اصلاح بافتهاي فرسوده شهري در راستاي "طرح تفضيلي"

ساماندهي بافت فرسوده شهري بايد بر مبناي طرح تفضيلي باشد تا کيفيت ساخت و سازها را ارتقا دهد.

محمد جزيني کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهميت توجه به بافت فرسوده گفت: در فرهنگ شهرسازي هر بناي ساختماني که بين 30-50 سال قدمت داشته باشند جز بافت فرسوده به شمار مي آيد.

وي گفت: اين ميزان فرسودگي براساس زيرساختهاي بنا و نوع سازه به کار رفته در بنا و شرايط اقليمي متفاوت است و نمونه هاي زيادي از آن را مي‌توان در بافت شهرهاي بزرگ از جمله تهران مشاهده کرد.

اين کارشناس اولين علت توجه به بافت فرسوده را امنيت ساکنان دانست و ادامه داد: در مقايسه با خانه هاي امروزي بافتهاي فرسوده دو تا 3 برابر فضا دارند که اکثرا استفاده اصولي از آن نمي شود توجه به بافتهاي فرسوده هم سبب امنيت ساکنان مي‌شود و هم محلهاي قديم را از لحاظ فرهنگي اصلاح مي‌کند.

جزيني هزينه تجديد بناي بافتهاي فرسوده را برحسب متراژ بين 2 تا 7 ميليون دانست و ادامه داد: هزينه تجديد بناي بافت فرسوده بين 2 تا 7 ميليون متغير است که اين ميزان براساس نوع ملک، امکانات زيرساختي و مصالح به کار رفته متغيير است.

وي وجود پشتوانه قانوني براي اصلاح ساختار قانوني بافت فرسوده، را مورد توجه قرار دارد و گفت: براساس مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري درتاريخ 58.2.16 شوراي شهر موظف است با کمک شهرداري ها به اصلاح ساختار بافت فرسوده در کشور اقدام کند.

اين کارشناس مسکن وجود بخش خصوصي را در اين زمينه ضروري دانست و ادامه داد: با وجود اينکه سند داراي وام هاي بلند مدت را در اختيار شهروندان قرار مي‌دهد اما کافي نيست و وجود بخش خصوصي در اين بخش مي‌تواند انگيزه شهروندان را در اين زمينه قوي کند.

وي تمام صرفه اقتصادي بافت فرسوده را متوجه مالک دانست و ادامه داد: در بافت فرسوده مالک فقط زمين را درا ختيار دارد اما بعد از بافت فرسوده زمين تبديل خانه شده و با وجود تک ملکي امکان اجاره براي مالک فراهم است.

جزيني در پايان گفت: سامان دهي بافت فرسوده شهري بايد بر مبناي طرح تفضيلي باشد تا سبب بهبود کالبد شهر شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بافت ، فرسوده ، شهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار