حجت‌الاسلام رئيسي:

قضات تا جايي كه مي‌توانند سياست حبس‌زدايي را در پيش گيرند

معاون اول قوه قضاييه بر لزوم تلاش قضات براي اعمال سياست "حبس‌زدايي" تاکيد کرد و گفت‌: قضات بايد تا جايي كه امكان دارد از مجازات‌هاي غير حبس استفاده كنند مگر هنگاميكه قانون آنان را موظف به حبس كند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضاييه در بازديد از اردوگاه كاردرماني فشافويه كه رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي و برخي از مديران فرهنگي و تربيتي اين سازمان وي را همراهي مي‌كردند، از نزديك و رو درو با مددجويان و كارمندان ندامتگاه گفتگو و سخنان آن‌ها را شنيد.

معاون اول قوه قضاييه در بازديد از اندرزگاه‌ها كه در آن اغلب زندانيان به فراگيري و تلاوت قران در ماه مبارك رمضان مشغول بودند، خطاب به آن‌ها گفت : مسير رستگاري قرآن است، گذراندن در زندان و چهار ديواري سخت است ولي بايد فرصت فرهنگي و تربيتي كه مسئولان زندان‌ها براي شما فراهم كرده‌اند را غنيمت شمرد و به عنوان فردي مفيد و سالم به جامعه بازگشت.

رئيسي خاطر نشان كرد : فضا براي رشد و تعالي شما كه به هر دليلي به زندان آمده‌ايد، مهيا است و قرار نيست كه شما هميشه در زندان باقي بمانيد و بهرحال دوره محكوميت شما به پايان خواهد رسيد و يا بخاطر نظم و انضباط و كارآيي كه ازخود نشان مي‌دهيد، مورد عفو قرار خواهيد گرفت و اميدوارم به دور از هر مشكلي به دامان خانواده خود بازگرديد.

معاون اول قوه قضاييه در جمع مددجويان نوجوان و جوان كه در حال قرائت جمعي قرآن بودند نيز اظهار داشت: زندان براي خوديابي و برگشتن به جامعه است، شما كه جوان هستيد، مي‌توانيد نهايت بهره را از آيات الهي ببريد و ماه رمضان ماه برگشتن به سمت خداست.

وي خطاب به مددجويان نوجوان و جوان ندامتگاه گفت: بايد مراقب نفس خود باشيم، بچه‌هاي هم سن و سال شما در دوران جنگ به جبهه‌ها رفتند و شهيد شدند، يكي براي تامين امنيت ديگري شهيد شده و جان خود را دركف دست قرار مي‌دهد و ديگري با رعب و وحشت امنيت را به خاطر مال دنيا از مردم مي‌گيرد، كدام‌يك از اين‌ها ارزشمند است اينكه با دادن جان خود به هموطنت امنيت و آسايش را هديه كنيد يا به خاطر مال دنيا از او امنيت را سلب كنيد.

معاون اول قوه قضاييه تصریح کرد: ماه رمضان زمان مناسبي است كه به تزكيه نفس و اخلاق پرداخت و با توجه به آنكه مسئولين فرهنگي زندان‌ها محيط مناسبي را براي شما فراهم كرده‌اند مي‌توان تحول را در خود ايجاد كرد و در بازگشت به جامعه مفيد واقع شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين رئيسي همچنين در حاشيه بازديد از مجتمع ندامتگاه تهران، هدف از حضور در مراكز اصلاح و تربيت را اينگونه بيان كرد: زمينه اين بازديد توسط رئيس محترم سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور فراهم شد تا با زحمت‌كشان درون زندان‌ها كه حقيقتا سربازان گمنام امام زمان هستند ديدار و نحوه فعاليت‌هايشان را از نزديك مشاهده كنيم.

معاون اول قوه قضاييه اضافه كرد : مديران و زحمت‌كشان زندان‌ها تلاش مي‌كنند دوران حبس زندانيان، داراي اثر بخشي باشد و آنان به جامعه سالم برگردند، اين تلاش، كار طاقت فرسايي است و چنانچه حتي يك نفر بهبود يافته و به جامعه سالم برگردد براي آن عزيز تلاش كننده در خصوص اصلاح و تربيت حايز اهميت است .

وي با ابراز قدرداني از رئيس، معاونين، مديران و كاركنان سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور به برنامه‌هاي درون ندامتگاه اشاره كرد و گفت: به نظرما برنامه‌هاي زندان به نحوي برنامه‌ريزي شده است كه مددجوي زندان بتواند از وقتش به عنوان يك فرصت استفاده كرده و درخود تحول ايجاد كند كه درواقع مددجو دوره‌اي اثربخش را داشته باشد و از گذشته خود احساس ندامت كند و تصميمي براي زندگي سالم بگيرد.

معاون اول قوه قضاييه با اشاره به اينكه برنامه‌هاي فرهنگي در زندان‌ها برنامه‌هاي قابل توجهي است، اظهارداشت: هدف ديگر حضور، از نزديك‌ديدن وضعيت زندان‌ها و زندانيان است، چه وضعيت غذايي، محكوميت‌ها و بازداشت و زندگي درون زندان كه با محدوديت‌هايي براي مددجويان به لحاظ قانوني همراه است.

وي به طبقه‌بندي زندانيان در مجتمع ندامتگاه تهران اشاره كرد و گفت: يكي از آرزوهاي ما و دست اندركاران زندان‌ها برا ي تسهيل در امور تربيتي مددجويان زندان‌ها طبقه‌بندي شدن آنان در ندامتگاه‌ها است و اكنون زندانيان دراين مجتمع تا حدود زيادي طبقه‌بندي شده و اين موضوع در خصوص آن‌ها رعايت شده است.

وي با اشاره به اينكه مديريت عالي زندان‌ها كاركردهاي فرهنگي و تربيتي را به خوبي مد نظر قرار داده‌اند، افزود: همانگونه كه مشاهده مي‌شود از وقت زندانيان چه در مسايل فرهنگي و همچنين بحث كار و تلاش و حرفه‌آموزي به خوبي استفاده مي‌شود و اميدوارم هر روز زندانيان كمتر شوند. بدين معنا اميدواريم خيانت، لغزش و كجي از افراد به دور باشد و سرو كارشان به زندان نيفتد.

معاون اول قوه قضاييه به موضوع جمعيت كيفري زندان‌ها اشاره كرد و گفت: به دنبال اين هستيم كه جمعيت كيفري زندان‌ها كاهش يابد و تمام سياست‌هاي دستگاه قضايي از جمله نظر رياست محترم قوه قضاييه بر اين قضيه است و ما از اين موضوع استقبال مي‌كنيم كه روزي در زندان‌هاي ما كم‌ترين جمعيت باشد.

رئيسي به اين موضوع اشاره كرد كه كاهش جمعيت كيفري به عواملي بستگي دارد ازجمله اين كه بسترهاي اجتماعي به نحوي پايه ريزي شوند كه افراد كمتر مرتكب جرم شوند.

معاون اول قوه قضاييه تصريح كرد: اگر به هر دليلي سرو كار فردي به دادگستري افتاد، قضات محترم تا جايي كه امكان دارد از مجازات‌هاي غير حبس استفاده كنند مگر هنگاميكه قانون آنان را موظف به حبس كند.

وي خطاب به قضات گفت: تا جايي كه مي‌توانيد حتما سياست حبس زدايي را پيشه كنيد توصيه و تاكيد مقام معظم رهبري در جلسات مختلفي كه با ايشان داشته‌ايم همين موضوع بوده است كه سياست "حبس زدايي و كاهش جمعيت كيفري" مورد نظر باشد و رياست محترم قوه قضاييه نيز همين نظر را دارند.

معاون اول قوه قضاييه خاطرنشان كرد: حبس علاوه بر مشكلاتي كه براي زنداني دارد، خانواده زنداني را هم به چالش مي‌كشد و لازم است در صدور آرا خانواده زندانيان را هم ببينيم و مشكلاتي كه براي جامعه پديد مي‌آيد را لمس كنيم.

در پايان سخنان خودبه بسته‌ای اشاره كرد كه بر حبس‌زدايي تاكيد مي‌كند و گفت: اخيرا كار خوبي از سوي رئيس محترم سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور ارايه شده كه حاوي پيشنهاداتي در خصوص راه‌هاي كاهش جمعيت كيفري و حبس زدايي است كه مورد بررسي كارشناسان قرار گرفته و به امضاي رئيس محترم قوه قضاييه رسيده است، اميد است اين بسته موردتوجه همه بخش‌ها و اجزا دستگاه قضايي قرار گيرد.

بر اساس این گزارش به نقل از اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه؛ معاون اول قوه قضاييه قبل از بازديد از مجتمع ندامتگاه تهران به اردوگاه كاردرماني فشافويه كه ظرفيتي ده هزار نفري و در زميني به مساحت صد هكتار در حال ساخت است رفته و از نزديك با نحوه ساختن اين اردوگاه كه قرار است آذرماه به بهره برداري برسد، آشناشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار