توافق کشورهای حوزه خزر لازمه مقابله با شانه‌دار مهاجم

رییس موسسه علوم تحقیقات شیلات گفت:‌رهاسازی شانه‌دار خوار راهکار مقابله با شانه‌دار مهاجم در آب‌های خزر است که برای اجرای این طرح، کسب موافقت کشورهای همجوار خزر لازم است.

عباسعلی مطلبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شانه‌دار مهاجم در حال حاضر مهمترین تهدیدکننده بیولوژیکی در اکوسیستم دریای خزر است.

وی ادامه داد: شانه‌دار مهاجم گونه‌ای آبزی است که از طریق رودخانه ولگا به دریای خزر وارد و تکثیر شد که زنجیره غذایی را در این دریا مورد تهدید قرار داد.

رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات گفت: امکان برداشت ذخایر کیلکا بعد از این پدیده از 90 هزار تن در سال به 20 هزار تن کاهش یافت.

مطلبی تصریح کرد:‌ برای مقابله با پدیده‌ شانه‌دار مهاجم اقدامات گسترده‌ای انجام است که مهمترین آن استفاده از شانه‌دارخوار است.

وی افزود: گونه شانه‌دارخوار شناسایی، روش‌های تکثیر مشخص، بیماری‌ها و درمان آن مشخص شد که برای مقابله با پدیده شانه‌دار مهاجم از دریای سیاه به کشور وارد شد و با مطالعه کارشناسی در استخرهای پرورشی مورد تکثیر قرار گرفت.

مطلبی گفت: شانه‌دارخوار آبزی غیربومی محسوب می‌شود که برای ورود آن به‌ آب‌های دریای خزر می‌بایست موافقت کشورهای حوزه خزر را کسب کرد.

رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات با بیان اینکه پدیده‌ شانه‌دار مهاجم فقط در جنوب دریای خزر مستقر است اضافه کرد: این پدیده برای کشورهای دیگر در حوزه خزر تهدید محسوب نمی‌شود و به همین علت با ورود شانه‌دارخوار به خزر مخالفت می‌کنند اما رایزنی‌ها برای کسب موافقت آنها ادامه دارد.

مطلبی خاطرنشان کرد:‌روش‌های دیگر مبارزه با شانه‌دار مهاجم نیز در دست بررسی است ولی هنوز نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب ها: شانه دار ، خزر ، مهاجم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار