قم/ با حضور آیت‌الله سبحانی و رئیس مجلس؛

موسوعة الاحادیث العلویة در قم رونمایی شد

مجموعه 30 جلدی «موسوعة الاحادیث العلویة» با حضور آیت‌الله سبحانی و لاریجانی در قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، مراسم رونمایی از موسوعة الاحادیث العلویة با حضور آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته در بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در قم برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله مقتدایی رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت‌الله خاتمی امام جمعه موقت تهران و نیز جمعی از محققان و کارشناسان این بنیاد و حوزه علمیه قم حضور داشتند و ابتدا حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، معاون آموزش بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه سخنرانی کرد.

وی اظهار داشت: موسوعة الاحادیث العلویة در 30 جلد در ابواب گوناگون به رشته تحریر درآمده است؛ این کتاب گرانسنگ دارای 16 هزار صفحه بوده و 70 هزار حدیث را گردآوری کرده است.

وی از انتشار آثار متعددی در حوزه تخصصی این کتاب خبر داد و افزود: موسوعة الاحادیث العلویة قرار است در آینده به صورت نرم‌افزار در اختیار دانش‌پژوهان قرار گیرد.

در ادامه آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه سخنرانی کرد و گفت: موسوعة الاحادیث العلویة در 30 جلد حاصل 25 سال کار مداوم محققان و پژوهشگران حوزوی است اما هنوز در ابتدای کار هستیم.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با بیان اینکه مجموعه‌های این‌چنینی نباید تنها در اختیار محققان و محصور در کتابخانه‌ها باشند گفت: در حکومت اسلامی باید تمام امور بر اساس فرهنگ دینی و روایات ائمه اطهار(ع) سامان‌دهی شوند بنابراین مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توانند همکاری لازم را برای ارائه طرح‌ها و لایحه‌ها با استفاده از احادیث به جا مانده از امیرمومنان (ع) داشته باشند.

آیت‌الله جعفر سبحانی هم در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: بسیاری از انسان‌ها در طول تاریخ بوده‌اند که تاثیری نداشته و موجی برنیانگیخته‌اند اما برخی شخصیت‌ها وجود داشته‌اند که موجی را در جامعه به راه انداخته‌اند ولی تاثیرگذاری‌شان تنها محدود به زندگانی آنهاست.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) دارای علم لدنی بوده است، گفت: با این وجود آن حضرت دارای کمالات بسیاری بود که یکی از آنها این است که در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) کلمات قصار و مطالب خود را بیان نفرمودند.

سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پایان‌بخش این مراسم بود.

وی گفت: امام علی(ع) در مقام ولایت تکوینی بوده و واسطه فیض محسوب می‌شوند؛ بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه کار بسیار بزرگی در تدوین این موسوعه انجام داده و امروز محصولی گرانقدر به جامعه معرفی می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: نقل است خوارج سه نفر را مشخص کردند تا آنها را به شهادت برسانند که شامل حضرت علی(ع)، عمرو عاص و معاویه است؛ باید در این مورد بررسی بیشتری صورت گیرد زیرا امروز هم گرفتار افراطی‌ها هستیم، جریان افراطی و جاهل مصیبت بزرگی برای اسلام شده و گروه‌های تکفیری در حقیقت بلای جان مسلمانان هستند.

پس از آن از موسوعة الاحادیث العلویة به دست آیت‌الله سبحانی و لاریجانی رونمایی شد.

این مجموعه 30 جلدی در 16 هزار و 348 صفحه و در 216 باب در موضوعات گوناگون به رشته تحریر درآمده و حاصل کار 25 ساله جمعی از محققان در بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه است./س

برچسب ها: قم ، موسوعة ، لاحادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.