نعناکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح كرد

تحقق ارتقاء نظام قضايي با تشکيل دادسراي امور بين‌الملل

يک وکيل دادگستري با تاکيد بر اهميت تشکيل دادسراي امور بين‌الملل گفت: وجود یک دادگاه صالح متخصص در امور بین‌الملل می‌تواند جایگاه جمهوري اسلامي ایران را در منطقه ارتقاء بخشد و شرايط رشد و تعالی بیش از پیش نظام قضایی را مهیا کند.

 "محمدجعفر نعناکار" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تشکيل دادسراي امور بين‌الملل اظهار داشت: با توجه به سخنان دادستان تهران به زودی مجتمع قضایی امور بین‌الملل تشکیل خواهد شد و پرونده‌های قضایی مرتبط با اتباع بیگانه، قراردادهای بین‌المللی و  تجارت بین‌المللی در اين مجمع  مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
 
وي ادامه داد: همچنين اختلافات حقوقی ناشی از جامعه بین‌المللی که ممکن است یک طرف آن ایرانی باشد در دادسراي امور بين‌الملل مورد رسیدگی قرار مي‌گيرد.
 
اين وکيل دادگستري با اشاره به پتانسیل مجتمع قضایی امور بین‌الملل تصريح کرد: دادسراي امور بين‌الملل به عنوان یک مرجع بین المللی داراي پتانسيل لازم است و مي‌تواند به گونه‌اي عمل کند که تجار سایر کشورها  این مجتمع را صالح به رسیدگی برای اختلافات خود بدانند.
 
نعناکار با توجه  به رشد بی‌سابقه صادرات غیر نفتی ایران بيان کرد:  از آنجايي که قرارداد‌های بی‌شماری با اتباع دیگر کشورها بسته می‌شود، وجود چنین مجمعی راه‌گشای بسیاری از اختلافات حقوقی و قانونی در اين زمينه نيز خواهد بود.
 
وي  با اشاره به اينکه پیش از این رسیدگی به جرائم دیگر اتباع کشورها در دادگاه‌های عمومی صورت می‌پذیرفت  اظهار داشت: چندین سال قبل چند شعبه مخصوص برای قراردادهای خارجی اختصاص یافته بود که امید است با راه اندازی مجتمع قضایی امور بین‌الملل تمامی این پرونده‌ها به صورت تخصصی در این مجتمع مورد رسیدگی واقع گيرد.

نعناکار با تاکيد بر اهميت تشکيل دادسراي امور بين‌الملل تصريح کرد: وجود یک دادگاه صالح متخصص در امور بین‌الملل می‌تواند جایگاه ایران را در منطقه ارتقاء بخشد و موجبات رشد و تعالی بیش از پیش نظام قضایی را مهیا کند.

اين حقوقدان در پايان خاطرنشان کرد: وجود مجتمع قضایی امور بین‌الملل کاستی‌هایی که در این زمینه داشته‌ایم تا حدقابل قبولی مرتفع خواهد کرد،  بنابراين استفاده از قضات متخصص و وکلای متخصص در امور بین الملل با توجه به تعلیمات آکادمیکی که در این زمینه در کشور وجود دارد باعث خواهد شد تا زنجیره و پیوند قوه قضائیه با جامعه دانشگاهی بیش از پیش محکم شده و عدالت به صورت بهتری اجرا شود.

گفتنی است؛ قرار شده جرایم مربوط به اتباع بیگانه و همچنین شکایات اتباع ایرانی از اتباع خارجی در مجمع قضایی امور بین‌الملل  مورد رسيدگي قرار بگيرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار