مقبره 1200 ساله حاوي اجساد موميايي زنان در پرو كشف شد

باستان شناسان در پرو از کشف مقبره هزار و دويست ساله حاوي اجساد موميايي زنان خبر مي دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، باستان شناسان اهل پرو و لهستان که سرگرم حفاري در منطقه باستاني اِل کاستيو دو هوارمي در شمال ليما پايتخت پرو هستند، نخستين مقبره سلطنتي متعلق به تمدن «واري» را کشف کردند. به گفته باستان شناسان، اين مقبره مي تواند به شناخت بيشتر نقش زنان در فرهنگ هاي باستاني کمک کند. امپراطوري واري ها سالها پيش از روي کار آمدن اينکاها در منطقه آند، فرمانروايي مي کرد. دانشمندان مي گويند کشف جديد آنها در فاصله دويست و هشتاد کيلومتري شمال ليما به دوره واري ها باز مي گردد که در فاصله سالهاي ششصد تا هزار و صد بعد از ميلاد مسيح در محلي که اکنون با نام کشور پرو مي شناسيم، حکومت مي کردند. 
ميلوس گيرس، باستان شناس از دانشگاه ورشو لهستان که مسئوليت هماهنگي کاوش ها را در کنار روبرتو پيمِنتِل نيتا، باستان شناس اهل پرو بر عهده دارد، گفت:« ما براي نخستين بار در تاريخ باستان شناسي پرو، مقبره اي سلطنتي از فرهنگ واري ها را کشف کرده ايم.» 
به گفته محققان، اين مقبره که گنجينه اي متشکل از هزار و دويست قطعه طلا، نقره، برنز، سرب، پارچه و سراميک را در خود جاي داده بود، بعد از ماه ها حفاري کشف شد. باستان شناسان همچنين در اين مقبره باستاني، شصت و سه جسد را کشف کردند که چهار جسد متعلق به اشخاص سرشناس بوده است. جسد سه ملکه دوره واري ها نيز داخل بخش شمالي مقبره کشف شد. اغلب اجساد کشف شده متعلق به زنان موميايي شده بود که نحوه نشستن آنها نشان مي داد اعضاي خاندان سلطنتي هستند. 
گيرس، باستان شناس لهستاني گفت: «درون اتاق هاي مقبره اجساد شصت و سه نفر را يافتيم که اغلب آنها زن بودند و به شکل مرسوم در حالت نشسته دفن شده بودند.» داخل اتاق بزرگ مقبره نيز اجساد پنجاه و نه تن ديگر کشف شد که همگي در حالت نشسته قرار داشتند و برخي از آنها احتمالاً قرباني شده بودند. در اتاق اصلي مقبره نيز شش جسد به حالت دراز کشيده قرار داشت.
ويسلاو ويکوفسکي، باستان شناس لهستاني گفت: «در مقبره بالاي کاستيو دو هوارمي، شصت و سه اسکلت پيدا کرديم که تقريباً 1300 سال قدمت دارند و اغلب آنها زن هستند. شش تا از اسکلت هايي که در گورستان کشف کرديم داخل پارچه پيچيده نشده بودند، بلکه به شکل عجيبي روي ساير قبرها قرار داشتند، که به اعتقاد ما اين افراد قرباني شده اند. نظر به اينکه اکثر اسکلت ها متعلق به زنان است و کالاهاي داخل قبر نيز بسيار فاخر هستند، برداشت ما اين است که اين مقبره متعلق به خاندان سلطنتي است. اين مسئله همچنين ديدگاه ما را درباره زنان در فرهنگ واري تغيير مي دهد. »
کشف جديد باستان شناسان پرو ممکن است حاکي از آن باشد که تمدن «موچه» ها که در فاصله سالهاي صد تا ششصد بعد از ميلاد وجود داشته است، احتمالاً پاياني خشونت بار داشته و  بر اثر فشارهاي خارجي مانند نيروي ارتش واري ها و همچنين فشار داخلي از بين رفته است./ي2
برچسب ها: مقبره ، اجساد ، مومیایی ، پرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.