اذعان مشاور پيشين "اوباما" به وقوع "بيداري اسلامي" در منطقه

"دنيس راس" در مقاله اي به حقيقت ماهيت "بيداري اسلامي" قيام هاي اخير مردمي اذعان کرده است که آنچه در منطقه روي داده "بيداری اسلامي" بوده و کاربرداصطلاح "بهار عربي" با تحولات کشورهاي خاورميانه سنخيتي ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز مطالعات واشنگتن ؛ "دنيس رايس" سفير پيشين دولت آمريکا با اذعان به اين موضوع که کاربرد واژه نامانوس "بهار عربي" براي تحولات اخير منطقه نامناسب است مي افزايد "کاربرد اصطلاح "بهار عربي" کابردي "بي معني" براي تحولات اخير منطقه است. بايد دانست که گذار جوامع از حکومت هاي مستبد به حکومت هاي مردم سالار در خاورميانه موضوعي نيست که يک شبه روي دهد. مردم سالاري واقعي تنها برگزاري "انتخابات" نيست بلکه نيازمند فرهنگي سياسي است." 

دنيس راس در ادامه با اذعان به ماهيت "بيداري اسلامي" مي افزايد "تحولاتي که از سال 2011 ميلادي آغاز شده است نه "بهار عربي" که يک "بيداري" است که در اکثر کشورهاي منطقه خاورميانه آغاز شده است. اين بيداري اي است که در آن شهروندان کشورهاي منطقه خواستار احقاق حقوق خود هستند. آنان فرياد مي زنند که صدايي دارند و مي خواهند خواسته ها و آرزوهايشان برآورده شود. مردم منطقه اکنون از زمامداران خود مي خواهند که پاسخگو باشند." 

نويسنده در ادامه با انتقاد از عملکرد ضعيف "محمد مرسي" رييس جمهور مخلوع مصر مي افزايد "امروز درمصر مردم به خيابان ها آمده اند تا خواسته هايشان را بيان کنند. درست است که مرسي از طريق انتخاباتي عادلانه و منصفانه به قدرت رسيد اما اشتباهاتي نيز مرتکب شد که اين بهانه را بدست نظاميان مصر داد تا در عرصه سياسي آن کشور مداخله نمايند. يکي از اشتباهات مرسي ان بود که بيش از اندازه به جمعیت اخوان السملمين تکيه کرد و در مناصب کليدي تنها از اعضاي آن جمعيت استفاده کرد." 

نويسنده در ادامه مقاله خود در مورد آينده مصر گمانه زني مي کند و مي افزايد "اکنون بايد ديد که آينده مصر به کدام سو خواهد کرد. آيا ارتش اجازه خواهد داد تا غير نظاميان و احزاب سياسي قدرت را در دست گيرند و نظاميان به پادگان ها باز خواهند گشت (؟)‌ آيا اخوان المسلمين در اقدامي تلافي جويانه به اقدامات خشونت آميز روي خواهد آورد (؟) آيا اخواني ها به اقدامات خشونت آميز نخواهند پرداخت و در فرآيند سياسي مشارکت خواهند کرد (؟) آيا از فعاليت سياسي جمعيت اخوان المسلمين ممانعت بعمل خواهد آمد (؟)" 

دنيس راس در ادامه مقاله به کاهش توان تاثيرگذاري دولت آمريکا بر تحولات منطقه اشاره مي کند و مي افزايد "توان تاثيرگذاري دولت آمريکا بر تحولات اخير مصر محدود است. گذر زمان نشان خواهد داد که آينده مصر به کدامين سو حرکت خواهد کرد." 
برچسب ها: اذعان ، اوباما ، بیداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار