متخصص داروسازی بالینی :

بیشترین مصرف آنتی بیوتیک چشمی مربوط به ورم ملتحمه چشم است

یک متخصص داروسازی بالینی گفت : ورم ملتحمه چشم که به دو صورت عفونی و غیر عفونی اتفاق می افتد بیشترین مصرف آنتی بیوتیک چشمی را به خود اختصاص داده است.

دکتر رسول سطلانی متخصص داروسازی بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین فراورده مصرف آنتی بیوتیکی چشمی ، ورم ملتحمه است گفت : دو نوع عفونی و غیر عفونی دارد .


وی با اشاره به اینکه نوع عفونی به دو صورت باکتریایی یا ویروسی  و نوع غیر عفونی یا آلرژیک است اظهار کرد : در همه انواع ورم ملتحمه ، پرده ملتحمه چشم ملتهب وپرخون می شود که در نوع باکتریایی علاوه بر قرمزی ، ترشحات چرکی نیز بروز می کند .


این متخصص داروسازی بالینی ادامه داد: در نوع ویروسی علاوه بر ترشحات آبکی و چسبناک ، احساس سوزش چشم و وجود شن در چشم احساس می شود .


وی با بیان اینکه در نوع وروم ملتحمه آلرژیک که معمولا در فصول مختلفی مانند فصل بهار اتفاق می افتد علاوه بر قرمزی ، خارش چشم نیز بروز می کند یادآور شد : نوع غیر آلرژیک در اثر محرک های مکانیکی یا شیمیایی مانند پاشیدن حلال ها به چشم ایجاد می شود .

قطره های چشمی عارضه خاصی ایجاد نمیکنند


دکتر سلطانی با اشاره به اینکه از مهمترین تفاوت  وروم ملتحمه از سایر اختلالات چشمی این است که در ورم ملتحمه دید فردمختل نشده و درد چشم ایجاد نمی شود گفت : در درمان کنژکتیویت باکتریایی یکی از فراورده های آنتی بیوتیک چشمی مانند پماد اریترومایسین یا قطره سولفاستامید استفاده می شود.

وی تصریح کرد : در انواع ویروسی نیازی به تجویز داروی ضد ویروسی نبوده و فقط پاک کردن ترشحات و تجویز قطره های ضداحتقان و آنتی هیستامین مانند کتوتیفن چشمی کفایت می کند ولی در انواع آلرژیک استفاده از لغزنده کننده های چشم و آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها باعث بهبود علائم می شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اکثر قطره های چشمی عارضه خاصی نداشته و فقط سوزش چشم ایجاد می کنند افزود :از بین قطره های آنتی بیوتیک چشمی ، قطره کلورنان فنیکل ممکن است باعث عارضه خطرناک آنمی آپلاستیک شود که در این عرصه لازم است داروسازان در تجویز این دارو دقت نمایند ./ز2
برچسب ها: چشم ، ملتحمه ، داروساز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدهادی اسماعیلی
۲۰:۳۵ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
سلام من بیماری سینوس از نوع ا. سی.سی داشتم قبلا درمان شدم ولی چشمم هنوز ورم داره چکار باید بکنم لطفاً راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
ببخشید برای ملتحمه چشم که خارش و قی و پف پلک و پوسته پوسته شدن پلک واحساس شن ریزه در چشم دارم چی تجویز میکنید
United States of America
سحر
۲۰:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
سلام حدود دوهفته اس ک غدد پلک بالا و پایینم و گوشه چشمم عفونی شده متورم و قرمز رنگ است قطره کلرامنفیکل با اشک مصنوعی بمدت یک هفته مصرف کردم دوباره پماد اریترومایسین و قطره سیپروفلوکساسین و قطره استریل ضدالریک بمدت یک هفته مصرف کردم درمان کامل صورت نگرفته . کمی سوزش دازه گاها و اینکه مایع شکمی پانکراتییت داخل چشمم پاشیده دوهفنه قبل
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۱۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
پماد زرد رنگ تتراساکلین بزن خوب میشه
آخرین اخبار