بررسی واژگان جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛

یک نویسنده:اهالی فرهنگ و هنر واژه های نازیبا را پس می زنند

اهالی فرهنگ و هنر و به طور کلی مردم واژه های نازیبایی چون"سپهر گشت افروز" در زمینه کره زمین و لایه های چندگانه قشر زمین را مانند کلیه پیوندی پس می زنند.

مجید عمیق، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه اهالی فرهنگ و هنر و مردم واژه های نازیبا ر ا مانند کلیه پیوندی پس می زنند، افزود: من اصلا از واژه هایی چون" برگک" به جای "چیپس" و " خمیراک" به جای " پاستا" استفاده نمی کنم.

وی گفت: بعضی از واژه های معادلسازی شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی چون " همایش" و " کالابرگ" خوب بوده و واژه هایی مانند " سپهر گشت افروز" در حوزه علوم مرتبط با کره زمین و لایه های قشر آن هسته کننده و ملال آور است.

به گفته عمیق، بعضی از واژگان نچسب بوده و جالب نیست.

این نویسنده اظهار داشت: برخی از مواقع می توان عمل گزینش معادل برای واژه های بیگانه را از محدوده کاری چند نفر خارج کرده و در قالب ارائه واژگان پیشنهادی به صورت لوگو این وظیفه را بر عهده جمع گذاشت.

عمیق در پاسخ به این سوال که چرا" کامپیوتر" رایانه  نشد اما "سوسی"  یارانه شد، تصریح کرد:  این امر به مانوس بودن یک فرد با واژه ای و قدمت انس یک ملت با یک واژه بستگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: برای جایگزینی واژه ای با قدمت طولانی و بلند مدت انس با یک ملت باید از واژه ای بسیار قوی تر از واژه اصلی استفاده کرد تا مردم آن را بپذیرند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.