گزارش ويژه/

رمضان در آلمان: از "جشن روزه‌داران" تا "سالگرد شهيده حجاب"

بزرگترين جشن رمضان در اروپا، روز يكشنبه 7 ژوئيه 2013 در شهر دورتموند آلمان برگزار شد. اما چرا شادي روزه‌داري براي مسلمانان آلمان با اندوه همراه است؟

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد:

*** ماه رمضان در كشورهاي اروپايي

در اغلب كشورهاي اروپايي، روز سه‌شنبه 18 تير 92 (9 ژوئيه 2013) نخستين روز از ماه مبارك رمضان بود و مسلمانان مقيم اين كشورها نيز همگام با ساير مسلمانان جهان، روزه‌داري را آغاز نمودند.

در آلمان، طبق آمار سال 2010 ميلادي 4،119،000 نفر مسلمان زندگي مي‌كنند و بزرگترين اقليت مذهبي اين كشور به شمار مي‌روند. به همين دليل در اولين هفته از ماه رمضان، تب و تاب پرداختن به اين مناسبت معنوي و معرفي آداب و رسوم مسلمانان در سايت‌ها و مجلات داخلي اين كشور داغ داغ است. همچنين دستور پخت غذاهاي مناسب براي افطار مخاطبان زيادي را در سايت‌هاي وابسته به مسلمانان به خود جذب كرده‌اند.

*** جشن روزه‌داران در شهرها و ايالات‌ گوناگون آلمان

بيشترين مسلمانان آلمان، شهروندان اهل تركيه هستند كه يك الي دو نسل گذشته‌شان، پس از جنگ جهاني دوم به منظور كار به اين كشور مهاجرت نموده و به دليل افزايش نرخ زاد و ولد در ميان اين افراد، آمار مسلمانان را در برخي از شهرها و محله‌ها بسيار بالا برده‌اند. علاوه بر اين، به گواه "مركز آرشيو اسلامي آلمان" تعداد آلماني‌هايي كه طي سال‌هاي اخير به دين اسلام گرويده‌اند حدود 4 برابر شده است.

با آغاز ماه رمضان، شور و نشاط ويژه‌اي در ميان مسلمانان ساكن در قلب اروپا ديده مي‌شود.

مراكز اسلامي شهرهايي مانند برلين، هامبورگ، آخن، فرايبرگ، كلن و مونيخ در ساعات پاياني روز، محل ديدار روزه‌داراني از مليت‌هاي مختلف است كه در يك چيز با هم مشتركند و آن روزه‌داري است. روزه‌داران شهر بوخوم، پس از افطار با خرماي تازه، به صرف سوپ مراكشي مي‌پردازند. پوره سيب‌زميني، خوراك گوشت و سمبوسه تركيه‌اي از ديگر غذاهاي پرطرفدار در اين مركز به هنگام افطار است.

"دوران پينول" (Duran Pintol) رئيس مجتمع فرهنگي بوسنيايي مسلمانان شهر اوبرهاوزن (BIKG) مي‌گويد: «روزه‌داري در تابستان آسان نيست، طول روز در آغاز اين ماه حتي 18 به ساعت نيز مي‌رسد. اما رمضان براي من بيشتر از تمرين جسم، پالايش روح است. ما هميشه قرآن و نماز مي‌خوانيم، اما در رمضان بيشتر و عميق‌تر!»

به نقل از وب‌سايت آلماني "رور ناخريشتن" چاپ دورتموند، بزرگترين جشن رمضان در اروپا، روز يكشنبه 7 ژوئيه 2013 در شهر دورتموند آلمان برگزار شده است.

در اين نمايشگاه و فروشگاه، بيش از 60 چادر رستوراني برپا گرديده‌ و در ساعات غروب خورشيد، پذيراي مسلمان و غيرمسلمان، آلماني و غيرآلماني‌ها مي‌باشند. لذا وب‌سايت مجله "اخبار آلماني- تركي" (Deutsch-türkische Nachrichten)، ماه رمضان را ماه پيوند ميان اديان اسلام و مسيحيت مي‌داند و مي‌نويسد:

روزه سنت مشتركي بين اديان اسلام و مسيحيت است؛ اين واقعيت كه مساجد و مراكز اسلامي در ماه رمضان، درهاي خود را به سوي مجامع كليسايي، پيروان ديگر مذاهب و آلماني‌هاي مشتاق باز مي‌گذارند، حقيقتاً قابل ستايش است.

"روبرت سوليچ" (robert zollitsch) اسقف آلماني در اين باره گفت: «يكي از دلايل حكم روزه در اسلام، همدردي با نيازمندان و آسيب‌ديدگان است، مخصوصاً كه همنوعان زيادي اكنون در كشورهاي خاورميانه، وضعيت بحراني دارند. همه ما بايد از رنج‌هاي فعلي بشر كه ثمره بيماري‌ها، گرسنگي، جنگ و بحران هستند، درد بكشيم تا انگيزه كمك و دعا براي ديگر انسان‌ها داشته باشيم.»

اين سايت خبري افزود پيش‌بيني مي‌شود اين جشن با عنوان (Festi Ramazan) تا اوايل ماه آگوست، حدود يك ميليون بازديدكننده داشته باشد.

*** چهارمين سالگرد شهادت "مروه الشربيني" داغي سردنشده بر دل مسلمانان آلمان

مسلمانان آلمان، در حالي نهم ژوئيه، فرارسيدن ماه مبارك رمضان را به يكديگر تبريك مي‌گويند كه كمتر از ده روز از چهارمين سالگرد شهادت "مروه الشربيني" شهيده حجاب در 1 ژوئن 2009 مي‌گذرد.

در اين تاريخ، زني مصري مقيم آلمان به نام "مروه"، از مردي آلماني روس‌تبار به جرم اهانت به دليل پوشش و حجابش شكايت كرد. دادگاه، متهم را محكوم به پرداخت 750 يورو كرد؛ ولي در حين جلسه دادگاه تجديدنظر در دادگاه شهر درسدن، متهم در مقابل چشمان قاضي، همسر مروه و فرزند سه ساله‌اش وي را با هجده ضربه چاقو به قتل رساند. مروه الشربيني به "شهيده حجاب" مشهور شد و به رغم سانسور خبري نسبت به فاجعه‌اي وحشيانه، اعتراضات گسترده‌اي را در سراسر دنيا بر ضدّ نژادپرستي و اسلام‌ستيزي در غرب برانگيخت.

امسال در چهارمين سالگرد شهادت مروه الشربيني، مراسم بزرگداشتي روبروي دادگاه ايالتي شهر درسدن،‌ محل وقوع اين اقدام تروريستي برگزار شد. اين يادبود و مراسمي از اين دست، لكه ننگي را كه شهادت شهيده حجاب بر دامن عاملان اين جنايت نشاند، نخواهد شست و آغاز ماه رمضان در آلمان، امسال با چنين اندوهي مصادف شده بود.

گزارش از: طاهري

منابع:

http://www.derwesten.de/staedte/oberhausen/ab-heute-ist-ramadan-muslime-reinigen-ihre-seele-id8165449.html

http://www.ruhrnachrichten.de/lokales/dortmund/Festi-Ramazan-Europas-groesstes-Ramadan-Fest-in-Dortmund-gestartet;art930,2056024

http://www.ruhrnachrichten.de/lokales/dortmund/Festi-Ramazan-Tausende-Muslime-feiern-Fastenbrechen-an-Westfalenhallen;art930,2054796

http://xn--kochdichtrkisch-7vb.de/2013/07/10/rezepte-fur-das-fastenbrechen-iftar-zum-ramadan-2013/

http://islam.de/2860

http://www.deutsch-tuerkische-nachrichten.de/2013/07/480824/ramadan-2013-in-deutschland-muslime-und-christen-sind-gemeinsam-gefordert/


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار