باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد/

میزان ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی چقدر است؟/ ارائه آمارهاي متناقض احمدي‌نژاد و بهمني

رئیس‌جمهور در اولین گزارش از تشریح عملکرد دولت خود درباره میزان ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی عددی را اعلام کرد که آن آمار عنوان‌شده پس از چند ساعت از سوی بهمنی رئیس کل بانک مرکزی تغییر يافت و پس از گذشت 3 روز حسینی وزیر اقتصاد دوباره میزان عنوان شده از سوی احمدي‌ن‍‍ژاد را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمود احمدی‌نژاد شامگاه روز چهارشنبه 12 تیرماه سال جاری در تشریح اولین گزارش از اقدامات دولت خود در طول 8 سال گذشته و در بخش اقتصادی این گزارش اشاره‌ای به میزان سرمایه‌گذاری خارجی و میزان سرمایه در صندوق توسعه ملی داشت و گفت: به رغم همه تحريم‌ها، فشارها و حرف‌ها از سال 57 تا 84 مجموعا 12 ميليارد و 920 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي به ايران آمده است.




رئيس‌جمهور گفت: در اين هشت سال 25 ميليارد و 100 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي به ايران آمده است که اين غير از فاينانس‌ها است. اين‌ها سرمايه گذاري‌هاي مستقيم خارجي است، سرمايه‌گذاران مشارکت و يا به طور مستقيم سرمايه‌گذاري کرده‌اند و به کشور پول آورده‌اند.

 رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه مجموعه ذخاير ارزي کشور در تاريخ ايران بي‌نظير است، ادامه داد: مجموعه ذخاير ارزي با طلا به بيش از 100 ميليارد دلار مي‌رسد و منابع صندوق توسعه ملي بالاي 50 ميليارد دلار است.

احمدي نژاد افزود: هرچند بانک مرکزي را تحريم کردند که موقتي است و فشار وارد مي‌آورند اما ذخاير ارزي کشور بسيار غني است.




با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری در این بخش باید سهم و میزان اعتبارات صندوق توسعه ملی را غیر از محاسبه طلا بالاتر از 50 میلیارد دلار دانست ، اما محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نظر دیگری غیر از نظر و آمار ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور را دارد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوي اختصاصي با باشگاه خبرنگاران با بیان اينکه میزان ذخایر ارزی کشور در سال‌های اخیر شاهد افزایش 60 تا 65 درصدی است، عنوان کرد: افزایش ذخایر ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته به طور چشمگیری افزايش داشته به طوري‌که با دستور مقام معظم رهبری صندوق توسعه ملی تشکیل شد که در حال حاضر نزدیک به 40 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در آن ذخیره شده است؛ علاوه بر آن میزان ذخایر خود بانک مرکزی هم به طور چشمگیری افزایش یافته است.





پس از اعلام رسمی میزان ذخایر ارزی کشور در صندوق توسعه ملی از سوي رئيس بانك مركزي سه روز بعد یعنی در 15 تیرماه سال جاری، سید شمس‌الدین حسینی در جمع تجار و سرمایه‌گذاران خارجی شرکت کننده در چهارمین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌گذاری و تجاری آذربایجان‌شرقی در تبریز با اشاره به حمایت ایران از سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: ایران نه تنها از این بخش حمایت می‌کند که نهادی مستحکم برای سرمایه گذاران خارجی در صندوق توسعه ملی بالغ بر 52 میلیارد دلار حساب خاص باز کرده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند تا 20 درصد از سرمایه صندوق استفاده کنند.

در این میان آمار ارائه شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی با آماری که احمدی‌نژاد آن را اعلام کرده اختلافی بیش از 10 میلیارد دلاری دارد و از طرفی پس از ارائه‌شدن این آمارها با اختلافات فاحش چند میلیارد دلاری وزیر اقتصاد دولت از فرصت استفاده کرد و در سخنانی آمارهای ارئه شده از سوی رئیس‌جمهور را دوباره اعلام و به شکلی تایید کرد.

بنابراین اکنون برای فعالان اقتصادی و مردم مشخص نیست که کدام یک از مسئولان آمار دقیق‌تری را از میزان مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین صندوق ذخيره ملي کشور اعلام می‌کنند!
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار