت سکه و ارز، هفته‌ای پر نوسان باشد.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران،  قیمت جهانی طلا در این هفته باز هم سیر نزولی داشت، به نحوی که صحبت از سقوط طلا به کانال ۱۲۰۰ دلار نیز اواسط هفته گذشته مطرح شد. از همان ابتدای هفته، بازار معاملات آتی سکه، در مسیر کاهش قیمت‌ها پیش رفت. خبرهای متفاوتی موجب سیر این روند برای سکه آتی در طول هفته شد. البته قیمت سکه نقدی و دلار نیز هفته‌ای کاهشی را از سر گذراند. 

بهای اونس طلا روز شنبه در پی سخنرانی ریيس بانک مرکزی آمريکا در مورد بهبود نسبی اوضاع اقتصادی، کاهش اجرای سیاست‌های پولی و تقویت ارزش دلار، با کاهش مواجه شد. اما علاوه بر این امر، تاثیر خبرهای انتخاباتی بر بازارها سایه افکنده بود و از همان ابتدای هفته اثر ثبت‌نام برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، قیمت ارز، سکه نقدی و آتی را با ریزش نسبتا زیادی رو به رو کرد؛ به طوری که قیمت سکه طرح جدید در بازار نقدی روز شنبه به یک میلیون و ۲۹۶ هزار تومان رسید و قیمت دلار در بازار آزاد ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. 

هرچند که هفته گذشته برخی نوسانات بازار بر اساس گمانه‌زنی‌ها از نتایج مذاکرات ایران با ۱+۵ و همچنین نشست وین در خصوص مساله هسته‌ای ایران بود، اما به گفته برخی تحلیلگران بازار، تاثیر خبرهای انتخاباتی بر این بازارها بیش از دیگر پارامترها و حتی اثر نوسانات اونس طلا در هفته گذشته بود؛ چراکه در تعطیلی بازارهای جهانی، روز یکشنبه باز هم قیمت‌ها در داخل کشور روند ریزشی داشت که سکه آتی نیز از این امر مستثنی نبود.
 
از آنجا که مهم‌ترین خبرها از روند ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری در ساعت پایانی معاملات سکه آتی در روز شنبه رخ داد، بازار فرصت ریزش بیشتری را پیدا نکرد، اما روز یکشنبه با آغاز منفی معاملات، کاهش کم روز قبل جبران شد و مجددا تمام سررسیدها با افت قیمت همراه شدند.

البته برخی تحلیل‌ها گویای این مطلب بود که رکود فصلی بازار نیز سبب شده تا سطح معاملات در بازار کاهش یابد و منجر به کاهش قیمت‌ها شود. اما به طور کلی فعالان بازار طی هفته گذشته دست از ایجاد موقعیت‌های جدید خرید و فروش برداشته اند تا نتایج انتخابات مشخص شود. 

حجم معاملات در قراردادهای آتی سکه طلا نيز مدتی است که با کاهش مواجه شده که نشان از حضور کمرنگ معامله‌گران در این بازار دارد، اما این امر در اوایل هفته به مدد نوسانات جدید و هیجانی شدن بازار، تا حدودی جبران شد اما مجددا به حالت قبل بازگشت به طوری که به زحمت به ۳۰۰۰ معامله در روز می‌رسید. از سوی دیگر فاصله سررسیدها نیز در معاملات سکه آتی در طول هفته گذشته بسیار کم بود. 

قیمت سکه نقدی دوشنبه هفته گذشته نوسان چندانی نداشت که این موضوع باعث شد برخی کارشناسان بازار، از این امر به بزرگ شدن مجدد حباب سکه در بازار تعبیر کنند. بازار معاملات آتی اما در این روز شاهد نوسانات فراوان در دامنه محدود بود؛ به طوری که در فواصل زمانی کوتاه، به طور مداوم درصد تغییرات از مثبت به منفی و برعکس، تغییر می‌کرد گفته می‌شد دلیل این امر این است که اولا کارشناسان کاهش چندانی را برای بهاي دلار پیش‌بینی نمی‌کنند و از سوی دیگر معامله‌گران این بازار قصد کاهش قیمت برای سکه آتی را بیش از این ندارند و بازار چندان فروشنده نیست؛ چراکه پیش‌بینی معامله‌گران حباب گرفتن مجدد سکه نقدی است.

البته قیمت سکه طی دو هفته گذشته همچنان در کانال نزولی بوده است، اما به گفته کارشناسان، حباب سکه به طور کامل خالی نشده و به محض اینکه قیمت در بازار ثابت می‌ماند، از آن به حباب گرفتن مجدد سکه تعبیر می‌شود. 

سه شنبه گذشته تنها روز در این هفته بود که در آن قیمت‌ها با افزایش مواجه شدند. به رغم تعطیلی بازارهای داخلی طلا و سکه در این روز به مناسبت شهادت امام‌هادی (ع)، قیمت طلا و سکه به دلیل افزایش قیمت اونس طلا، با افزایش رو به رو شد که تاثیر خود را در بازار آتی سکه نیز گذاشت. البته این در حالی بود که خبر تحویل زودتر از موعد سکه‌های پیش فروشی و تزریق ارز به بازار در همین روز از سوی بانک مرکزی اعلام شد. 

روز چهارشنبه بهای طلا در بازارهای بین‌المللی سقوط جدیدی را تجربه کرد که امواج آن در بازار داخلی پس از یک روز تعطیلی، سبب کاهش قیمت انواع طلا شد. 

در این روز همچنین چشم بازار به نتیجه گفت‌و‌گوهای وین و همچنین نتایج مذاکرات ۱+۵ دوخته شده بود که کاهش مجدد قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی، نشان از خوش‌بینی معامله‌گران در خصوص این دیدارها بود. حجم معاملات در روز چهارشنبه نیز در بازار قراردادهای آتی سکه طلا به طرز چشمگیری کاهش یافت که نشان از انتظار معامله‌گران و امتناع از ایجاد موقعیت‌های جدید خريد یا فروش بود. 

در آخرین روز از معاملات سکه آتی بورس کالا، باز هم روند کاهشی ادامه یافت. در این روز قیمت اونس طلا، سکه نقدی و دلار نیز مجددا افت کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل این کاهش قیمت‌ها، خبرهای خوش از نتایج گفت‌و‌گوهای وین و استانبول بود. 

به هر حال اتفاقات هفته گذشته توانست تا حدودی بازارها را از رکود خارج کند، اما با این حال تحولات بازار در حد انتظار نبود به نحوی که باز هم چشم‌ها به هفته آینده و روشن شدن مسائل جدیدتری از انتخابات دوخته شده است.


 

برچسب ها: قیمت ، سکه ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار