گزارش/

عملیات" والفجر2 "تجلی قدرت اسلام

عملیات‌ "والفجر2 " از سلسله‌ عملیات‌های‌ "والفجر" در 29 تیر ماه ‌1362 در منطقه‌ مرزی‌ پیرانشهر و بلندی‌های‌ "حاج‌عمران" در شمال‌ غربی‌ ایران، توسط‌ یگان‌های‌ سپاه‌ پاسداران‌ و ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، پس از موفقيت رزمندگان اسلام در عمليات "والفجر 1" كه در جبهه‌هاى ميانى اجرا و ضربات سختى بر نيروهاى عراقى وارد شد، در شمال‌غرب و در مناطق سخت و صعب العبور كوهستانى در حد فاصل بين ارتفاعات قمطيره و تمرچين كه مامنى براى اشرار و گروهك‌هاى ضد انقلاب داخلى نيز بود، منطقه عمليات "والفجر 2" انتخاب شد.

"عملیات‌ والفجر2" نخستین‌ عملیات‌ منظم‌ در جبهه‌ شمالی‌ جنگ‌

در اين منطقه عملياتى، پادگان حاج عمران كه از اهميت سوق الجيشى برخوردار است قرار دارد و از شمال به ارتفاعات چنارستان و كلاشين، از جنوب به ارتفاعات بسيار مرتفع سكران و كدو، از شرق به ارتفاعات تمرچين و شهر مرزى پيرانشهر و از غرب به تنگه در بند و شهر چومان مصطفى (عراق) محدود مى‌شود.

بدین ترتیب، پس از بحث و بررسى مناطق مختلف مقرر شد، عملیات‌هاى والفجر ،۲ ۳ و ۴ انجام شود. مهم‌ترین مسأله‌اى که در این عملیات‌ها مورد نظر بود، به کارگیرى نیروى اندک، دادن تلفات کم و جلوگیرى از وارد شدن ضربه اساسى به توان یگان‌ها و تضمین موفقیت عملیات بود.
 
تشریح عمليات
 
در ساعت یک بامداد روز 29 تير 1362 عمليات "والفجر 2" با رمز (يا الله ) آغاز شد. رزمندگان دلاور اسلام در نخستين ساعات عمليات با صعود به ارتفاعات حساس منطقه‌اى و عبور از آنها ضربات سنگينى بر نيروهاى عراقى و اشرار ضد انقلاب وارد ساختند و تعداد زيادى از آن‌ها را به هلاكت رساندند.


در ادامه عمليات در صبح روز 3 /5 /62 روستاى رايات به دست نيروهاى خودى تصرف شد و ضمن محاصره چند روستاى ديگر، گمرگ جاده پيرانشهر و حاج عمران آزاد شد. همچنين پس از آن‌كه نيروهاى خودى بر قسمتى از ارتفاعات مهم و استراتژيك تسلط يافتند.

دشمن طى دو نوبت به ارتفاعات ياد شده پاتك زد كه در نوبت اول مجبور به عقب‌نشينى شد و در نوبت دوم توانست بر قسمتى از آن تسلط يابد، اما پس از آن كه قهرمانان هوانيروز توانستند نيروهاى خودى را تدارك نمايند، مابقى نيروهاى دشمن پاكسازى شدند.

بدين ترتيب ارتفاعات 2519 به طور كامل به تصرف نيروهاى ايران در آمد. عراقيها در تاريخ 62/5/5 با استفاده از 16 فروند هيلكوپتر و انجام عمليات هلى برد به يال ارتفاعات (كلو ) حمله كردند. در اين عمليات ناموفق شش فروند هلى‌كوپتر دشمن از بين رفت.

 قابل ذكر است كه به لحاظ اهميت منطقه ، صدام حسين رئيس جمهور عراق در شهر ديانا حضور پيدا كرد و از آنجا به تشويق ، ارعاب و تهديد نيروهاى شكست خورده عراقى پرداخت . همچنين بنا به اظهارات اسرا فرمانده تيپ 91 پياده عراق ، از اهالى كردستان ، به دستور صدام در شهر ديانا اعدام شد.

عملیات‌ «والفجر2 » از سلسله‌ عملیات‌های‌ «والفجر»، در 29 تیر ماه ‌1362 در منطقه‌ مرزی‌ پیرانشهر و بلندی‌های‌ «حاج‌عمران» در شمال‌‌غربی‌ ایران، توسط‌ یگان‌های‌ سپاه‌ پاسداران‌ و ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ اجرا درآمد.

حمله‌ در ساعت 24 با رمز «یا الله‌ یا الله‌ یا الله» آغاز شد. هدف‌ نیروهای‌ خودی‌ تجزیه‌ و انهدام‌ نیروی‌ دشمن‌ و فتح‌ چندین‌ ارتفاع‌ مهم‌ منطقه‌ به‌ منظور خارج‌ ساختن‌ شهرهای‌ مرزی‌ از آتش‌ سنگین‌ توپخانه‌ و دید دشمن‌ بود.


به‌ این‌ ترتیب‌ «پادگان‌ حاج‌ عمران» آزاد و نیروهای‌ ایرانی‌ بر شهر «چومان‌ مصطفی» عراق‌ مسلط‌ شدند. در این‌ عملیات‌ همچنین‌ تردد افراد ضد انقلاب‌ و نفوذ آنها از سوی‌ خاک‌ عراق‌ به‌ ایران‌ محدودتر و زمینه‌ برای‌ اجرای‌ عملیات‌ نفوذی‌ به‌ قلب‌ دشمن‌ فراهم‌ شد.

به ویژه‌ آن که‌ شهر «اربیل» و «کرکوک» عراق‌ و تأسیسات‌ نفتی‌ شهر کرکوک‌ به‌ محل‌ استقرار نیروهای‌ خودی‌ نزدیک‌ بود. در این‌ عملیات ‌16 گردان‌ از سپاه‌ پاسداران‌ و شش گردان‌ پیاده‌ و یک‌ گردان‌ مکانیزه‌ از ارتش‌ شرکت‌ داشتند و هوانیروز کار پشتیبانی‌ را انجام‌ می‌داد.
 
طی‌ این‌ عملیات‌ و در همان‌ ساعات‌ نخستین، ضمن‌ آزادسازی‌ چندین‌ روستای‌ منطقه، گمرک‌ پیرانشهربه‌ دست‌ نیروهای‌ ایرانی‌ افتاد و تا پایان‌ دو هفته‌ نبرد و درگیری‌ چندین‌ تنگه‌ مهم‌ و ارتفاعات‌ معروف‌ منطقه‌ و مجموع ‌200 کیلومتر مربع‌ از خاک‌ ایران‌ و عراق‌ آزاد شد.



همچنین پنج فروند هواپیمای(روسی) عراق، 10 فروند چرخبال ،40 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی، 45 دستگاه‌ خودروی‌ مهمات‌ و خودروهای‌ دیگر و چندین‌ قبضه‌ سلاح‌ سنگین‌ و نیمه‌سنگین‌ از ارتش‌ عراق‌ منهدم‌ و شماری‌ از یگانهای‌ کماندویی، مکانیزه‌ و پیاده‌ آنها متلاشی‌ و بیش‌ از چهار هزار و 200 تن‌ از نیروهای‌ بعثی‌ عراقی‌ کشته، زخمی‌ یا اسیر شدند.
  
در میان‌ غنایم‌ به‌‌‌دست‌ آمده‌ از ماشین‌ جنگی‌ صدام، 20 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر، 12 قبضه‌ انواع‌ توپ،50 دستگاه‌ خودروی‌ نظامی، چندین‌ دستگاه‌ خودروی‌ مهندسی، صدها قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‌سنگین‌ و تیربار و خمپاره‌‌‌‌‌انداز به‌ چشم‌ می‌خورد.
 
از جمله‌ اتفاقات‌ مهم‌ در این‌ عملیات، شهادت‌ محمد بروجردی‌ قبل‌ از عملیات، شهادت‌ حجت‌الاسلام‌ مصطفی‌ ردانی‌پور فرمانده‌ لشکر 14 امام‌ حسین(7) در حین‌ عملیات‌ و شهادت‌ شهید ذبیح‌الله‌ عاصی‌زاده‌ فرمانده‌ تیپ ‌18 الغدیر می‌باشد.       
 
دستاورد و نتايج عمليات "والفجر "2
"

در نتيجه اين عمليات كه مدت 16 روز به طول انجاميد، تعدادى از شهرهاى مناطق كردنشين ايران از تيررس نيروهاى عراقى خارج شد و با تصرف ارتفاعات حساس منطقه(89) و پادگان حاج عمران‌‌(90) نيروهاى ضد انقلاب ، نفوذ خود را از دست دادند و رزمندگان اسلام بر شهر چومان مصطفى نيز مسلط شدند.
 
در اين عمليات چندين قبضه توپ 122 م.م، بيش از 20 دستگاه تانك، ده‌ها دستگاه "تفنگ 106 م .م" با خودرو، انواع مختلف ادوات و نيز مقدار متنابهى سلاح و مهمات كه از انبار پادگان حاج‌عمران به‌دست آمده بود به غنيمت رزمندگان اسلام در آمد. مجموع كشته‌ها و زخمى‌هاى دشمن به بيش از 4 هزار نفر رسيد و 200 نفر به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

 پنج فروند هواپيما و 10 فروند هلى‌كوپتر، حدود 40 دستگاه تانك و نفربر نيز منهدم شدند. همچنين از مقر تيپ 91 كه مامور حفظ پادگان و منطقه بود مدارك و اسناد بى‌شمارى به دست آمد كه حاكى از روابط عميق گروهكهاى كومله و دمكرات با حكومت عراق بود.
 
 تلفات دشمن و غنائم
 
همچنین از مقر تیپ ۹۱ که مأمور حفظ پادگان و منطقه بود مدارک و اسناد بیشمارى به دست آمد که حاکى از روابط عمیق گروهک‌هاى کومله و دمکرات با حکومت عراق بود. در میان غنائم، چندین قبضه توپ ۱۲۲ م.م، بیش از ۲۰ دستگاه تانک، ده‌ها دستگاه تفنگ ۱۰۶ با ماشین، انواع مختلف ادوات و نیز مقدار قابل توجهی سلاح و مهمات، که از انبار پادگان حاج عمران به‌دست‌آمده بود، به چشم مى‌خورد.

گفتني است مجموع کشته‌ها و زخمى‌هاى دشمن در اين عمليات به بیش از ۴ هزار نفر رسید، ۲۰۰ نفر به اسارت گرفته شدند و نزدیک به ۵۰ پایگاه دشمن منهدم و یا تصرف شد.

نام‌ عملیات: والفجر 2   
زمان‌ اجرا : 4/29 /1362
مدت‌ اجرا : 14 روز
تلفات‌ دشمن‌ (کشته، زخمی‌ و اسیر) :چهار هزار و 200 نفر
رمز عملیات: یا الله‌ - یا الله‌ - یا الله‌   
مکان‌ اجرا: منطقه‌ مرزی‌ پیرانشهر - حاج‌ عمران‌   
ارگان‌های‌ عمل‌کننده: نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌   
اهداف‌ عملیات: انهدام‌ نیروی‌ دشمن، تجزیه‌ آنها و فتح‌ چندین‌ ارتفاع‌ مهم‌ در منطقه‌ و خارج‌ ساختن‌ شهرهای‌ مرزی‌ از زیر آتش‌ توپخانه‌ عراق‌.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر رضائی منزه
۰۹:۴۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
یادش به خیر: روزها و شبهای سخت و به یاد ماندنی بود، بعد از عملیات تمام طول شبهارا با عشق به ملت، امام کبیر و دفاع از نهال انقلاب شکوه مند اسلامی، در خط مقدم به کمین دشمنان، این ملت آزاده می ماندیم و جالب اینجاست که در این امر هرقدر سختی کار بیشتر می شد، لذت و اهتمام به پایداری و مقاومت هم بیشتر می شد.
آخرین اخبار