زندگی شهرنشینی کمبود ویتامین D را جهانگیر کرده است

تغییرات مناسبات اجتماعی، استفاده از ضد آفتاب ها و آلودگی هوا مانع از دسترسی راحت افراد به منبع اصلی تولید ویتامین D یعنی خورشید شده موجب توسعه دامنه و کمبود این ویتامین در جهان شده است.

تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران در مورد علل کاهش ویتامین در بدن افراد به دلیل توسعه زندگی شهرنشینی، گفت: ویتامین D به طور طبیعی در زیرپوست افراد وجود داشته که از طریق تابش آفتاب بر روی پوست در یک واکنش بیوشیمیایی از طریق خون به کبد و کلیه می رود.



وی در ادامه با بیان اینکه زندگی شهرنشینی سدی بر سر راه این واکنش طبیعی بدن شده است افزود: تغییرات سریع مناسبات اجتماعی و تغییرات اکولوژی در محیط زیست مانع از دسترسی راحت افراد به منبع اصلی تولید ویتامین D یعنی خورشید شده است چرا که آلودگی هوا، استفاده از کرم های ضد آفتاب و دوری از آفتاب به دلیل کشف سرطان زا بودن پرتوی فرابنفش موجب و توسعه دامنه کمبود ویتامین D در جهان شده است.

نیستانی با اشاره به انجام پژوهش در زمینه تشخیص میزان کمبود ویتامین D یادآور شد: در سال 1386 برای شناسایی میزان کمبود ویتامین هزار و صد نفر از کودکان بین سنین 9 تا 12 سال را از سوی سازمان منابع غذایی کشور مورد آزمایش قرار داریم، نتیجه این پژوهش نشان داد که 90 درصد این کودکان در فصول سرد سال با کمبود ویتامین D روبرو هستند.

وی تأکید کرد: کمبود ویتامین D تنها از طریق مواد غذایی حاوی ویتامین D امکانپذیر نیست چرا که این ویتامین تنها به مقدار کم در روغن کبد ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، برخی قارچ ها و کره وجود دارد بنابراین کمبود ویتامین D را تنها باید با مصرف مکمل های حاوی این ویتامین تحت نظر پزشک جبران کرد./ع 2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار