سينماي ايران-سكانس آخر

پيش به سوي سينمايي جديد

در پيوند با موضوع روي كار آمدن دولتي جديد كه نشان از تحولات اجتماعي ايران دارد مي بايست مطالبات و پيشنهادات جديدي هم درباره مقوله فرهنگ و به طور اخص درباره سينما مطرح شود.

باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه و در پيوند با موضوع روي كار آمدن دولتي جديد كه نشان از تحولات اجتماعي ايران دارد مي بايست مطالبات و پيشنهادات جديدي هم درباره مقوله فرهنگ و به طور اخص (آنچنانكه به اين نگارش مربوط باشد)، درباره سينما مطرح شود.

 در ادامه چهاربند با توجه به شرايط روز جامعه سياهه شد كه احتمالا هر صاحب نظري مي تواند موارد ديگري را نيز به آن اضافه كند. آن مطالبات و ملزومات بدين قرارند:

1- پابرجا شدن مجدد هرم فكري اجتماع منتها اين بار با اصلاح لهجه نخبگان و نزديك كردن آن به لسان عوام، طوري كه بتوان مواد فكري و انديشگاني بالادستي را به فرهنگ توده كاتاليزه كرد و به يك جو مردمي حتي مترقي تر از دهه 60 دست يافت.
 
2- خصوصي شدن سينما منتها با حضور بازوي حمايت دولتي در توسعه زيرساختها و تربيت و كشف نيروي خلاق. اين سيستم را كشورهاي پيشرفته در تمام زمينه ها از جمله هنر و ورزش پي مي گيرند.

3- ايجاد فضاي آزاد حقيقي، چنانكه احتمالا مي دانيد در چند ساله اخير آزادي هاي اخلاقي،‌ فراواني بسياري يافتند اما به همان ميزان و در جهت عكس آن از نقدهاي اجتماعي و سياسي ممانعت به عمل آمده ، چنين است كه امثال "كمال تبريزي"، "رخشان بني اعتماد" و ... حدود 8 سال است كه هيچ فيلمي نساخته و يا مجوز پخش نگرفته اند اما مبتذل سازترين افراد در اين دوره وارد عرصه عمل شده و آثاري سخيف بوجود آوردند، اين قضيه بايد شكل عكس بيابد.

 4-مافياي سينما بايد برچيده شود و معيار گزينش افراد در يك كلام(شايستگي) قرار بگيرد نه چيزهاي ديگر. شايسته سالاري افرادي را به عرصه هنر هفتم ايراني معرفي خواهد كرد كه مي تواند جهاني را زيرو رو كنند./ص

يادداشت از : ميلاد جليل زاده
برچسب ها: سینما ، اجتماع ، فیلم ، اکران ، فروش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار