المانيتور :

ایجاد فرصت هاي تازه براي گسترش و بهبود روابط مصر و ايران

"کامليا انتخابي فرد" در مقاله اي به فرصت ها و ظرفيت هاي بسيار دو کشور ايران و مصر براي گسترش روابط اقتصادي و مالي و جهانگردي به منظور افزايش همکاري و تعميق روابط دوجانبه اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری المانيتور ؛ نويسنده با اشاره به سقوط دولت "محمد مرسي" رييس جمهور مصر" مي نويسد "پس از 35 سال حکومت ديکتاتوري "حسني مبارک" انقلابي در مصر روي داد و "محمد مرسي" رييس جمهور منتخب آن کشور به قدرت رسيد. پس از آن وي از قدرت خلع شد.

 در اينجا بايد اين پرسش را مطرح کرد که چشم انداز روابط جمهوري اسلامي ايران و مصر چگونه خواهد بود. يک روزنامه نگار مصري در اين باره به من گفت که ما مصري ها از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ايران را به خاطر مي آوريم. با اين حال پس از پيروزي انقلاب اسلامي روابط ديپلماتيکي ميان ايران و مصر وجود نداشت. علت اصلي اين موضوع اقدام "انور سادات" ديکتاتور پيشيم مصر در پذيرش شاه مخلوع به آن کشور بود. با اين حال اين روابط در دوره هاي بعدي بهبود يافت." 

نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به پيشنهادات اقتصادي کشورمان به دولت مصر بعنوان فرصتي براي بهبود روابط دوجانبه مي افزايد "ايران پيشنهادات خوب اقتصادي و کمک هاي مالي به دولت مصر ارايه داده است. از جمله پيشنهادات خوب ايران مي توان به لغو رواديد مورد نياز براي سفر شهروندان دو کشور اشاره کرد که مي تواند فرصتي مناسب براي افزايش همکاري هاي دوجانبه دو کشور با يکديگر باشد. اين گامي مثبت براي عادي سازي روابط ميان دو کشور بوده است." 

تحليلگر المانيتور در پايان با اشاره به پيروزي "حسن روحاني" بعنوان رييس جمهور منتخب کشورمان مي افزايد "ما نيازمند آن هستيم که صبر کنيم و ببينيم که چه تغييري در روابط دو کشور ايران و مصر در دوران دولت "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران ايجاد خواهد شد." 




برچسب ها: ایران ، مصر ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار