اقتصاد رسانه و تکثر رسانه ای

مفهوم اقتصاد رسانه در سطحی کلان برای مطالعات اقتصادی یک واحد رسانه ای به کار می رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سعید جابری انصاری دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی ، هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اقتصاد رسانه و تاثیر آن در تکثر رسانه ای اذغان داشت :مفهوم اقتصاد رسانه در سطحی کلان برای مطالعات اقتصادی یک واحد رسانه ای به کار می رود. در این حوزه مطالعاتی، عوامل تاثیر گذار اقتصادی و مالی بر فعالیتهای ارتباطی، بنگاه های  رسانه ای و صنایع ارتباطات بررسی شده و جریان عرضه و تقاضا در بازار تولید و پخش محتوای رسانه ای با کمک الگوها و ابزارهای تجزیه و تحلیل اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد.
 وی همچنین اشاره کرد درحال حاضر رشد فرایند فناوری های نوین ارتباطی، اقتصاد رسانه ها نیز دستخوش تغییر و تحول شده است. با بسط اینترنت و فضای سایبری اکنون تنها بیشتر رسانه ها که در این فضا به فعالیت پرداخته اند بلکه از طریق فضای مجازی و شبکه اینترنتی به فعالیت اقتصادی همچون خرید و فروش امتیاز، خرید و فروش خبر ، عکس، متن و محتوا و.... می پردازد.
درواقع پایین بودن هزینه اینترنت درمقام مقایسه با راه اندازی یک سازمان رسانه ای فیزیکی سبب شده است تا بنگاه های رسانه ای از این بستر برای نفوذ در بازار و جذب مخاطب استفاده کنند. کاهش هزینه های ارتباطی، صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های معاملاتی میان کسب و کارها ، سرعت تبادلات و معاملات، دسترسی آسان و مواردی از این قبیل عواملی هستند که بر اقتصاد رسانه و در عین حال تکثر رسانه ای تأثیر گذاشته اند. چراکه در فضای مجازی امکان گسترش نامحدود رسانه ای نیز فراهم می باشد. برای شرکت های رسانه ای به ویژه آنها که محتوای خبری و مبتنی بر واقعیت را تهیه می کنند. بهبود دسترسی به منابع اطلاعاتی یک مزیت مهم به شمار می آید. انتشار گستره داده ها، هزینه جمع آوری اطلاعات را که کارکرد ضروری برای بسیاری از شرکتهای رسانه ای است به شدت کاهش داده است. اینترنت همچنین ابزار تبلیغاتی بسیار مهمی برای شرکتها محسوب می شود.
جابری انصاری که پیش از این به عنوان معاون اجرایی مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی فعالیت داشته اشاره کرد : علاوه بر موارد بالا آنچه بر تکثر رسانه ای از طریق اقتصاد رسانه تاثیر گذاشته است، افزایش اقدامات حمایتی برای محتوای رسانه ای می باشد. گسترش روز افزون مطبوعات دیجیتال و رشد شرکتهای فیلمسازی، افزایش شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی، شیوع فراوان بازی های رایانه ای و ..... همگی سبب شده اند تا علاوه بر اینکه بر حجم وتعداد بنگاه ها و فعالان رسانه ای افزوده شود، گردش اقتصادی مناسبی نیز در بازار رسانه ای صورت پذیرفته و از این طریق هم تولید کنندگان و هم واسطه ها سود مناسبی ببرند.این امر بدون اقدامات حمایتی دولت ها از یکسو و شرکت های بزرگ بین المللی از سوی دیگر میسر نخواهد بود. البته باید توجه داشت که شرکت ها از این طریق بر حجم سرمایه خود می افزایند و رشد می کنند و دولت ها نیز از ظرفیت های بالقوه رسانه ها برای تحقق اهداف خود سود می جویند.
انصاری گفت: ما امیدوراریم در دولت اعتدال محور رئیس جمهور منتخب مردم، شاهد توجه جدی  به اقتصاد رسانه ای و بررسی مدقدانه موضوعات این حوزه مهم ارتباطی که نقش بسزایی در بستر سازی فرهنگی و ترویج ارزشها و باورها و دمیدن روح امید ونشاط به مردم را دارند باشیم.
سخنان رئیس جمهور منتخب حضرت حجت الاسلام و الامسلمین روحانی  در همایش افق رسانه در صدا وسیما حاکی از عمق نگرش منطقی و وسعت اندیشه ایشان در حوزه ارتباطات به خصوص رسانه ها می باشد و ما امیدواریم با نگاه حمایتی ویژه از مطبوعات کشور، جان دوباره ای در کالبد آنان دمیده گردد. البته ذکر این نکته ضروری است که مطبوعات علاوه بر انعکاس اخبار و اطلاعات می بایست موجبات وحدت و انسجام ملی، پرهیز از قانون گریزی و واقعیت گرایی در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد پویایی بیش از پیش آن باشیم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار