چین مشتری جدید فرش ایرانی / تجارت فرش ارز آور نیست

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: در حال حاضر به اعتقاد خود چینی‌ها آنها یکی از وارد کنندگان فرش دستباف ایران هستند.


 

حسن دردشتی در گفتگو با خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران با اشاره به کاهش صادارت فرش دستباف اصفهان اظهار داشت: ارزش صادرات فرش اصفهان در فروردین و اردیبهشت ماه 92  تنها حدود یک سوم مدت مشابه سال گذشته است.

وی ادامه داد: هرچند در حال حاضر وضعیت تولید فرش های دستباف تجاری مناسب است اما فرش تجاری در مقایسه با فرش های دستباف  هنری در بازار جهانی چندان خریداری ندارد و بازار داخلی بیشتر مشتری این گونه فرش‌ها است. 

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه صادارت به خصوص نقل و انتقال ارز گفت: در حال حاضر افراد از روی اجبار و برای اینکه بتواند از محل فروش فرش کالاهای مورد نیاز دیگر را تهیه کنند اقدام به صادرات می کنند.

 دردشتی افزود: با وجود کاهش حجم صادرات بازار خرید داخلی فرش رونق گرفته و همین موضوع سبب شده تا تولید فرش های دستباف نسبت به قبل از تنوع بیشتری برخوردار شود.

وی دلیل استقبال مردم از فرش دستباف را افزایش تورم و کاهش ارزش ریال عنوان و گفت: دراین شرایط تمایل مردم به خرید و سرمایه گذاری در بازار فرش دستباف افزایش یافته است.

وی در خصوص میزان استقبال بازارداخل از فرش دستباف گفت: با توجه به تعطیل شدن بسیاری از انبارهای فرش در آمریکا و اروپا سال گذشته در ماه های منتهی به آخر سال تعدای از تجار فرش‌های انبار شده در اروپا را برای فروش و پاسخگویی به تقاضای بازار داخلی  برای خرید فرش دستباف به ایران منتقل کردند.

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان تحریم ها و نوسانات ارز را از جمله دلایلی عنوان کرد که سبب شده تا ایران سهم خود از فروش فرش را در بازارهای جهانی از دست بدهد سهمی که تولید کنندگان  کشور های چین، هند و ترکیه آن را بدست آورده اند.

   دردشتی با بیان اینکه صادرات  فرش از جمله فعالیت های اقتصادی ارز آور برای کشور است، گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد ها سبب شده تا صادرکنندگان دیگر نتواند دربازار رقابت باقی بماند و در واقع این صنعت برای تولیدکنندگان و صادر کنندگان دیگر صنعت سود آوری نیست زیرا فرش دستباف دیگرارزآوری ندارد و تولید کنندگان تنها برای حفظ وضعیت موجود به کارادامه می دهند.

 وی با اشاره به اینکه ایران دراین سال ها با از دست دادن بازار اروپا و امریکا  بازار جدی پیدا کرده است، گفت: هرچند ایران حجم قابل توجهی ازسهمش در بازار اروپا و آمریکا را از دست داده اما چین به آرامی در حال تبدیل شدن به بازار مناسبی برای فروش فرش ایرانی است.

دردشتی ادامه داد: دو سال قبل در نمایشگاه شانگهای چین سفیر ایران در چین در بازید از نمایشگاه اعلام کرد که شانگها ی به یکی از بازارهای خوب فرش دستباف ایران تبدیل شده است و کیفیت فرش ایرانی به حدی است که چین یکی از تولید کنندگان فرش دستباف جهان خریدار فرش ایرانی است.

وی گفت: دوسال  قبل در بازار شانگهای و چین حدود پنچ میلیون نفر خریدار فرش ایرانی بودند جمعیتی که طی10 سال آینده به جمعیتی 50 تا 100میلیون نفری افزایش پیدا خواهد کرد.

دردشتی معتقد است: اگرچه ایران بازار اروپا و آمریکا را در صادرات فرش دستباف از دست داده اما اگر بتواند بازار چین را با فروش محصولات با کیفیت حفظ کند می توان  با توسعه این بازار جدید خسارت بازار های از دست  داده را جبران کرد.

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر جمعیتی حدود 10 میلیون نفر در صنعت فرش کشور مشغول به کار هستند، گفت: با این درصد بالای اشتغال در صنعت فرش می طلبد تا  مرکز فرش ایران تا حد یک وزارتخانه توسعه پیدا کند.

دردشتی با اشاره به افزایش دو تا سه برابری قیمت فرش طی چند ماه گذشته به سبب افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزدها گفت: در حال حاضر تهیه مواد اولیه ارزان و با کیفیت  برزگترین دغدغه تولید کنندگان است.

وی یکی از راه های کاهش هزینه خرید مواد اولیه را صدور مجوز واردات به طور مستقیم به وسیله تولید کننده دانست و گفت: اگر هر تولید کننده به طور مستقل اقدام به وارد نمودن مواداولیه موردنیاز کند با حذف واسطه ها قیمت مواد اولیه به نصف کاهش پیدا می کند.

دردشتی گفت: کاهش قیمت مواد اولیه سبب می شود تا قیمت محصول نهایی کمتر شده و بازار فروش پر رونق شود.

 وی افزود: این اتفاق به صورت محدود در حال انجام است وبرخی از تولید کنندگان به طور مستقیم اقدام به وارد کردن مواد اولیه می کند  اتفاقی که باید آن را توسعه داد.

رئیس اتحادیه  صادر کنندگان فرش دستباف اصفهان با اشاره به اقدامات مرکز فرش ایران در خصوص تبلیغ فرش گفت: تبلیغات یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار درصادرات است. اگر بخواهیم فرش ایرانی همچنون گذشته در بازار مشتری داشته باشد باید برای آن تبلیغ کینم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.