سینمای ایران-سکانس دوم؛

سینمای دهه ی شصت

اکثر نابغه های سینمای ایران کسانی اند که با حدوث وقایع بهمن پنجاه و هفت و بر هم خوردن مازوهای مافیایی سابق توانستند به عرصه ی فیلم سازی ورود پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران- هر انقلابی در آن کشور واقعه یافته موجی از نظریه پردازی را پدید می آورد بسیاری از تئوریسین های جناحین چپ و راست در امروز ایران روزگاری تحصیل کرده رشته های مهندسی و بعضاً پزشکی بودند اما انقلاب و اتمسفر آن تمام این افراد را سمت علوم انسانی و دنیای نظریه پردازی سوق داد.
 
مشخصاً اتفاقی که در سطح عالی علمی چرخشی به این روشنی را نشان می داد، در سطح توده های اجتماع هم تاثیرات خود را بر جای گذاشته بود.
مردم ایران در دهه ی شصت میل شيفته گونه ای به تفکر ؛به دانستن و حتی تحول مکرر و ترقی علمی و روحی پی در پی پيدا كردند.
 
چنین مود و احساس فراگیری مخاطب سینما را به عنوان سفارش دهنده ی آثار به عالیه پسندی و والا خواهی سوق داد و از طرفی دیگر سازندگان آثار نیز که به هر حال جزو همین مردم منقلب شده بودند با انگیزه خلق یک سینمای اندیشه مدار دست به کار عمل می شدند. به این مود اجتماعی باید بر هم خوردن مافیای سینمای قبل از انقلاب را هم اضافه کرد که تاثیر برجسته ای در ارتقای کیفی هنر هفتم ایرانی داشت. 

اکثر نابغه های سینمای ایران کسانی اند که با حدوث وقایع بهمن پنجاه و هفت و بر هم خوردن مازوهای مافیایی سابق توانستند به عرصه ی فیلم سازی ورود پیدا کنند و پر واضح است از آنجا که مافیا در ذات خود با شایسته سالاری تناقض دارد ،بر هم خوردن آن باعث پیدایی فوجی از استعدادهای درخشان خواهد بود./ي2

ادامه دارد...

يادداشت از ميلاد جليل زاده.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار